%0 Journal Article %T فضای داستان شازده‌احتجاب از منظر نقد مضمونی %J ادب پژوهی %I دانشگاه گیلان %Z 1735-8027 %A خزانه دارلو, محمدعلی %A حامی دوست, معصومه %D 2014 %\ 04/01/2014 %V 7 %N 25 %P 9-31 %! فضای داستان شازده‌احتجاب از منظر نقد مضمونی %K نقد مضمونی %K ژرژ پوله %K فضا %K هوشنگ گلشیری %K شازدهاحتجاب %R %X کشف مرکز و منشأ تصویرها و جهت‌گیری‌های اصلی تخیل و آگاهی نویسنده، از دستاوردهای اصلی نقد مضمونی است. ژرژ پوله برای دست‌یابی به آگاهی آغازین نویسنده، از خلال تصاویر، رنگ‌ها، بعضی اشکال، حرکت‌ها و عناصر دیگری که در قالب شبکه‌های کلامی و تصویری در اثر ظاهر می‌شوند، فضای حاکم بر آثار ادبی را شرح می‌دهد. در این مقاله با استفاده از روش پوله، شازده‌احتجاب اثر هوشنگ گلشیری را بررسی می‌کنیم و با جستجوی مضامین تکرارشونده‌ای چون اشیا، اشخاص، مکان‌ها، بوها و صداها، به‌مثابه تصویرهایی برآمده از ناخودآگاه راوی‌، فضای این اثر را شرح می‌دهیم. در این داستان، ذهن راوی با نگاهی به گذشته، اشخاص و اشیا را از طریق قاب‌هایی مجزا از هم درک می‌کند که در ارتباط با هم معنا می‌یابند و تلاش راوی برای بازسازی آنها به صورت یک کل منسجم، نتیجه‌ای در بر ندارد. درحقیقت تصاویر تکه‌تکه از جهان، بازتابی از گذشتۀ رو به اضمحلالی است که در آگاهی راوی حضور دارد. %U https://adab.guilan.ac.ir/article_464_a328b7ecdc570ac3167f0443d1b8d94e.pdf