ORIGINAL_ARTICLE
کارکردهای داستان درونهای
درونهگیری ویژگی و تمهیدی ساختاری است که در ساحت معنایی داستان نیز نقشی تعیینکننده دارد. پرسش اینجاست که این پیوند ساختاری و محتوایی چگونه رخ میدهد، داستان درونهای چه نقشی در داستان اصلی ایفا کرده و چه کارکردهایی در ارتباط با آن دارد؟ پژوهش حاضر مشخصاً در پی آن است که دریابد درونهگیری چه امکاناتی را در پیشبرد پیرنگ و اهداف روایی و غیرروایی در اختیار متن قرار میدهد. میتوان کارکردهای درونهگیری روایی را در دو حوزۀ اصلی بررسی کرد: 1- کارکردهای مرتبط با ساحت معنایی اثر؛ 2- کارکردهای مرتبط با پیرنگ و ساختار اثر.
https://adab.guilan.ac.ir/article_492_12f5731d33366a0fc3a9975f2af2185f.pdf
2014-04-01
9
41
داستان
درونهای
کارکرد
ساختار
معنا
سمیرا
بامشکی
1
LEAD_AUTHOR
نسیم
زحمتکش
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اسطورۀ تولد قهرمان
نخستین مرحلۀ اغلب داستانهای اسطورهای، فرایند تولد قهرمان است. تولد قهرمان در باورهای اسطورهای، و با توجه به آراءِ میرچا الیاده و جوزف کمپبل، تولدی نمادین از بطن زمین است که بر میل بشر برای بازگشت دوباره به «زهدان نخستین» صحه مینهد و آرزوی اتحاد او با «مادر اعظم» را محقق میسازد. مسألۀ این پژوهش نیز تحلیل روانشناسانه و اسطورهشناسانۀ تولد قهرمان در داستانهای اساطیری و مقایسۀ آن با روایتهای عامیانه با تکیه بر آراءِ فروید و شاگردش اتو رانک و همچنین نظریههای اسطورهشناسانۀ راگلن، یونگ و الیاده است. در کنار تحلیلهای اسطورهای و روانشناسانه، بررسی نمادشناسانۀ «سبد» در روایتهای تولد، مطالعۀ جانبی دیگر این پژوهش است. با توجه به چنین نگرشی میتوان درونمایۀ اصلی و پیرنگ بنیادین بسیاری از داستانها و روایتهای اسطورهای را بازگشت نمادین کودک به طرق مختلف به زادگاه اولیۀ خود قلمداد کرد که از ویژگیهای مابعدالطبیعی بسیاری بهره میبرد.
https://adab.guilan.ac.ir/article_495_2d90894a65c901b4180f6213dd1932c5.pdf
2014-04-01
97
116
اسطوره
روانکاوی
قهرمان
اسطورۀ تولد قهرمان
اتو رانک
مریم
حسینی
drhoseini@yahoo.com
1
AUTHOR
نسرین
شکیبی ممتاز
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شالودهشکنی و عرفان: امکان یا امتناع (با تکیه بر اندیشۀ دریدا و مولانا)
شناخت عمیق از صورتبندیهای یک جریان فکری، با توجه به بسترها و زمینهها و با تکیه بر کلیت آن محقق میشود و خوانشهای گزینشی و منفک از بافت و زمینه، غالباً به تقلیلگرایی و برداشتهای یکسویه منتهی میگردد. براین اساس، پژوهش حاضر به آسیبشناسی یکی از تصورات رایج در گفتمان نقد ادبی ایران میپردازد که تبیینِ سازوکارهای شالودهشکنی در یک متن عرفانی و قرائت شالودهشکنانه از آن را غیرممکن می-داند. این پژوهش با تکیه بر عناصر عرفانی در دستگاه فکری دریدا، چون همسانیها و شباهتهای اندیشة دریدا با سنتهای شرقی و عرفان اسلامی، ارتباط اندیشة دریدا با عرفان یهود/ کابالا و تفکر هرمسی، و سکوت دریدا در برابر خوانشهای الاهیاتی و دینی از متونش، ارتباط شالودهشکنی و عرفان را تبیین مینماید و همچنین با تکیه بر چگونگی شکلگیریِ برداشت مذکور و پاسخگویی به آن، به بازخوانی بار معنایی و جهتگیری مفاهیمی چون عدم قطعیت، نسبینگری، مرکزگریزی و حیرت در
شالودهشکنی دریدایی و واکاوی و تحلیل آنها در دستگاه فکری مولوی میپردازد.
https://adab.guilan.ac.ir/article_493_1cb63221c6b1309da796a2eb3b6d2afc.pdf
2014-04-01
43
72
شالودهشکنی
عرفان
دریدا
مولانا
گزارههای افلاطونی
نگین
بی نظیر
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مفهوم ازخودبیگانگی در رمانهای نوجوان
یکی از عمدهترین مسائل دنیای مدرن، موضوع ازخودبیگانگی است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مؤلفههای ازخودبیگانگی در چهار اثر داستانی حوزۀ نوجوانان (مومو، شازده کوچولو، لافکادیو، آلیس در سرزمین عجایب) بررسی و روندهای ازخودبیگانگی مطرحشده در این آثار مشخص شدهاست. برای دادهیابی، پژوهشگر از روش اسنادی و بهمنظور دادهکاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مایرینگ بهره گرفتهاست. روندهای ازخودبیگانگی در این آثار عبارتاند از: گذار از روح فردی به جمعگرایی افراطی و گذار از روح جمعی به فردگرایی افراطی. در داستانهای بررسیشده، تودهای شدن وجه غالب است و ازخودبیگانگی بهعنوان حالتی مداوم - و نه مقطعی - معرفی شدهاست. افرادی که بهعنوان ازخودبیگانه معرفی شدهاند، گذار از ماهیت اولیۀ خود به ماهیت ثانویه را طی میکنند و بهتدریج وضعیتِ ازخودبیگانگی را بهطور کامل میپذیرند و بر این مبنا دست به عمل میزنند.
https://adab.guilan.ac.ir/article_496_ff32df695004fd1310b044c7f48a81c1.pdf
2014-04-01
117
137
ازخودبیگانگی
تودهای شدن
ماهیت
بیقدرتی
رمانهای نوجوان
مختار
ذاکری
mokhtarzakeri@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مخاطب از نگاه بیدل دهلوی
شاعر فارسیگوی شهیر هند، میرزا عبدالقادر بیدل (1133-1054ق) در خلال آثارش به تبیین نقش مخاطب در آفرینش شعر، انواع مخاطب، خوانندۀ آرمانی و چگونگی تعامل خود با مخاطبان پرداختهاست. در آثار وی، سه نگاه در تعامل با مخاطب، متناسب با ادوار زندگی این شاعر نمایان است. او در ابتدای راه شاعری و در روزگار گمنامی و ناشناختگی درصدد جذب مخاطب و جلب نگاه اوست؛ در ادامۀ عمر و همگام با پختگی آثار، قبول مخاطب عام را نشانهای از ضعف و پستی شعر یافته و به مخاطب خاص و نخبه علاقهمند میشود؛ و آخرین مرحلۀ زندگی ادبی وی نیز فراغت از مخاطب خاص و عام و دعوت انواع مخاطبان به بهرهگیری از خوان شعر اوست. در این تحقیق ضمن بررسی این موضوعات، به علتیابی رفتارهای متفاوت او در قبال مخاطب نیز پرداختهایم.
https://adab.guilan.ac.ir/article_494_b6d5bcd87dff70373769bfc16107ca76.pdf
2014-04-01
73
95
بیدل
مخاطب
سبک هندی
رفتار متفاوت
خلیل اللله
افضلی
1
LEAD_AUTHOR
مه دخت
پورخالقی
2
AUTHOR
مریم
صالحی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر گفتمان غربزدگی بر ادبیات داستانی دهههای چهل و پنجاه شمسی در ایران
گفتمان «غربزدگی» با ماهیتی بومیگرا در دهههای سی و چهل شمسی فضای روشنفکری را تحت تأثیر خود قرار داد. این گفتمان شامل موتیفهای مختلفی است، از قبیل حسرت بر سنت و از دست رفتن یکپارچگی آن؛ تحقیر روشنفکر طرفدار غرب، بیزاری از غرب و آن را عامل کلیۀ ویرانیها و مصیبتهای مادی و معنوی دانستن و... . متنی که کلیۀ این موتیفها را دارد، کتاب غربزدگی نوشتة جلال آلاحمد است. او در این کتاب نشان میدهد که غرب از همان آغاز شکلگیریاش با انواع حربهها و توطئهها درصدد نابودی جهان اسلام بودهاست. در این پژوهش تأثیر گفتمان غربزدگی را بر ادبیات داستانی دهههای چهل و پنچاه شمسی در ایران بررسی و دو رمان شازدهاحتجاب و برۀ گمشدۀ راعی اثر هوشنگ گلشیری و نیز رمان سووشون سیمین دانشور را در بستر این گفتمان بازخوانی میکنیم.
https://adab.guilan.ac.ir/article_497_e488ffdcfb3bb95ce9bcd35d4ed6e14b.pdf
2014-04-01
139
160
غربزدگی
سنت
دانشور
گلشیری
آلاحمد
سید صدرالدین
موسوی
1
AUTHOR
مسعود
درودی
masouddarroudi@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
نفیسه
اسلانی کتولی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گفتاری در روششناسی نقد اسطورهشناختی: نقدی بر آفرین سیاوش
سیاوش با جایگاه اساطیری و رازناکش، یکی از شخصیتهای مهم در اساطیر و حماسههای ایرانی است. این شخصیت تاکنون موضوع تحقیقات فراوانی هم در داخل و هم خارج ایران بودهاست. در چند سال اخیر، کتابی با عنوان آفرینِ سیاوش به قلم خجسته کیا منتشر شدهاست که حاوی دیدگاههایی چالشبرانگیز و کمسابقه درمورد سیاوش است. با توجه به جایگاه مهم سیاوش در ادبیات حماسی و نیز مطالعات اسطورهشناختی، در این نوشتار با نگاهی به روششناسی نقد اسطورهشناختی، به نقد و بررسی این کتاب میپردازیم و در خلال این بررسیها، با محکِ نوع نگرشِ کیا به اسطوره و نیز شخصیت سیاوش، سعی شده تا چند و چونِ نگاه علمی به مقولۀ اسطوره نیز تبیین شود. نتایج این بررسی نشان میدهد که اِشکال عمده و بنیادین این کتاب، قیاسها و نگرشهای صرفاً روساختی در نگرش به داستان سیاوش است و این در حالی است که در نقد اسطورهشناختی باید از چنین قیاسها و نگرشهایی پرهیز کرد.
https://adab.guilan.ac.ir/article_498_66dcbe8aa144f01135e9a099098e71d2.pdf
2014-04-01
161
179
نقد اسطورهشناختی
آفرینِ سیاوش
سیاوش
ایزدان باروری
فردین
حسین پناهی
1
LEAD_AUTHOR