%0 Journal Article %T تحلیل روان‌شناختی شخصیت‌های داستانیِ هوشنگ مرادی براساس نظریه اریکسون %J ادب پژوهی %I دانشگاه گیلان %Z 1735-8027 %A محرمی, رامین %A حاجلو, نادر %A شجاعی ماسوله, مهری %D 2011 %\ 10/01/2011 %V 5 %N 15 %P 121-140 %! تحلیل روان‌شناختی شخصیت‌های داستانیِ هوشنگ مرادی براساس نظریه اریکسون %K ادبیات کودک و نوجوان %K نقد روان‌شناختی %K شخصیت %K اریک اریکسون %K مرادی کرمانی %R %X در این مقاله ابتدا رفتار شخصیت‌های داستانی هوشنگ مرادی کرمانی براساس نظریۀ اریکسون، مورد مطالعه قرار گرفته‌است، سپس به عواملی اشاره شده که سبب توفیق او در توصیف و عرضۀ شخصیت‌های مناسب گردیده‌است. از نظریۀ «مراحل هشتگانۀ زندگی» اریکسون، سن بازی، سن مدرسه، و مرحلۀ نوجوانی با ویژگی‌ها و رفتار شخصیت‌های داستان‌های مرادی کرمانی مطابقت دارد. براساس این نظریه، در سن بازی، کودکان ویژگی‌هایی نظیر ابتکار، علاقه به حیوانات و اسباب‌بازی. در سن مدرسه، استدلال‌، احساس نیاز به کسب لیاقت اجتماعی، مواجه‌شدن با بحران، و در سن نوجوانی، ویژگی‌هایی نظیر هویت‌طلبی، همانندسازی و بحران هویت دارند. مرادی در شخصیت‌پردازی و توصیف احوال، رفتار و گفتار قهرمانان داستان‌های خود این ویژگی‌ها را رعایت کرده و متناسب با رشد شخصیت کودکان و رفتار آنان، آثار خود را پدید آورده‌است. %U https://adab.guilan.ac.ir/article_387_f085330acfb6549922649934ab9ca0b9.pdf