دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401René Girard’s Theory of Mimetic Desire and its Determination in Some Tales of Shāhnāmeنظریۀ میل محاکاتی رنه ژرار و تبیین آن در چند داستان شاهنامه931406FAمحمدطاهریJournal Article19700101Theory of Mimetic Desire is among the important anthropological theories in 20th century introduced by the French scientist, René Girard. According to this theory, which has also been used in the area of literary criticism, the origin of most aggressions and hostilities throughout history has been mimetic desire and mimetic rivalry; therefore the societies have used the “scapegoat mechanism” in order to lessen the rivalries.This theory can be used in analyzing masterpieces of literature as well as the ancient epic and mythology because all of them are in one way or another the manifestation of mimetic desire. As such the application of this theory to Shāhnāme’s tales might broaden our horizon of research about this Book of Ferdowsi.نظریة میل محاکاتی یکی از نظریههای مهم انسانشناسی در سدة بیستم میلادی است که بر مبنای مطالعات تاریخی و ادبی، توسط رنه ژرار، اندیشمند معاصر فرانسوی، ارائه گردیدهاست و میتواند در بسیاری از شاخههای علوم انسانی، بهویژه نقد ادبی، کاربرد داشته باشد. بر پایة این نظریه، منشأ اکثر تنازعات و خشونتها در تاریخ، میل محاکاتی و به تبع آن رقابت و تنازع محاکاتی است و جوامع بشری همواره در طول تاریخ برای کاستن از حدّت و شدت تنازعات محاکاتی، پدیدهای به نام قربانیِ بلاگردان را وجهالمصالحة ارباب قدرت قرار دادهاند. از نظریة میل محاکاتی میتوان بهخوبی برای تجزیه و تحلیل و نقد شاهکارهای ادبی و نیز اساطیر و حماسههای کهن بهره جست، زیرا به عقیدة رنه ژرار، ویژگی مشترک همة این آثار آن است که نویسندگان آنها در تبیین سازوکار میل محاکاتی توفیق داشتهاند. نظریة ژرار در بسیاری از داستانهای شاهنامۀ فردوسی نیز قابل تطبیق است و تجزیه و تحلیل آنها بر این اساس میتواند افقهای جدیدی در نقد ادبی فراروی محققان این عرصه قرار دهد.https://adab.guilan.ac.ir/article_406_4cca4a6809c2626de67b84e34772d715.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401Tales and Anecdotes of Mathnavi according to the Deconstructive Reading of Mowlaviقصهها و حکایات مثنوی در خوانش شالودهشکنانة مولوی6587402FAمحمدکاظمیوسفپورنگینبی نظیرJournal Article19700101Mathnavi is a rule-rejecting and deconstructive text that destroys the accepted presuppositions of its readers about language, form, meaning and narrative of the text. The first impressive point about the tales is their innovative structures. The present article, after a brief review of the literary deconstruction, on the basis of the original version of tales and anecdotes and by disregarding the digressions and detachments of the narrator, investigates the deconstructive reading of tales by Mowlavi, trying to search for the additions and omissions of the poet in four selected tales in order to draw out the principles of his reading. In the world view of Mowlavi, all things and objects find their final meaning in relation to The Spiritual and The Creator, and at the same time they reveal all the explicit and implicit elements and concepts such as movement, collapse of absolutes and possibility of impossible, which are the sources of different readings of the tales as well as the reason for their dynamic and generative characterمثنوی متنی است قاعدهگریز و ساختارشکن که در سطوح مختلفِ صوری، زبانی، روایی و معنایی، ساختارهای ذهنی و زبانی خواننده و پیشفرضهای متعارف و مقبول او را برهم میریزد. اولین نکتهای که در برخورد با جهان قصههای مثنوی توجه مخاطب را جلب میکند، ساختار نوآیین قصههاست. این مقاله پس از نگاهی اجمالی به شالودهشکنی، ضمن مقایسة متن اصلی قصهها و حکایات مثنوی با مأخذ آنها، بدون توجه به گریزها و گسستهای راوی، به واکاوی و تبیین خوانش شالودهشکنانة مولوی از قصهها میپردازد و در تحلیل چهار حکایت مثنوی، زدوده-ها و افزودههای مولوی و محورهای خوانش او از قصهها را استخراج مینماید. در افق دید مولوی همة اشیا، اعیان و امور هستی در پیوند با امر متعالی و خالق هستی معنا و اعتبار مییابند. در این چشمانداز به نحوی از انحا، در لایههای عیان و نهان و ماحصل قصهها، یکی از وابستهها و ملحقات مفهومی جهانبینی مولوی رخ مینماید، مفاهیمی چون حرکت، فروریزی قطعیتها، وقوع ناممکنها و... که بسترساز خوانش متفاوت قصهها و سبب زایش و پویایی معنا شدهاست.https://adab.guilan.ac.ir/article_402_7c0d56d933496a1536ea49aca196bf85.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401A Critical Discourse Analysis of “Dr. N. Liked His Wife More Than He Liked Mosaddegh”تحلیل گفتمان انتقادیِ رمانِ دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست داشت3363407FAمصطفیگرجیسید علیقاسم زادهJournal Article19700101“DR. N. liked his wife more than he liked Mosaddegh”, by Shahrām Rahimiān, is an impressive political novel that gives a new interpretation of coup d’etat against Dr. Mosaddegh through focusing on the psychological temptations of the political figures. The methodical study of the writer’s approach can be beneficial in some ways: firstly, It manifests certain aspects of intellectual life in Iran; secondly, it can be the narrative expression of the nostalgic viewpoint of Iranian intellectuals about some decisive events in Iranian contemporary history; thirdly, following a critical discourse analysis approach, it develops a conscious narrative strategy for criticizing contemporary political trends in Iran, typically used by Iranian novelists who live abroad; finally it proves that the writer’s attitude supports a nationalistic approach that puts aside the religious factors.رمانِ دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست داشت، نوشتة شهرام رحیمیان، از رمانهای سیاسی قابل تأمل است که به بازنگری متفاوتی از کودتای 28 مرداد، با تأکید بر مسائل روانی شخصیتهای سیاسی میپردازد. واکاوی علمی رویکرد نویسنده در بازنمایی واقعه، فوایدی چندوجهی دارد: نخست، بازگوکنندۀ رویکرد بخشی از جریانهای فکری جامعه دربارة آن حادثه است؛ دوم، ما را با قسمتی از تحولات فکری طبقة روشنفکر جامعه، بهویژه پس از تأمل نوستالژیک آنها در حوادث سرنوشتساز تاریخ سیاسی معاصر آشنا میکند؛ و سرانجام واکاوی مؤلفههای تشکیلدهندة رمان با روش توصیفی- تحلیلی و با رهیافت «تحلیل گفتمان انتقادی»، نهتنها رویکرد کاملاً هدفمند نویسنده را - بهعنوان یکی از نویسندگان وابسته به طیف روشنفکران خارج از کشور- در انتقاد از جریانهای سیاسی معاصر نشان میدهد، ایدئولوژی سیاسی نویسنده را نیز آشکار میسازد و آشکار میشود نگرش نویسنده در طرح گفتمان روشنفکری، معطوف به رویکردی ملیگرایانه منهای نقش دین است.https://adab.guilan.ac.ir/article_407_7011004ba95cb05732a302ada3dfd2af.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401Style and Structure of Akhlāgh-ol Ashrāfاسلوب و ساختار اخلاقالاشراف89120408FAمحمدحکیم آذرJournal Article19700101Obeyd Zākāni’s Akhlāgh-ol ashrāf is different from his other works, both in themes and ways of making humor. Zākāni, in this work, through using parody and irony refers to the words of the previous poets and writers to say that morality is the origin of corruption, and immorality is the source of prosperity, to be able, in this way, to criticize the behaviors of different social classes. The very displacing of the religious and ethical maxims accompanied by Obeyd’s insistence on creating satirical atmospheres is an honest reflection of his time which under the socio-political hegemony of Ilkhanid was a thorough decadence. The satirical look of Zākāni on the works of Ferdowsi, Sa’di, Nizami and other great Iranian writers, has turned out his black humor into an encyclopedia of references to Persian literary masters, and thus not only reminds us of the wise words of the great thinkers but of the fact that how neglectful the people were of these words. This article, by using a descriptive and structural approach, performs a stylistic study on Akhlāgh-ol Ashrāf in order to show the ironical techniques used by Zākāni.اخلاقالاشراف عبید زاکانی با سایر آثار او هم در روش طنزپردازی و هم در زمینهها و مضامین طنز متفاوت است. در این رساله، عبید با استفاده از نقیضهسازی از سخن شاعران و نویسندگان پیشین، به توصیف وضعیت طبقات مختلف اجتماع خصوصاً طبقات فرادست جامعه میپردازد و با توجه به انحطاط اخلاق و مرگ فضیلتها، به طریق کنایه و تهکّم، اخلاق را مایۀ تباهی و بیاخلاقی را مایۀ سعادت میداند. باژگونگی مفاهیم و مسلّمات دینی و اخلاقی و نیز اصرار عبید بر فضاسازیهای هزلآمیز از اجتماع عصر خود، نشان از موقعیت سیاسی- اجتماعی ایران در عصر او دارد. انحطاط اخلاق در قرن هفتم و هشتم، علیرغم نگارش کتابهای اخلاقی، از زمینههای فساد اجتماع و سیاست ایلخانان بودهاست. نگاه هجوآمیز عبید به آثار بزرگانی چون فردوسی، نظامی و سعدی، طنز تلخ اخلاقالاشراف را به مجموعهای از ارجاعات به متون گذشته تبدیل کردهاست. این ارجاعات نه تنها در اثبات پیامها و حکمتهای مندرج در شعر و نثر پیشینیان، بلکه با کنایههای تلخ به اهل روزگار، بیاعتنایی آنان را به حکمت و دین و اخلاق باز مینمایاند. در این تحقیق برای نشان دادن شگردهای طنز عبید در اخلاقالاشراف به تحلیل سبکی و بررسی این متن با رویکردی توصیفی و ساختاری میپردازیم.https://adab.guilan.ac.ir/article_408_77e95d4d2b609faa612c620efd9882d8.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401The Christian Themes and Elements in Shāmloo’s Poemsعناصر و مضامین ترسایی در شعر شاملو121141409FAمنوچهرجوکارعارفرزیجیJournal Article19700101Themes related to Christianity have been among the prevalent allusive elements of Persian Poetry. The same interest can be seen in Persian modern poetry. Ahmad Shāmloo, due to his constant study of the classical texts and living with a Christian wife has been sufficiently acquainted with these themes and has made use of them in 25 of his poems. Shāmloo, although benefited from the authorized sources, was able to present an updated and innovative interpretation of them. Meanwhile, these elements in their turns, affected the poet’s morphological structure and syntactic formation, and also increased the cultural, socio-historical and mythical capacities of his poetry.از میان عناصر تلمیحی شعر فارسی، مضامین آیین مسیحیت به انگیزههای گوناگون همواره مورد توجه شاعران بودهاست. در شعر معاصر فارسی نیز کاربرد این عناصر و مضامین چشمگیر است و ازجمله احمد شاملو با کاربردی دیگرگون بیش از دیگران از آنها استفاده کردهاست. این شاعر به سبب مطالعۀ عمیق و پیگیر متون گذشته (بهویژه متون نثر دینی، تاریخی و اسطورهای)، مطالعۀ آثار ادبی جهان مسیحیت، نگاه متکثر فرا ایرانی- فرا اسلامی و نیز آشنایی و ازدواج با خانم آیدا سرکیسیان، انس و آشنایی عمیقی با آموزهها و مسائل مسیحیت پیدا کرد و در 25 شعر مهم و شاخص خود به طرح این موضوعات پرداخت. استفادههای شاملو از این موضوعات، عمدتاً مطابق متون و منابع مسیحی است. او کوشیدهاست از تلمیحات و مضامین تاریخی و دینی مسیحیت به گونهای روزآمد و نمادین استفاده کند. از سوی دیگر، توجه به این عناصر و موضوعات در ساخت واژگان و بافت جملات و گسترش ظرفیت فرهنگی، تاریخی، اسطورهای و اجتماعی شعر او تأثیر بسیار داشتهاست.https://adab.guilan.ac.ir/article_409_96a3041ceb7ced85f98983b67314dbd1.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401Studying the “Narrative” in Hossein Kord Shabestariبررسی عنصر روایت در قصۀ حسینکرد شبستری143163410FAزهرادهقان دهنوییداللهجلالی پندریJournal Article19700101Hossein Kord Shabestari is a well known popular story of late Safavid period whose writer is unknown. Its subject matter is the exercise of the bodily strength by Iranian Shiite champions against their enemies. This article through studying the narrative characteristics of this story shows that its external omniscient point of view possesses many features of Iranian oral storytelling. The focalization is essentially on actions and events and thus dialog and description is not frequent in the story; meanwhile the narrator is sympathetic towards protagonist and takes position against the antagonists, and at times, following the procedure of old narrators, either intervenes the text or uses some similar techniques.قصۀ حسینکرد شبستری از معروفترین داستانهای عامیانۀ فارسی، متعلّق به اواخر دورة صفوی و پدیدآورندۀ آن نامعلوم است. مضمون داستان زورآزمایی پهلوانان شیعهمذهب ایرانی است که در زمان حکومت شاهعباس، با دشمنان دین و مملکت میجنگند. در مقالۀ حاضر، ویژگیهای روایت در این داستان بررسی شده و با ذکر شواهدی از متن نشان داده شدهاست که روایت آن به شیوة دانای کل و از زاویهدید بیرونی و دارای بسیاری از مختصّات زبانیِ روایت شفاهی و نقالی ایرانی است. کانون توجه راوی بیشتر اتفاقات و کنشهای داستان است و طبعاً گفتگو و توصیف کمتر در روایت این قصه دیده میشود. راوی به شخصیت اصلی داستان توجه ویژه دارد، در قبال شخصیتهای مثبت و منفی موضعگیری میکند و گاه به شیوة راویان قدیم برای پیشبرد روایت از دخالت در متن و برخی شگردهای دیگر استفاده کردهاست.https://adab.guilan.ac.ir/article_410_97e1c75b94211279f48108e83fbaff24.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751720110401Towards Mapping out A Gilaki Dialect Atlasبه سوی طراحی اطلس زبانی گویش گیلکی165183411FAوحیدبصیرتعلیرضا قلی فامیانJournal Article19700101Linguistic Atlas consists of a series of maps locating language diversities in a geographical area. It is significant because it maintains the needs of dialectology, language planning and sociolinguistics. Due to the fact that there is no such an atlas for Gilan Province, the writers of this article have done their best to design one, based on 100 words; meanwhile, following the findings of this atlas, they try to answer two questions: what phonological processes can be seen in Gilan and Gilaki dialect? How do the central towns of Gilan differ from its other towns regarding the occurrence of phonological processes? It should be pointed out that another advantage of such an atlas is the possibility of depicting the boundary lines among Gilaki, Taleshi , and Turkish in Gilan Province.
After selecting 100 words and interviewing with the Gilaki speakers and recording their voices, the researchers designed a map for each word to show its phonological and lexical diversities. According to the findings of research, 16 phonological processes take place in Gilaki dialect, of which the most frequent are respectively centralization, rising, deletion and affrication. It was also found that in non-central towns especially Roodsar, the phonological processes are more frequent.اطلس زبانی مجموعهای از نقشه است که تنوعات زبانی را در گسترهای جغرافیایی نشان میدهد. اطلسهای زبانی از منظر گویششناسی، برنامهریزی زبانی و جامعهشناسی زبان اهمیت بسیار دارند. با توجه به فقدان چنین اطلسی برای گویش گیلکی، نگارندگان کوشیدهاند ضمن تهیة اطلسی بر مبنای 100 واژه، به دو پرسش اساسی پاسخ دهند: 1- در گویش گیلکی چه فرایندهای آوایی رخ میدهد؟ 2- شهرستانهای مرکزی استان با شهرستانهای غیرمرکزی چه تفاوتی از نظر و قوع فرایندهای آوایی دارند؟ به کمک چنین اطلسی میتوان مرز گویشهای گیلکی، تالشی و ترکی را نیز در استان گیلان نمایش داد.
نویسندگان ابتدا 100 واژة پایه را انتخاب کردند و پس از مصاحبه و ضبط صدای گویشوران، برای هر واژه نقشهای تهیه کردند و تنوعات آوایی یا واژگانی را روی آن نشان دادند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که 16 نوع فرایند آوایی در گویش گیلکی رخ میدهد که از این میان، مرکزیشدگی، افراشتگی، حذف و سایشیشدگی، بهترتیب، پربسامدترین فرایندها به شمار میآیند. همچنین مشاهده شد که در شهرستانهای غیرمرکزی، بهویژه شهرستان رودسر، بسامد فرایندهای آوایی نسبت به شهرستانهای مرکزیِ استان بیشتر است.https://adab.guilan.ac.ir/article_411_82f498b221e2802af61f352e9cfd56ab.pdf