بررسی دو داستان‌ کودک از احمدرضا احمدی بر پایة نظریة خوانندة درون‌متن

نویسندگان

چکیده

در این مقاله دو داستان از تازه‌ترین داستان‌های احمدرضا احمدی، براساس یکی از رویکرد‌های مهم خواننده‌محور از ایدن چمبرز (خوانندة نهفته در متن) تحلیل شده‌است. چمبرز برای شناخت خوانندة نهفته و ویژگی‌های او، بررسی چهار عنصر سبک، زاویة دید، طرفداری و شکاف‌های گویا را پیشنهاد می‌کند که در کتاب‌های کودک بسیار مهم‌اند. زبان ساده و روان، استفاده از عناصر آشنای کودکانه و شخصیت‌پردازی‌های ملموس و باور‌پذیر، در کنار تصویر‌‌های زیبا و دل‌نشین داستان‌های احمدی می‌توانند کودکان کم‌‌سن‌وسال و خوانندگان عام با سطح پایین دانش و آگاهی را جذب کنند. فضا‌سازی‌ها و تناسب‌ها، ساختار روایت و تکرار ترجیع‌وار و معنا‌دار برخی عناصر می‌توانند ذهن و تخیل خوانندگان کودک حرفه‌ای، نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان را به تلاش وادارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Two Children Stories by A.R. Ahmadi Based on Chamber’s Implied Reader

نویسندگان [English]

  • Saeed Hesampoor
  • Zahra Pirsoufi Amlashi
  • Samaneh Asadi
چکیده [English]

This article is an analysis of two recently published children stories of Ahmad Reza Ahmadi, on the basis of the idea of Implied Reader used by Aidan Chambers. This idea examines four elements of style, point of view, partiality and empty spaces that seem to be important in children stories. While the simple and lucid language, convincing and influential characterization, familiar elements, and lovely images of the stories affect children and the ordinary readers, the atmosphere, symmetry, meaningful repetition of some elements and the narrative structure, activate the mind and imagination of the professional, either children or adults

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ahmadi
  • Chambers
  • implied reader
  • children stories