دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701Cemetric and Burial Rituals in Sādegh Hedāyat’s Fictionsمناسک تدفین و آیینهای گورستانی در آثار داستانی صادق هدایت932366FAکاووسحسن لیسیامکنادریJournal Article19700101This article focuses on mortalism and culturalogy in Sādegh Hedāyat’s fictions. The very depicting of the different ways of burial and the cemetric rites in his works - which are accomplished by benefiting from the knowledge of archeology, anthropology, and the different beliefs and cults - indicate that Hedāyat has hesitated on these beliefs. In Adam’s Ancestors, Hedāyat narrates the death of a human-monkey, and in Darkroom, Abunasr’s Throne, Afarinegan, and The Last Smile, he gives a narration of man’s death, respectively in Stone age, Iron age, and the later ages such as those of Kiāni Kings and contemporary period. This trend goes on even up to thousand years after our time which might imply a chronological order in Hedāyat’s fictions.کانون توجه این مقاله، ترکیب ویژهای از مرگاندیشی و فرهنگشناسی در آثار داستانی صادق هدایت است. بازپردازی شیوههای مختلف تدفین و سازههای گورستانی، به یاری دانش
باستانشناسی و مردمشناسی و برحسب فرهنگ، تمدن، سنن، آیینها و مناسک مختلف، نشاندهندۀ درنگ شایستۀ او در اینگونه باورهاست. هدایت در داستان پدران آدم، روایتگر مرگ یک انسان ـ میمون و در داستانهای تاریکخانه، بوفکور، تخت ابونصر، آفرینگان و آخرین لبخند، بهترتیب، روایتگرِ مرگ انسان عهد سنگ، عهود فلزات و آهن و دورانهای پس از آن، ازجمله زمانۀ پادشاهان کیانی و نیز دوران معاصر است. این روند حتی تا دوران نادیدۀ بشر هزاران سال بعد نیز ادامه مییابد. بر پایۀ این پژوهش شاید بتوان از نظمی تسلسلیافته در داستانهای صادق هدایت سخن گفت که رویکردی تاریخمدار را دنبال میکند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701A Jungian-Campbellian Analysis of the Protagonist’s Journey in Hammām-e Bādgardسفر قهرمان در داستان «حمام بادگرد» براساس شیوة تحلیل کمپبل و یونگ3363443FAمریمحسینینسرینشکیبی ممتازJournal Article19700101Folk tales, similar to myths and mystic tales, are very rich for their capacities to be deciphered. The stories known as Hātem Nāme are among the folktales, and one of which called Hammām-e Bādgard (Ventilated Bath) is studied in this article following the combined psychological- mythological perspective of Jung and Campbell. This story narrates the mystic journey of the protagonist, Hātem. He goes through all stages of the ritual conduct starting with accepting of anima and entering to the World of Unconsciousness, being instructed by the Wise Old Man, struggling with the different aspects of his Shadow, and finally going out of the bath, taking the steps of Initiation, crossing the Water and being reborn and reaching the Unconscious Abyss to kill his Inside Parrot, which is a symbol for Utilitarian mind and discovering one’s Substantial gem.قصههای عامیانه همچون اسطورهها و داستانهای رمزی قابلیت زیادی برای رمزگشایی دارند. حاتمنامهها که در حدود قرن دهم و یازدهم در ایران رواج داشتهاند نیز از قصههای عامیانهاند و بخشی از آنها، روایت «حمام بادگرد» است که گذر قهرمان را از دهلیز حمام و ورود وی به دنیای ناخودآگاهی، در بر میگیرد. در این جستار این روایت با رویکردی روانشناختی- اسطورهشناختی و از نظرگاه جوزف کمپبل و کارل گوستاو یونگ تحلیل شدهاست. حاتم در این داستان برای درک خویشتن، تمامی مراحل سلوک آیینی را با شناخت آنیما، قبول دعوت او برای سفر به ناخودآگاه، دریافت راهنماییهای پیر خرد و مبارزه با جنبههای متعدد سایة خود طی میکند و با خروج نمادین از حمام بادگرد، مراحل تشرف را میگذراند و با گذر از آب به تولد دوباره میرسد. وی پس از رسیدن به بیابان ناخودآگاهی، با نابودی طوطی سخنگوی درون (عقل منفعتطلب)، الماس درون خویش را میرهاند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701Cinematic Imagery in Tārikh-e Beyhaghiتصویرسازی سینمایی در تاریخ بیهقی6595444FAجهاندوستسبزعلی پورمحمداصغرزادهحسیناسکندریJournal Article19700101Imagery has a vast function whose examples can be seen in poetry, photography and movie. Cinematic techniques make it possible to objectively represent natural scenes, because the precondition for making any image is an exact look on natural beauties. This ability could be seen in literary works of the past. The present article is concerned with a literary narration of Iran History called Tārikh-e Beyhaghi and concentrates on some parts of the book which are dramatically and visually rich. The study aims at introducing the cinematic techniques used in this book through verifying them by instances from the world famous movies.تصویرسازی طیفی از معانی را از صورتسازیهای شاعرانه تا عکس و فیلم در بر میگیرد. تکنیکهای سینمایی امکان بازنمایی عینی طبیعت و روایت را به هنرمند امروزی میبخشد. لازمۀ تصویرگری، در بدو امر، نگاهی زیبا و دقیق به طبیعت و وقایع است که در آثار ادیبان قرون گذشته نیز دیده میشود. در توصیفات و روایتهای آنها ظرافتهایی هست که سینماگر امروزی با استفاده از دوربین فیلمبرداری قادر به بهرهبرداری عینی از آنهاست. این تحقیق بر بخشهایی از متن تاریخ بیهقی تمرکز میکند که غنای دراماتیک و بصری بیشتری دارند. بعد از ذکر کلیاتی دربارۀ تصویر در تاریخ بیهقی، تکنیکهای سینمایی معرفی، و هنر بیهقی در هر مورد نشان داده میشود. در پایان هر بخش نیز صحنههایی از فیلمهای معروف جهان بهعنوان شاهد، با صحنههایی از تاریخ بیهقی مقایسه میشود.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701The Affinity Between God and Man in Teleological and Mystic Literature: The Case of Mowlaviرابطۀ خدا و انسان در ادبیات خداشناسی و عرفانی با تأکید بر آثار مولوی97124445FAلیلاپژوهندهJournal Article19700101This article is essentially concerned with the central place of “God”, “Man”, and “Love” in Mowlavi’s worldview. The paper starts with the Divine History of the first encountering of Man with God in order to pose the questions mostly asked in our time; then it is followed by dealing with topics such as Nature, Initiation and Innovation, the significance of Desire, Devine Love, and the crucial role of Man’s Kindness in being connected to God. The mutual attempt of The Deity and Man for proximity which is initiated by God, the priority of God’s Will, the mutual love between God and Man and the Divine origin of this love, as well as the decisive role of Man’s Kindness for making affinities with His Creator, God’s response to His servant’s prayer, Absolution, and inviolability from Divine Wrath, are among the findings of this research.این مقاله با بررسی جایگاه خدا، انسان و عشق بهعنوان بنیادیترین مفاهیم جهاننگری مولوی با اشارهای به تاریخ قدسی نخستین تجربۀ دیدار خدا و انسان و پرسشگریهای دوران تاریخی معاصر در این باب آغاز میشود و موضوعهایی چون ماهیت، آغازگرى و ابتکار عمل، جایگاه شوق و محبت الهی و کارکرد و نقش شفقت و مهرورزی انسانی در رابطۀ خدا و انسان به شیوهای تحلیلی دنبال میگردد. جستجوی دو جانبة خدا و انسان برای نزدیکی به یکدیگر و آغازگری رابطه از سوی خداوند، تقدم ارادة خداوند بر خواست آدمی، اشاره به محبت متقابل خدا و انسان و خاستگاه الهی عشق و همچنین نقش و کارکرد شفقت انسانی جهت برقراری ارتباط با خداوند، اجابت دعا، بخشایش الهی و مصونیت از قهر الهی ازجمله نتایج حاصل از این پژوهش است.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701A Semiotic Analysis of Hedāyat’s Dāsh Akolتحلیل نشانهشناختیِ داستان کوتاهِ داشآکل125154446FAمحسننوبختJournal Article19700101This study is an attempt to apply a semiotic approach to a short story by Hedāyat called Dāsh Akol. The paper, in order to capture the explicit and implicit meanings of the text, takes advantage of all micro and macro elements of the story. Meaning is a spatial and abstract entity and would not be actualized unless it is expressed by language. In Dāsh Akol, not only the phones, words, phrases and sentences but the very text indicate that there is a harmony between the general atmosphere and the language of the story. The study also proves that the linguistic mechanisms and strategies put into effect the intended meanings.نشانهشناسی بهمثابه نظریهای ادبی در چند دهۀ آخر قرن بیستم توجهات زیادی را به خود جلب کرده و در برنامههای درسی و نظریۀ انتقادی جایگاه ویژهای یافتهاست. پژوهشِ حاضر نیز در پی آن است تا رویکردی نشانهشناختی را در تحلیل داستان کوتاهِ «داشآگل» از صادق هدایت به کار گیرد. هدف ما خوانش متن با استفاده از عناصر موجود در آن، برای دستیابی به معناهای آشکار و پنهان متن است. در این راه از کوچکترین عناصر موجود در متن تا بزرگترین آن بهره میگیریم، زیرا معنا چیزی انتزاعی و فضایی است و زمانی میتواند صورتی عینی یابد که به لفظ درآید. تحقق این عینیت هم در گرو عناصر زبانی است: آوا، واژه، گروه، جمله و در نهایت متن. یافتهها حاکی از آن است که فضای عمومی داستان با زبان متن همراه است و سازوکارهای زبانی در راستای القای معنای موردنظر عمل میکنند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701The Contribution of Punctuation Marks in Persian Postmodern Fictionسهم علائم ویرایشی در داستانپردازی پسامدرن فارسی155171447FAپارسایعقوبی جنبه سراییمعصومهمنتشلوJournal Article19700101Postmodern fiction through holding playful discussions about language and act of story-telling diminishes the authority of metanarrative. Metanarrative is a significative and cognitive system in search of the Ultimate Truth that tries to claim its dominance on all texts including literature. In contrast, the postmodern literature uses many techniques to reject this dominance by annihilating the order and architecture of the metanarratives. Various forms of the language games and anomalisms such as deviating the verbal and visual norms are among these techniques. This study concentrates on the unconventional use of punctuation marks as one of the stylistic norm deviating devices in Persian postmodern fictions. The evidence is sought in twenty six stories from Iranian writers in the two last decades.داستانهای پسامدرن معمولاً با بحثهایی بازیگوشانه دربارۀ خودِ زبان و کنش داستاننویسی درصدد سلب اقتدار از «فراروایت» هستند. فراروایت نظامی دلالتی- معرفتی است که مدعی کشف معنای نهایی یا درک حقیقت است و میکوشد سلطۀ خود را بر ساختار دلالتی همۀ متون از جمله ادبیات بگستراند. ادبیات پسامدرن برای مقابله با این سلطه، هر گونه نظمی را که مایۀ قوام فراروایتهاست، در تمامی سطوحِ متن از جمله سطح دیداری به بازی میگیرد. در کنار بازیهای نامتعارف سطح لفظی یا معنایی، هنجارشکنیهای سطح دیداری این متون آنقدر زیاد است که میتوان آنها را جزء ویژگیهای سبکی به حساب آورد. یکی از اشکال هنجارشکنی که کاربرد خودآگاهانه آن خواننده را دچار تعلیق میکند، کاربرد نامتعارف علائم ویرایشی است. در این مقاله، هنجارشکنیهای علائم ویرایشی در داستانهای پسامدرن فارسی، با تأکید بر آثار بیست و شش تن از نویسندگان دهههای هفتاد و هشتاد بررسی میشود.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802762220130701Examining the Affixes in Kahnooji Dialectبررسی وندها در گویش کهنوجی173195448FAمحرمرضایتی کیشهخالهمحسنبتلاب اکبرآبادیJournal Article19700101Roodbāri is one of the Southwestern Iranian dialects consisting of different variants which are spoken in Roodbār, Kahnooj, Manoojān, Ghal’e- Ganj, Jiroft, Anbarabad, and some districts of Hormozgān province. This article studies the active affixes of Kahnooji variant through dividing them into two subvariants of derivational and inflectional, and comparing them to standard Persian. The findings of this research indicate that although many affixes of Kahnooji can be found in Persian, a small number of them either never existed or no longer exist in Persian. Concerning the latter, the origins of the affixes should be sought in Fārsi Dari or Middle Persian and the present paper might be a good source for such researches.رودباری از گویشهای ایرانی جنوب غربی است که در جنوب استان کرمان در شهرستانهای رودبار، کهنوج، منوجان، قلعهگنج، جیرفت، عنبرآباد و همچنین برخی از مناطق استان هرمزگان رایج است و گونههای مختلفی دارد. در این مقاله به معرفی وندهای فعال گونة کهنوجی و توصیف و طبقهبندی آنها در دو زیرگروه اشتقاقی و تصریفی، به مقایسة آنها با زبان فارسی معیار پرداختهایم. براساس دادههای این پژوهش، هرچند بسیاری از وندهای کهنوجی با زبان فارسی رسمی مشترک است، با این حال، برخی از وندهای این گویش یا در زبان فارسی وجود ندارند و یا از بین رفتهاند. بنابراین ریشۀ آنها را باید در زبان فارسی دری یا میانه دنبال کرد. از آنجا که تاکنون تحقیق مستقلی در زمینۀ معرفی وندهای این گویش صورت نگرفتهاست، توصیف و شناسایی آنها میتواند امکانات این گویش را در حوزة واژهسازی، بیش از پیش برای پژوهشگران علاقهمند مشخص سازد.