دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001An Intercultural Approach to Plants and Trees in Mythology and Literatureرهیافتِ میانفرهنگی به گیاه و درخت در اساطیر و ادبیات933449FAعلیرضانیکوییفیروزفاضلیاسماعیلنقدیJournal Article19700101Plants and trees according to their types, functions and also their roles in the life patterns of different cultures, nations, religions, mythologies and folklores, form different ideological and conceptual systems. Human life has always been depending on the very presence of plants, in a way that this presence could be reflected in all kinds of magical and religious rituals, national ceremonies, and all aspects of civilizations, either concrete or abstract. This article, through hesitating on etymology, conceptual metaphor and universals of plants, does its best to follow an intercultural approach toward them.گیاهان و درختان به اعتبار نوع، کارکرد و معنایی که در سبکهای زندگی و الگوهای معیشتی اقوام و ملل، فرهنگها، فولکلور، اساطیر و ادیان و بهتبعِ آنها در ادبیّات (شعر و داستان و آیینها و مراسم نمایشی) دارند با رنگبندیهای دینی، اسطورهای، ایدئولوژیک، نظامهای مفهومی- تصویری گیاهان و درختان به اعتبار نوع، کارکرد و معنایی که در سبکهای زندگی و الگوهای معیشتی گوناگون را رقم میزنند. حیات آدمی در هر ساحتی؛ باز بستة حضورِ نباتات است. نمادها و نشانههایِ این حضور را میتوان در روایات اسطورهای و انواع مناسک جادویی، شعائر دینی، جشنهای دینی و ملی و در مظاهر تمدن (بناها، هنرهای تجسّمی، اشیاء تزیینی یا وسایل زندگی روزمره) مشاهده کرد. این پژوهش برآنست که با درنگ بر ریشهشناسی، نظریة استعاره مفهومی و جهانیهایِ معطوف به گیاهان، طرحی در مطالعة میانفرهنگی گیاهان ارائه دهددانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001The Anthropological Aspects of Eskandar nāme-ye Naqqāliجنبههای مردمشناختی داستان اسکندرنامۀ نقالی3565450FAحسنذوالفقاریبهادرباقرینداحیدرپورJournal Article19700101The Persian folk literature, apart from its artistic dimension, is a rich source of first rate anthropological information including the beliefs, superstitions, values and anti-values, different social classes, occupations, administrative systems, and moral principles. A well-known type of folk literature is “Prose Eskandar nāme”s ,a variety of which can be seen from 4th century A.H. up to The Safavid Dynasty. This article which is based on a research entitled “A Study of Heroic Legends”, briefly introduces “The Book of Eskandar and the Humanist Brigands”, written in Safavid Period, and gives a detailed classification of its anthropological dataادبیات عامیانۀ ایران، علاوه بر ابعاد ادبی و هنری، منبعی عظیم و سرشار از اطلاعات دست اول مردمشناختی است و خوانندگان و پژوهشگران را با جنبههای گوناگون زندگی زمانۀ خلق اثر، چون باورها، خرافات، ارزشها و ضد ارزشها، طبقات گوناگون جامعه، مشاغل، نظام اداری و اجتماعی، اصول اخلاقی، و... آشنا میکند. اسکندرنامههای منثور نیز از این دسته آثارند. در ایران اسکندرنامههای فراوانی به نثر و نظم، از اواخر سدۀ چهارم قمری تا عهد صفوی پدید آمدهاست. این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی نویسندگان با عنوان «مطالعه در افسانههای پهلوانی» است که در مرکز تحقیقات دانشگاه تربیت مدرس در حال اجراست و به معرفی اجمالی کتاب اسکندر و عیاران نوشتۀ مولانا منوچهرخان حکیم (مربوط به عهد صفوی) میپردازد و بهتفصیل، اطلاعات مردمشناختی آن را دستهبندی و تحلیل میکند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001A Deep Structural Analysis of Ketāb-e Virān by A. Khosraviتحلیل ژرفساخت مجموعهداستان کتاب ویران6795451FAتیمورمالمیرJournal Article19700101Ketāb-e Virān (Book of the Destroyed), the last short story collection by Abootorāb Khosravi, is one more attempt for discovering the novel techniques and atmospheres. A postmodern style based on words makes these stories complicated. In order to understand this complexity, the present article tries to analyze the deep structure of stories through using the non-narrative elements, connotation of signs, and the binary opposition existing in the act of signification. One essential mechanism used in the book is annihilating and invalidating “Time” by taking advantage of ideas and techniques such as the generation continuation, education, repetition of events in portraits and albums, reiteration of life and death in the form of games, memory within memory, mental life, perpetuation of love by recording it as words, dealing with fortunetellers and palmists, constructing and destructing in words, cyclic repetition of eventsکتاب ویران آخرین مجموعهداستان ابوتراب خسروی است و نشان میدهد نویسنده همچنان در پی فضا و شگردهای تازه و تکمیلی در داستاننویسی است. سبک پسامدرنی که به کمک کلمه ایجاد میکند، سبب پیچیدگی داستانهای این مجموعه شدهاست. برای دریافت اسباب این پیچیدگی و فهم و تحلیل متن، با استفاده از عناصر غیرروایی، دلالت ضمنی نشانهها و تقابل دوگانهای که در کنش دلالت وجود دارد، به تحلیل ژرفساخت داستانها پرداختهایم. ژرفساخت داستانها، مقابله با زمان به منظور براندازی یا بیاعتبار کردن آن است که با روشها و موضوعاتی چون تداوم نسل، آموزش، تکرار حادثه در تابلو و آلبوم، تکرار زندگی و مرگ در قالب بازی، خاطره در خاطره آوردن و بازسازی زندگی در ذهن، پایدار ساختن عشق با کشاندن آن به کتابت، روی آوردن به فالگو و کفبین، و با ترکیب ویرانی و آبادسازی در قالب کلمات، به تکرار و چرخهای کردن حوادث برای نیل به بیاعتبار ساختن زمان یا تفوق بر تجلیهای آن میپردازد.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001A Study of Two Children Stories by A.R. Ahmadi Based on Chamber’s Implied Readerبررسی دو داستان کودک از احمدرضا احمدی بر پایة نظریة خوانندة درونمتن97121452FAسعیدحسام پورزهراپیرصوفی املشیسمانهاسدیJournal Article19700101This article is an analysis of two recently published children stories of Ahmad Reza Ahmadi, on the basis of the idea of Implied Reader used by Aidan Chambers. This idea examines four elements of style, point of view, partiality and empty spaces that seem to be important in children stories. While the simple and lucid language, convincing and influential characterization, familiar elements, and lovely images of the stories affect children and the ordinary readers, the atmosphere, symmetry, meaningful repetition of some elements and the narrative structure, activate the mind and imagination of the professional, either children or adultsدر این مقاله دو داستان از تازهترین داستانهای احمدرضا احمدی، براساس یکی از رویکردهای مهم خوانندهمحور از ایدن چمبرز (خوانندة نهفته در متن) تحلیل شدهاست. چمبرز برای شناخت خوانندة نهفته و ویژگیهای او، بررسی چهار عنصر سبک، زاویة دید، طرفداری و شکافهای گویا را پیشنهاد میکند که در کتابهای کودک بسیار مهماند. زبان ساده و روان، استفاده از عناصر آشنای کودکانه و شخصیتپردازیهای ملموس و باورپذیر، در کنار تصویرهای زیبا و دلنشین داستانهای احمدی میتوانند کودکان کمسنوسال و خوانندگان عام با سطح پایین دانش و آگاهی را جذب کنند. فضاسازیها و تناسبها، ساختار روایت و تکرار ترجیعوار و معنادار برخی عناصر میتوانند ذهن و تخیل خوانندگان کودک حرفهای، نوجوانان و حتی بزرگسالان را به تلاش وادارند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001Ideal Man In “The Symphoney of the Dead” by Abbās Ma’roofiبررسی و تحلیل انسان آرمانی در رمان سمفونی مردگان123148453FAقدرتاللهطاهریسعیدبزرگ بیگدلیخدیجهاسفندیاریJournal Article19700101Knowledge of Man and his characteristics has been of great interest since the formation of old religious beliefs of Zoroaster up to the rationalistic ideas of Islamic and Christian thinkers, and philosophical doctrines in ancient Greece, India and china. Different discourses in the various areas of thinking have acted as the origin of fall and rise of societies. One of the modern discourses is Liberalism that defines its Ideal Man with characteristics such as individualism, freedom, rationalism, equality, and tolerance. This article after explaining the principles of Liberalism, analyses The Ideal Man in “The Symphony of the Dead” by Abbās Ma’roofi.انسان و شناخت ویژگیهای او از دیرباز، از آموزههای زرتشت تا تأملات خردورزانۀ متفکران اسلامی و مسیحی، از فلاسفه یونان و روم تا هند و چین، همواره مورد توجه بشر بودهاست. جوامع انسانی در طول حیات خود با گفتمانهایی گوناگون مواجه بودهاند که غلبۀ هر یک از آنها تعیینکنندۀ مسیر آنها در رشد یا فرو افتادن در ضعف بودهاست. در دوران معاصر نیز گسترش اندیشههای لیبرالیستی، ناسیونالیستی، سوسیالیستی و اسلامی، منجر به حاکمیت گفتمانهای برخاسته از این اندیشهها شدهاست. ازجمله گفتمانهای فکری دوران معاصر، لیبرالیسم است. در این ایدئولوژی، انسان آرمانی ویژگیهایی چون فردگرایی، آزادی، خردگرایی، برابری، تساهل و مدارا دارد. در این جستار پس از تعریف این مکتب فکری، با روش توصیفی- تحلیلی، انسان آرمانی این گفتمان در رمان سمفونی مردگان بررسی میشود.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001“Woman” and “King” as Archetypal Symbols of “Centre”تحلیل جایگاه زن و شاه بهعنوان نمادهایی از کهننمونة «مرکز»149174454FAمهدیشریفیانبهزاداتونیJournal Article19700101Since early times, “Centre” as an archetype, has been so decisive in individual and social life that any kind of inattention to that has brought about psychological dissociation and perturbation. In mythical epics, this concept holds such a specific place that the hero does his best to attain the central position because he believes that this achievement is “elevation”, or “individuality” in terms of Depth Psychology. Two of the most important symbols of “center” in mythical epics are “woman” and “king” which are analyzed in this article through using the basics of Depth Psychology«مرکز» بهعنوان یک کهننمونه، از دیرباز زندگی فردی و اجتماعی بشر را سامان داده و هر گاه مورد غفلت و بیتوجهی واقع شده، موجب گسستگی و پریشانی روانی گردیدهاست. این
کهننمونه در حماسههای اسطورهای نیز جایگاهی ویژه دارد؛ قهرمان داستانهای حماسی، برای رسیدن به مرکز یا حفظ آن، همة نیرو و قوای خویش را صرف میکند تا به جایگاهی متعالی دست یابد و در اصطلاح روانشناسی ژرفا، به «فردیت» برسد. از جملة مهمترین نمادهای مرکز در حماسههای اسطورهای، میتوان به زن و شاه اشاره کرد که بسیاری از اعمال پهلوانانة قهرمانِ حماسی بر گردِ آنان رخ میدهد. در این مقاله، به یاری روانشناسی ژرفا، به تحلیل این دو نماد میپردازیم.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802772320131001Some Sort of Meter in Shāmloo’s Blank Verseگونهای وزن در شعر سپید شاملو175193455FAمهدیفیروزیانJournal Article19700101Those rhetoricians who have performed researches on the music of Shāmloo’s poetry, believe that his blank verse lacks the prosodic elements; but this article, based on a prosodic (Aroozi) knowledge, introduces some characteristics of external music in Shāmloo’s poems. This finding by no means claims that the poems possess Aroozi meters, because Arooz can only be created through following a mathematical order which does not exist in syllabic chains of Shāmloo’s poetry. Nevertheless, these poems, compared to those of Shāmloo’s followers make use of musical repetitions that is either close to prosodic meters or supported by such rhythmic structuresسخنسنجانی که دربارۀ موسیقی شعر شاملو به جستجو و پژوهش پرداختهاند، شعر سپید او را یکسره از عناصر عروضی تهی میدانند. نگارنده برای نخستینبار در این جستار کوشیدهاست تا با زبان دانش عروض، بخشی از ویژگیهای موسیقی بیرونی در شعر سپید شاملو را آشکار سازد. البته این به معنی آن نیست که ما شعر او را عروضی میشماریم، زیرا آنچه به عروض سنتی معنی میبخشد، نظم ریاضیوار است و از آنجا که این نظم در زنجیرههای هجایی شعر سپید شاملو برهم میخورد، عروضی خواندن آن درست نیست. با اینهمه در سنجش با آهنگ شعر سنتی، درصدِ دوری و نزدیکی آهنگ سخنان گوناگون یکسان نیست و شعر سپید شاملو، برخلاف شعر پیروانش، دارای تکرارهای بههنجار موسیقایی است و آهنگی نزدیک به وزن عروضی دارد؛ یا دستکم با پشتوانه و پیشزمینة ذهنی عروضی سروده شدهاست.