دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101Contemporary Literary Studies and the Methodological Concept of Formمطالعات ادبی معاصر و مفهوم متدشناختی شکل919313FAمنصورهاشمیJournal Article19700101This article investigates the concept of literary form in three methodological Persian texts and concludes that this concept is epistemologically a contradictory term in its present theoretical state since it is primarily a term used for the aesthetics of visual arts, and therefore its application to the linguistic art has been problematic in the sense that it is another case of ideological reification of language. Paul de Man’s epistemological illuminations on the origination of the concept of form are examined as well. And finally there will be some deductions for the pedagogy and research in the literary studies.شکل یا فرم مفهومی است که در متدشناسی رشتههای مطالعات ادبی مورد استفاده قرار گرفته است. نوشتههای مربوط به این موضوع از این نظر که در پیشفرضهای تفکر متدشناختی خود زبان را مادی یا شیءواره فرض میکنند یکساناند. این مقاله ابتدا به بررسی و تحلیل مفهوم شکل در سه متن نظری میپردازد و با نقل قولهایی از پل دومان تحلیلهای بیشتری را ارائه میدهد. در انتها نیز به تأثیر دیدگاههای زبانشناختی بر شیوة تدریس و تحقیق مطالعات ادبی اشاره میشود.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101The Role of Nima's Interpretation of Persian Classical Verse in Determining His Descriptive-Narrative Model: A Critical Sudyتحلیل انتقادی نگاه نیما یوشیج به شعر کلاسیک در تبیین الگوی وصفی رواییِ شعر نو2142314FAرضاچراغیاحمدرضیJournal Article19700101The literary point of view of Nima is founded on a critical approach towards the Persian classical verse, and his ideas have vastly but paradoxically influenced his followers and the new generations of Iranian modernist poets.
This article intends to investigate the critical approaches of Nima towards the classic poetry, on the basis of his descriptive-narrative model, as the central point of his poetical views, in order to not only eliminate some of the vague and paradoxical points in Persian modern poetry, but to manifest the already unknown capacities of Persian classic poetry.
Some of the most remarkable deficiencies of Nima's argumentation against classical verse are as follows: taking a subjectivist approach especially towards lyrical poetry (ghazal ), neglecting the narrative aspect and of classic poetry, making use of the features of the modern novel in criticizing this poetry, relying on a merely realistic interpretation of poetic creativity, reducing the poetical devices to the rhetorical elements, ignoring the subjective internal time of narration, and the opposition of descriptive-narrative model and the Persian classical verse.نیما یوشیج دیدگاه ادبی خود را بر رویکردی انتقادی به شعر کلاسیک بنیان نهاد و آرای او به صورت گسترده و گاه تناقضآمیز بر پیروانش و نسلهای بعدی نوگرایان تأثیر گذاشت. اکنون پس از گذشت نیم قرن از مرگ نیما، با توجه به ظهور نظریههای جدید و گسترش امکانات متنوّع نقد ادبی، بازنگری دیدگاههای او و پیروانش ضروری مینماید.
این مقاله بر آن است تا رویکردهای انتقادی نیما را نسبت به شعر کلاسیک در الگوی وصفی ـ روایی شعر نو بررسی و نقد کند. بررسی این الگو که کانونیترین بخش دیدگاه ادبی نیماست میتواند به رفع ابهامها و تناقضات درونی نظریة شعر نو کمک نماید و امکانات مغفولماندة شعر کلاسیک را فرا روی آن قرار دهد. مهمترین اشکالهایی که در احتجاجات نیما برای نقد شعر کلاسیک وجود دارد عبارتاند از: ذهنی تلقّی کردن شعر کلاسیک بهویژه غزل فارسی، بیتوجّهی به وجه روایی غزل در شعر کلاسیک، توجه به ویژگیهای داستان مدرن در نقد شعر کلاسیک، وفاداری به رئالیسم در شعر، تقلیل دادن امکانات شعری کهن به کاربرد تزئینی عناصر بلاغی، بیتوجهی به زمان ذهنی و درونی در روایت، و قرار دادن الگوی وصفیـ روایی در تقابل قطعی با شعر کلاسیک.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101The Evolution of the Theories on the Sociological Criticism of Literatureسیر نظریّههای نقد جامعهشناختی ادبیّات4364315FAعسگرعسگری حسنکلوJournal Article19700101The sociological criticism of literature has a short history. This approach, in essence, studies the form and the content of the literary work as related to those of the society on the basis of which the work takes form; nevertheless, what is of specific importance is the reflection of an image of the society in the imaginative, artistic work as well as the various forms of this reflection. Social criticism of literature as a methodic approach, appeared by the beginning of 19th century, in the works of Madam de Stael and Hippolyte Taine who tried to use literature as a representation of social life. In the 20th century, Lukacs and Goldmann, on the basis of their historical and philosophical studies, did their best to manifest the interaction between social and literary structures.
This article, apart from focusing on the above said ideas, points out the issues such as sociology of literary contents, sociology of literary genres, sociology of literary production, distribution and consumption.نقد جامعهشناختی ادبیات، یکی از شیوههای نسبتاً نوین در مطالعات ادبی است. در این شیوه به بررسی ساختار و محتوای اثر ادبی و ارتباط آن با ساختار و تحولات جامعهای که اثر مولود آن است میپردازند. آنچه در نقد جامعهشناختی ادبیات از اهمیت بیشتری برخوردار است، انعکاس تصویر جامعه در جهان تخیلی و هنری اثر ادبی و شکلهای مختلف آن است. تاریخچة شکلگیری نقد جامعهشناختی ادبیات به صورت روشمند و علمی به آغاز قرن نوزدهم میلادی باز میگردد. در مطالعات جامعهشناختی ادبیات از محققانی نظیر مادام دواستال و ایپولیت تن باید نام برد که اولین بار سعی کردند به تعامل جامعه و ادبیات بپردازند. این محققان در پی بازنمایی تصویر جامعه در ادبیات و نحوة این بازنمایی بودند. بعدها اندیشمندانی چون جورج لوکاچ و لوسین گلدمن به پشتوانة مطالعات فلسفی و تاریخی سعی داشتند بین ساختارهای اجتماعی و ساختارهای ادبی داد و ستد متقابلی را نشان دهند. از مباحث دیگری نظیر جامعهشناسی محتواهای ادبی و جامعهشناسی انواع ادبی و جامعهشناسی تولید، توزیع و مصرف کتاب نیز در متن این مقاله سخن رفته است.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101The function of Juristic Discourse in Mathnavi of Mowlaviکارکرد گفتمان فقهی در مثنوی مولوی6588316FAحبیباللهعباسیغلامعلیفلاحJournal Article19700101Mowlavi experiences the process of creating mathnavi through relying on his own creativity determined by the social factors. Impressed by various motivations, he produces this text in a specific language and with specific formal characteristics. These signs and features, being the outcome of the various discourses and formulations, form a text in which the traces of different discourses can hardly be followed. Of the triple major sources of thought in mathnavi, one is juristic discourse which is the representation of Mowlavi's religious knowledge.
The present article after introducing the generalities of this knowledge deals with the various aspects of Mowlavi's juristic discourse such as taharat (state of purity), zakat (alms giving) , ruzeh (fasting), namaz (The Prayer), hajj (The Pilgrimage), jahad (holy war), etc. and shows that Mowlavi by modifying this discourse through placing juristic terms and special linguistic constituents in new contexts and dictions, makes use of them as the new epistemological instruments. In fact, this very different discourse is the source of his rather independent and emancipating thought.مولوی از رهگذر خلاقیتهای فردی و تحت تأثیر تعیّنات اجتماعی، فرایند تولید متن مثنوی را تجربه میکند؛ وی در زبانی خاص و تحت تأثیر انگیزههای متعدد به تولید این متن با ویژگیهای صوری خاصی میپردازد. این نشانهها و ویژگیها که محصول تلاقی گفتمانهای متنوع و متکثر و صورتبندیهای مختلف است؛ از مثنوی متن درهمتافتهای ساخته که نشانههای مربوط به گفتمانهای مختلف را بهسادگی در آن نمیتوان از هم تشخیص داد. یکی از نهرهای شگرف و شگفتی که از چشمههای سهگانة مثنوی معنوی روان است و تا حدودی تحتالشعاع نهرهای دیگر آن قرار گرفته، نهر مباحث و مسایل فقه و اصول است که یادگار و نمایانگر بُعد دانشمندی مولوی است. این مقال بعد از اشارهای اجمالی به این بُعد از شخصیت او، به تبیین گفتمان فقهی مثنوی و جلوههای گوناگون آن مانند طهارت، زکات، روزه، نماز، حج، جهاد و برخی قواعد فقهی و فتاوی آن میپردازد و نشان میدهد که مولوی نیز با دخل و تصرف در فرایند عمل این گفتمان و قرار دادن اصطلاحات و سازههای زبانی خاص قواعد فقهی در بافت و موقعیت زبانی و بیانی جدید و مغایر با موضع و رابطة واقعی و تعیین شده، از آنها به مثابه ابزار معرفتشناسی تازهای بهره گرفته و به دلیل همین تعارض و تضاد گفتمانی است که تفکر نسبتاً مستقل و رهاییبخش او شکل میگیرددانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101A New Attempt for Identifying the Various Trends in the Poetry of Mashrootehبازشناختِ جریانشناسی شعر مشروطیّت89116317FAمهیارعلوی مقدّمJournal Article19700101Considering literature as a mirror reflecting the ups and downs of culture and thought in a society, one is expected to give leading roles to both traditional and modern literary trends. This very position is the possibility of dealing with structural and meta-structural factors of literature, studying the phenomena of "evolution" and "decline" and the reasons for the formation of these phenomena.
Since the poetry of Mashrooteh is closely linked to the social, political and revolutionary context, it can be a true reflection of the society from which it is originated. The poetry of this period is "the poetry of transition" that farewells the traditional outlook in order to welcome the modern one. Familiarity with the history of this period and the principles of its poetry, besides searching for the lines of connection between the poetry and the revolution of Mashrooteh are the main concerns of this article.اگـر بتوان ادبـیات را آیـینة جامـعه دانسـت که در آن فــراز و فـرود فرهــنگ و انـدیشـه بازتابانده میشود، سنّتپذیری و سنّتگذاری و نیز سنّت و نوآوری در آن جایگاه بارزی دارد. برای شناخت هر چه بیشتر این جایگاه، مباحث جریانشناسی ادبی، بهخوبی میتواند پژوهشگر را با عوامل برونساخت و درونساخت ادبیات، «تحوّل» در چارچوب پویایی و «انحطاط» در چارچوب ایستایی و دلایل این پویایی و ایستایی آشنا کند. جریانشناسی ادبی، بررسی شناخت فرایند در حال تحوّل ادبیات از سنّت به سوی نوگرایی است.
چون شعر مشروطیّت با بافت اجتماعی، سیاسی و انقلابی این دوره پیوند نزدیکی دارد، به مثابه آیینهای بازتابندة واقعیّتهای جامعة آن روز است، شعر دورة گذار و انتقال است و حدّ واسط بین سنّت و نوگرایی به شمار میرود، جریانشناسی شعر این دوره اهمیّت و ضرورتی خاص مییابد؛ بهویژه که مشروطیّت بارزترین نمود آغاز تحوّل از سنّت به نوگرایی است. از ضرورتهای جریانشناسی شعر مشروطیّت، آشنایی با پیشینة تاریخی جریانشناسی شعر این دوره، پرداختن به اصول و مبانی نظری شعر مشروطیّت، توجّه به پیوندهای جریانشناختی بین شعر مشروطیّت و انقلاب مشروطیّت و عوامل موثّر در این بررسیها و پژوهشهاست. جریانشناسی شعر مشروطیّت و دیگر دورههایی که ویژگیهایی همانند این دوره دارد، پژوهشی بایسته است که در مطالعات دورة معاصر جایگاه ارزندهای دارد.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101Linguistics and Discourse Analysisزبانشناسی و تحلیل گفتمان117140318FAحسنچاوشیانJournal Article19700101This essay explores the conditions for the possibility of the emergence of discourse analysis in the sphere of linguistics. As a discipline established within a structuralist framework, linguistics relentlessly supported the priority of grammar over word and text. The rigidities of the structuralist tradition besides its manifest inadequacies in dealing with interrelation of text and culture can be eliminated to some extent by referring to poststructuralist and feminist theories due to their capacities for constant theoretical reflexivity and renewal.
This article draws attention to the fact that Halliday's emphasis on text -- rather than word or sentence – as the basic unit of language, has been a significant contribution to discourse analysis. Meanwhile the potential usefulness of many of the descriptive technologies that have emerged from various kinds of linguistic discourse analysis as well as its productive engagement with other disciplines (especially philosophy and sociology) are the concerns of this article. Finally the paper takes a look at the actual problematics including the materiality of discourse, the multiple modality of textuality, and the problem of widespread lack of reflexivity within linguistics, i.e. the failure of linguistics to interrogate many of the categories (linguistic, sociological, philosophical) it benefits from.این مقاله شرایط پیدایش تحلیل گفتمان در زبانشناسی را بررسی میکند، یعنی در رشتهای که در چارچوب ساختگرایی شکل گرفته و همواره دستور زبان را بر کلمه و متن مقدم داشته است. سختی و بیانعطافی میراث زبانشناسی ساختگرا و نارسائیهای آشکار آن در پرداختن به روابط متن با فرهنگ و سوبژکتیویته، با مراجعه به نظریههای پساساختگرا و فمینیستی و پویشهای تأملگری و نوشوندگی بیوقفة آنها تا حدّی قابل جبران است. دستاوردهای مهمّ مایکل هالیدی برای زبانشناسی به تأکید بیشتر بر متن و مقدّم شمردن آن بر کلمه یا جمله به عنوان واحد اساسی زبان انجامیده است. سودمندی بسیاری از فنون نشئت گرفته از انواع گوناگون تحلیل گفتمان زبانشناختی و نیز مراودة پرثمر با سایر رشتهها (خصوصاً فلسفه و جامعهشناسی) خاطرنشان میشود و مباحث کنونی همچون مادیّت گفتمان، حالات چندگانة متنبودگی و مسئله ضعف تأملگری در زبانشناسی یعنی ناکامی در زیر سؤال بردن بسیاری از مقولههای زبانشناختی، جامعهشناختی و فلسفی مورد استفادة آن، بررسی میشود.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-80272420080101The Structure and Structurization of Imaginationساختار و ساختآفرینی تخیّل141166319FAسیناجهاندیدهJournal Article19700101Imagination, as one of the fundamental elements of aesthetics, is studied in both visual and verbal arts. This complicated concept has various interpretations in different fields of human science: in mysticism, it is a "supraintellectual human experience", in the area of religion, a "religious experience", in cognitive psychology, the main element in the formation of "individual self", and in mythology, the most effective factor in constructing "collective self". Imaginatin is then, to be considered as the most basic constituent in creating the intuitive experience, comprehending the divine, discovering the constructions of reality, and creating aesthetic structures.
This article follows a triple aim:
Determining the structure of imagination as a base to answer the question related to the manner of structurization of imagination.
Assessing the effect of values, beliefs, interpretations and approaches of every period on imagination, as a matter of change in its structure, and measuring the significance of this fact, due to the fact that a change in the agent always changes the meanings and structures.
Reckoning the manner through which the newly-developed imagination turns out to be an element for creating another structure in literary works, and in particular poetry. In other words this article, by comparing the role of imagination in the traditional and modern literature, shows how the traditional aesthetics developed to the new one.تخیّل یکی از بنیادیترین عناصر زیباییشناسی است که در هنرهای تصویری و کلامی بسیاری به آن پرداختهاند. مفهوم پیچیدۀ تخیّل در عرصۀ علوم انسانی هم معنایی ویژه یافتهاست؛ چنانکه در حوزۀ شناختشناسی عرفان، نقش تخیّل به عنوان یک «تجربۀ انسانی ـ فراعقلانی»، در حوزۀ شناخت ادیان به عنوان «تجربۀ دینی»، در روانشناسی شناختی به عنوان اصلیترین کارکرد در تشکیل «خودِ فردی» انسان و در مطالعاتِ اسطورهشناختی بهعنوان مؤثّرترین عامل در تشکیل «خودِ جمعی» مورد توجّه بسیاری از محقّقین قرار گرفته است. بنابراین تخیّل را میتوان بنیادیترین عامل در خلقِ تجربههای شهودی، کشفی، درک امر قدسی، کشف ساختارهای واقعیت و خلق ساختارهای زیباییشناختی دانست. این مقاله سه هدف را دنبال میکند:
1- تبیین ساختار تخیّل که در واقع این توصیف و تبیین، مدخلی برای پاسخ به این سؤال اصلی است که چگونه تخیّل ساختارآفرین است.
2- تأثیرپذیری تخیّل از ارزشها، باورها، تلقیها و رویکردهای عصری به گونهای که چرخش در ساختار اولیّۀ آن به وجود میآید و از آنجا که تغییر در عنصر عاملیّت همیشه میتواند تغییر در معناها و ساختارها به وجود آورد، این نکته میتواند حائز اهمیّت باشد.
3- و سرانجام توصیف این مسئله که چگونه تخیّل نوظهور، عامل خلق ساختاری دیگر در آثار ادبی، بهویژه شعر میگردد. به زبان سادهتر این مقاله میخواهد چرخش تخیّل را از زیباییشناسی دیروز به زیباییشناسی امروز نشان دهد؛ بنابراین تلاش میکند تا تخیّل دیروز سنّت ادبی ایران را با تخیّل معاصر مقایسه کند