ابناثیر، عزالدین (1965)، الکامل، بیروت: دار صادر.
ابنهشام، عبدالملک (بیتا)، السیره النبویه، تصحیح مصطفی السقا، ابراهیم الأبیاری، عبدالحفیظ شلبی، ج 1، بیروت: دارالمعرفه.
ابنندیم، محمدبن ندیم (1378)، الفهرست، ترجمۀ محمدرضا تجدد، تهران: اساطیر با همکاری مرکز گفتگوی تمدنها.
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1351)، داستان داستانها، تهران: انجمن آثار و مفاخر ملی.
امامی، حسن (1382)، «تجلی میترائیسم در شاهنامه»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، شمارۀ 3، صص 19-5.
انجوی شیرازی، سید ابولقاسم (1363)، مردم و فردوسی، تهران: علمی.
بنونیست، امیل (1377)، دین ایرانی برپایۀ متنهای کهن یونانی، ترجمۀ بهمن سرکاراتی، تهران: قطره.
بهار، مهرداد (1377)، از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.
ــــــــــــــــــ (1384)، پژوهشی در اساطیر ایران، 2ج، تهران: آگاه.
بهرامپور عمران، احمدرضا (1385)، «تقدم خواهش پادشاهی بر انگیزۀ دین بهی»، نامۀ پارسی، شمارۀ 1، صص 134-119.
بهرامی، ایرج (1385)، رویینتنی و جاودانگی در اساطیر، تهران: زوار و ورجاوند.
تاریخ سیستان (1366)، تصحیح ملک الشعرای بهار، تهران: کلاله خاور.
پرهام، باقر (1372)، «تأملی در تعبیر سهروردی از سرانجام نبرد اسفندیار با رستم در شاهنامه و آثار و نتایج اندیشه و سیاست در ایران»، ایرانشناسی، شمارۀ 18، سال پنجم، صص 352-324.
پژدو، زرتشتبهرام (1348)، زراتشتنامه، تصحیح دبیرسیاقی و روزنبرگ، تهران: طهوری.
ثعالبی، ابومنصور عبدالملکبن محمدبن اسماعیل (1368)، غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم، ترجمۀ محمد فضائلی، تهران: نقره.
جلالی مقدم، مسعود (1384)، آیین زروانی: مکتب فلسفی - عرفانی زردشتی بر مبنای اصالت زمان، تهران: امیرکبیر.
حمیدیان ، سعید (1372)، درآمدی بر هنر و ادیشۀ فردوسی، تهران: مرکز.
حقپرست، لیلا و پورخالقی چترودی، مهدخت (1391)، «بررسی نقش پادافره پیمانشکنی در ماجرای مرگ اسفندیار»، ادبپژوهی، شمارۀ 19، صص 120-105.
خالقی مطلق، جلال (1372)، «حماسهسرای باستان»، به کوشش علی دهباشی، گل رنجهای کهن، تهران: چاپخانۀ سعدی، صص 53-19.
خطیبی، ابولفضل (1375)، «نگاهی به کتاب نهایه الارب و ترجمۀ قدیمی آن»، نامۀ فرهنگستان2/2، شمارۀ 8، صص 149-140.
ــــــــــــــــــ (1376)، «روایتی دیگر از داستان رستم و اسفندیار»، نامۀ فرهنگستان 3/2، شمارۀ 10، صص 162-155.
ــــــــــــــــــ (1387)، «فغان که با همهکس غایبانه باخت فلک (منشأ تقدیرباوری در شعر حافظ)»، به کوشش حسن حبیبی، جشننامۀ استاد اسماعیل سعادت، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، صص 325-267.
درخت آسوریگ (1386)، ترجمۀ ماهیار نوابی، تهران: فروهر.
دولتآبادی، هوشنگ (1379)، جای پای زروان خدای بخت و تقدیر، تهران: نی.
دینوری، ابوحنیفه (1368)، اخبار الطوال، تصحیح عبدالمنعم عامر، قم: منشورات رضی.
راشدمحصل، محمدتقی (1369)، «مروری بر داستان رستم و اسفندیار»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارۀ 3 و 4، صص 462-432.
رینگرن، هلمر (1388)، تقدیرباوری در منظومههای حماسی فارسی (شاهنامه و ویس و رامین)، ترجمۀ ابوالفضل خطیبی، تهران: هرمس.
روایات داراب هرمزدیار (1900)، به اهتمام مانک رستم اون والا، ج 2، بمبئی.
زرینکوب، عبدالحسین (1381)، نامورنامه، تهران: سخن.
زنر، آر. سی (1384)، زروان یا معمای زردشتیگری، ترجمۀ تیمور قادری، تهران: امیرکبیر.
شمیسا، سیروس (1368)، «طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار»، کیهان فرهنگی، شمارۀ 61، صص 26-24.
طبری، محمدبن جریر (1387/1967)، تاریخ الامم، تصحیح محمد أبوالفضل ابراهیم، بیروت: دار التراث.
فردوسی، ابوالقاسم (1386)، شاهنامه، تصحیح خالقی مطلق، 5ج، تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
فرنبغ دادگی (1385)، بندهشن، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران: توس.
قائمپناه، یدالله (1385)، «رستم و اسفندیار از منظر عرفان1»، شعر، شمارۀ 50-51، زمستان و بهار، صص 103-96.
ــــــــــــــــــ (1386)، «رستم و اسفندیار از منظر عرفان2»، شعر، شمارۀ 52، تابستان، صص 83-76.
قریب، مهدی (1374)، «بازخوانی داستان رستم و اسفندیار از شاهنامۀ فردوسی»، ایرانشناسی، شمارة 26، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 372-358.
کاظمزاده، کامران (1387)، «بررسی اسطورههای ایرانی و دینباوری رستم در شاهنامه»، آزما، شمارۀ 59، صص 33-30.
کریستنسن، آرتور (1389)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمۀ رشید یاسمی، تهران: نگاه.
کوریاناگی، ت. (1370)، «اعتقاد فردوسی به سرنوشت»، فردوسی و شاهنامه (مجموعۀ سی و شش گفتار)، به کوشش علی دهباشی، تهران: مدبر، صص 447-436.
گذشتی، محمدعلی و اردستانیرستمی، حمیدرضا (1388)، «بررسی تأثیرپذیری فردوسی از آیین زروانی»، مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)، شمارۀ 18، صص 33-9.
گردیزی، ابوسعید (1363)، زین الاخبار، تصحیح عبدالحی حبیبی، تهران: دنیای کتاب.
گزیدههای زادسپرم (1385)، ترجمه راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ماسه، هنری (1350)، فردوسی و حماسۀ ملی، ترجمۀ مهدی روشنضمیر، تبریز.
مسعودی، ابوالحسن (1938)، التنبیه و الاشراف، تصحیح عبدالله الصاوی، قاهره: دارالصاوی.
مسعودی، ابوالحسن (1409)، مروج الذهب، تحقیق اسعد داغر، قم: دارالهجره.
مسکوب، شاهرخ (1370)، «بخت و کار پهلوان درآزمون هفتخان»، ایراننامه، شمارۀ 1، صص 51-25.
ــــــــــــــــــ (1377)، مقدمهای بر رستم و اسفندیار، تهران: علمی فرهنگی.
مجمل التواریخ و القصص، بیتا، تصحیح بهار، تهران: کلاله خاور.
مینوی خرد (1385)، ترجمۀ احمد تفضلی، تهران: توس.
نظری، جلیل و فتح، ذبیحالله (1389)، «تأثیر زروانیسم بر ناصر خسرو قبادیانی»، اندیشههای ادبی، شمارۀ 4، صص 75-55.
نهایه الارب فی الاخبار الفرس و العرب (1375)، تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ویدنگرن، گئو (1381)، جهان معنوی ایرانی، از آغاز تا اسلام، ترجمۀ محمود کندری، تهران: میترا.
همایی، جلالالدین (1355)، شاهنامۀ فردوسی شاهکار سخنوری و سخنرانی، تهران: دفتر انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران.
هینلز، جان (1368)، شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژآله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
Avesta: Yasna, from Sacred Books of the East, 1898, tr. Mills, L., American Edition.
Ayādgārī Wuzurgmihr,Pahlavi Texts (1897-1913), ed. J. M. Jamasp-Asana, Bombay, pp. 85-101.
Boyce, Mary (1957), “Some Reflection on Zurvanism”, Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, 19(2), pp. 304-316.
Dādestān ī Dēnīg, from sacred books of the east (1882), tr. West, E., vol. 18, Oxford.
Davis, Dick (2010), “Rostam and Zoroastrianism”, the Necklace of Pleiades (Studies in Persian Literature presented to Heshmat Moyyad on his 80th Birthday), Leiden, pp. 49-63.
Duchesne-Guillemin, J. (1956), “Notes on Zervanism in the Light of Zaehner's Zurvan”, Journal of Near Eastern Studies 15(2), pp. 108-112.
Frye, Richard N. (1959), “Zurvanism Again”, Harvard Theological Review 52, pp. 63-73.
Pahlavi Vendidad (1949), tr. Anklesaria, M. A. & Behramgore, T., Bombay.
Rezania, Kianoosh (2010),
Die zoroastrische Zeitvorstellung: Eine Untersuchung über Zeit- und Ewigkeitskonzepte und die Frage des Zurvanismus, Germany:
Harrassowitz.
Shahbazi.sh, Alireza (1990),“On the Xwaday-namag”, Acta Iranica 30 (Papers in Honor of Ehsan Yarshater), Leiden: Peeters, pp. 208-229.