دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101Passive Verb in Iranian Languages and Dialectsفعل مجهول در زبانها و گویشهای ایرانی934398FAمحرمرضایتی کیشهخالهمجیدجلاله وند آلکامیJournal Article19700101Passive verb has taken different forms during the history of Persian Language. The following structures are the essential forms of the passive verb since the early times: root/verb stem + passivizing suffix, past participle/infinitive + auxiliary verb, and third person plural of agentless transitive verbs.
In contemporary Iranian languages and dialects each of the above-mentioned forms continues to live independently, but sometimes all forms accompany one another. This article by focusing on a number of Iranian languages and dialects, studies the ways of making passive verbs, and then, based on the existing sources, examines the evolution process, ways, and possibilities of producing passive structures in modern Iranian dialects.فعل مجهول در ادوار تاریخ زبان فارسی شکلها و کاربردهای مختلفی داشتهاست. بهطور کلی از دیرباز تا امروز در زبانها و گویشهای ایرانی، شیوههای زیر را میتوان در ساخت یا مفهوم فعل مجهول مشاهده کرد: الف) ریشه / مادة فعل+ پسوند مجهولساز؛ ب) اسم مفعول (صفت مفعولی) یا مصدر+ فعل کمکی؛ ج) صیغة سومشخص جمع فعلهای متعدی معلوم بدون عامل.
در زبان فارسی و گویشهای ایرانی امروز، هریک از شیوههای مذکور بهطور مستقل و گاه در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه میدهند. در این مقاله با مطالعة زبانها و شماری از گویشهای ایرانی، به بررسی روشهای ساخت فعل مجهول در آنها پرداختهایم. ابتدا به چگونگی ساخت این فعل در زبانهای ایرانی باستان و میانة غربی اشاره شده و سپس براساس منابع موجود، روند تحول، شیوهها و امکانات مختلف ساخت مجهول در گویشهای ایرانی نو مورد بررسی و کاوش قرار گرفتهاست.https://adab.guilan.ac.ir/article_398_bb99ba8ed14eaa9abe3eebf88bd8f887.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101Formal and Functional study of Back Channel Responses in Persianبررسی صوری و معنایی نشانههای بازخوردی در زبان فارسی107122403FAمحمدرضاپهلوان نژادمهنازآزادمنشJournal Article19700101Although linguistic signs such as \"hmm\", \"bale\", \"jeddan\", \"mm\", occur frequently in conversation, they have not been studied linguistically up to now. These sounds, named back channel responses, influence the ongoing conversations. Back channel is a verbal or non-verbal response provided by the listener to show his/her participation, and though it seems to be insignificant communicatively, misunderstandings arise if they are misused. Therefore, their overlooking in conversation analysis has dramatic effects on the results obtained. This research studies back channel responses with respect to their form, function, degree of influence and prosodic features.اصواتی مثل «hmm»، «بله»، «جداً»، «mm» و... بهکرات در گفتگوها شنیده میشوند، اما تاکنون در زبان فارسی بررسی نشدهاند. این کلمات بر پیشبرد هرچه بهتر گفتگو تأثیر میگذارند. اهمیت نشانههای بازخوردی در زمان فقدان آنها فهمیده میشود. اگر نشانههای بازخوردی نابهجا بهکار رود، در روند گفتگو اختلال ایجاد میکند، پس چشم پوشیدن از آنها در تحلیل گفتگوها باعث نادیده گرفتن بخش مهمی از تعاملات روزانه میشود. در این مقاله این نشانهها از نظر صورت، معنا، درجۀ تأثیر و خصوصیات زبرزنجیری مؤثر در معنا مورد بررسی قرار میگیرند.https://adab.guilan.ac.ir/article_403_99214ad8031a09b3cd5b7567272d110c.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101The Musicality of Kalidar Structureموسیقایی بودن ساختار در کلیدر3558399FAقهرمانشیریJournal Article19700101Literature has always attempted to make the best use of musical elements, and the novel, compared with poetry, has the capacity to perform a symphony by adjusting the various instruments for creating harmonious monophonies and polyphonies. This symphony can be heard through a contemplative reading of Dowlatābādi’s Kalidar, and is formed by such elements as choice of well-formed words, harmonious use of phonemes and syllables, variety of sentence structures, contextual usages of words and phrases, diverse manners of expression, observing the prerequisites of literary genre, relation between the worldview and diction, balance between amplifications/concisions and the narrative rhythm, direct link of different subplots with narrative rhythm, intense accord of structure and types/classes, and the harmony of major and minor notes to form the music of the text.از آرزوهای ادبیات همواره آن بودهاست که خود را به موسیقی نزدیک کند. در عرصة داستاننویسی، تلاشها همواره معطوف بر ایجاد همانندی بین شعر و نثر در صُوَر خیال و اغراض و موضوعات، و انواع موسیقی متداول در بطن و بافت عبارتها بودهاست. در مقایسه با شعر، داستان در بهکارگیری همزمان تکنوازیها و گروهنوازیها و هماهنگسازی سازها و صداها و یا تغییر مداوم در آواها و نواها و رسیدن به ساحت هماهنگ سمفونیها بسیار توانمند است.
موسیقیِ متنِ رمان کلیدر، اثر محمود دولتآبادی، بهوسیلة عناصر و عوامل مختلف شکل گرفتهاست که شماری از آنها به اختصار چنین است: گزینش کلمات خوشساخت، رعایت تناسب هجاها و واجها در چینش واژهها و جملهها، تنوع جملهبندیها، تأثیرپذیری از موقعیتها در انتخاب کلمات و ساختار جملات، تغییر مداوم در لحن بیان و ریتم روایت در آغاز فصلها، تنوع در توزیع و ترکیب شیوههای بیان، رعایت ملازمات مرتبط با نوع ادبی، همسویی نثر و روایت با جهاننگری هنری، همنوایی اطنابها و ایجازها با آهنگ روایت، پیوند مستقیم انواع پیرنگ با آهنگ روایت، هارمونی مضاعف با تیپها و طبقات، و نیز هماهنگی اجزای فرعی با ارکان اصلی در شکلدهی به موسیقی متن.https://adab.guilan.ac.ir/article_399_0ccf35f6d63db0eb7adfa94c7a663bf3.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101The Analysis of Symbolic and Archetypal Elements In Nezāmi’s Me’rājnāmeتحلیل عناصر نمادین و کهنالگویی در معراجنامههای نظامی123145404FAطیبهجعفریJournal Article19700101A remarkable part in Nezāmi’s verse is his Me’rāj nāmes (Books of Ascension) , produced by imitating Sanā’i. Nezāmi, in describing this great religious and historical event, though following an artistic expression, has benefited from the tradition of hermeneutics. The significant point in Nezāmi’s Me’rājnāme is some symbolic and archetypal ideas which are difficult to understand. Meanwhile, the images depicted by the poet are related to the oldest prototypes. An example of Nezāmi’s artistic descriptions concerns Boragh, a pseudomythical horse of the prophet of Islam, which is impossible to understand unless the reader is provided with sufficient knowledge of symbols and archetypes. These concepts are embodied in miniatures depicting Me’rāj.یکی از بخشهای برجسته در منظومههای نظامی، معراجنامههای اوست که وی آنها را به تقلید از سنایی غزنوی سرودهاست. مطالعۀ این بخش از خمسۀ نظامی بیانگر آن است که شاعر در توصیف این واقعۀ عظیم دینی و تاریخی به منابع سیره و تفسیر توجه ویژه داشته و حوادث را آنگونه که در این منابع آمده، البته با نگاهی کلیتر و با بیان هنری و شاعرانۀ خود به رشتۀ نظم درآوردهاست. آنچه در معراجنامههای نظامی قابلتوجه مینماید، برخی اندیشههای نمادین و کهنالگویی است که دریافت معنای آنها نسبتاً دشوار است و نیاز به تأویل و تفسیر و مراجعه به دیگر منابع دارد. برای مثال در شکلشناسی معراج، نظامی، تصویری کهن ارائه دادهاست که با قدیمیترین اندیشههای بشری پیوند مییابد. در توصیف براق، اسب شبهاساطیری پیامبر (ص) نیز شاعر اوج هنر و دانش خویش را بهکار برده و مفاهیمی را مطرح نمودهاست که تنها در پیوند با نمادها و کهنالگوها میتوان آنها را دریافت؛ مفاهیمی که شکل مصور آن در مینیاتورهایی که معراج را به تصویر کشیدهاند نیز منعکس شدهاست.https://adab.guilan.ac.ir/article_404_71f3000354f3de9dbafcba9f462c1e2f.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101A Study of Meter in Persian Folk Poems Based on the Metrical Stress Theoryبررسی وزن اشعار عامیانۀ فارسی براساس نظریۀ وزنی5979400FAامیدطبیب زادهلیلاضیامجیدیJournal Article19700101This article, following the Metrical Stress Theory of Bruce Hayes, studies the nature of meter in Persian folk poems. The accentual-syllabic meter of these poems is formed by the repetition of accents in equal syllabic distances. Metrical Stress Theory is a branch of generative phonology that has the capability of determining the poem’s rhythm and displaying them in tree diagrams. This article after explaining the Metrical Stress Theory, represents the rhythmical hierarchy of Persian folk poems - lines, half-lines, feet - in tree diagrams and presents the rules for accentual-syllabic meter in folk poems.پژوهش حاضر به بررسی وزن اشعار عامیانۀ فارسی براساس نظریۀ وزنی بروس هیز اختصاص دارد. شعر عامیانۀ فارسی وزنی تکیهای – هجایی دارد؛ یعنی وزنی که براساس تکرار تکیهها در فواصل هجایی مساوی بهوجود میآید. نظریۀ وزنی که یکی از شاخصههای منشعب از واجشناسی زایشی است، سلسله مراتب وزنی را در شعر تعیین میکند و آنها را بر نمودارهای درختی نشان میدهد. در این مقاله پس از شرح نظریۀ وزنی، شعر عامیانۀ فارسی را که به ترتیب، مصراع، شطر و پایهها هستند، بر نمودارهای درختی نشان میدهیم و قواعد مطابقۀ
وزن تکیهای – هجایی را در این نوع اشعار ارائه میکنیم.https://adab.guilan.ac.ir/article_400_12ffd298f47fed05065f37b36c4683fb.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101“Some Other Place”: A Story by Goli Tarraghi and an Archetypeتحلیل کهنالگوییِ داستان جایی دیگر از گلی ترقی147170405FAالهامحدادیفرهاددرودگریانJournal Article19700101The archetypal images are products of man’s collective unconscious that are actualized by the creativity and sensitivity of the artists. The present article intends to give a Jungian analysis of “Some Other Place” by Goli Tarraghi because the writer herself has spoken about the significant role of archetypes in her stories. The research, through investigating the archetypes such as ego, anima, animus, journey, wise old man, persona, shadow, individuation process, and rebirth, proves that the plot and character functions of the story give it a capacity for a Jungian reading in which the very “some other place” of the story can be considered as an archetype. In fact, as one is needed to get to this place through an internal journey and a rebirth, it is called “some other place”.تصاویر کهنالگویی میراث ناخودآگاه فردی و جمعی انسان در طول تاریخ است که در ادبیات از طریق ذهن خلاق و حساس هنرمندان به فعلیت میرسد. این مقاله بر آن است که رمان جایی دیگر اثر گلی ترقی را برمبنای نظریات یونگ بررسی کند.
در این پژوهش، کهنالگوهای خود، آنیما و آنیموس، سفر، پیر خردمند، نقاب، سایه و سرانجام فرایند فردیت و تولد دوباره در داستان تحلیل میشود و مشخص میگردد که پیرنگ و نقش شخصیتهای داستان بر پایۀ نظریات یونگ قابل بررسی است. «جایی دیگر» خود کهنالگوی دیگری است که ترقی داستان را با آن روایت میکند و کهنالگوی مهم رمان محسوب میشود، به این معنا که جای دیگری در روان انسان است که شخص باید طی فرایندی درونی از طریق تولد دوباره به آن دست یابد.https://adab.guilan.ac.ir/article_405_92bf47fd6c75c8be6ffbff60fde37a10.pdfدانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802751620110101The Hero’s Initiation in Mythical Epicsپاگشایی قهرمان در حماسههای اسطورهای81105401FAبهروزاتونیJournal Article19700101Initiation, in its broadest sense is the proper performance of the expected and unexpected trials of life, since the very birth of an individual up to his death in order to lead him to his psychological and sociological maturity. In the domain of mythology, initiation ends in a symbolic death and rebirth. This article by following a double approach of psychology and sociology investigates the mythical epics, particularly those of Shāhnāme, and describes the initiation forms of the mythical heroes. We believe that such an approach to initiation has no previous records.پاگشایی، در گستردهترین معنای آن، پسِ پشت نهادنِ آزمونهای سخت و دشوار است که هر انسانی از گاه زادن تا به هنگام مرگ، خواسته و ناخواسته برای رسیدن به رشد و بالش روانی و اجتماعی انجام میدهد، و اگر در بستر اسطورهشناختی کاویده و گزارده آید، مرگی نمادین و زادنی دیگرباره از آن به دست خواهد آمد. در این جستار، این آیین را با دو رویکرد روانشناختی و جامعهشناختی میگزاریم و روشن میسازیم و با کندوکاوی در حماسههای اسطورهای، بهویژه شاهنامه، گونههای پاگشایی یک قهرمان اسطورهای را بَرمیرسیم و گزارش مینماییم. چنین نگرشی به آیین پاگشایی و همچنین قهرمان، نوآیین و بیپیشینه مینماید.https://adab.guilan.ac.ir/article_401_22ccb8ac76695dba6b2b622b438e0396.pdf