%0 Journal Article %T مشخصه‌های ادبی شعر ‌گفتار %J ادب پژوهی %I دانشگاه گیلان %Z 1735-8027 %A طاهری, قدرت‌الله %A غلامحسین زاده, غلامحسین %A رحیم بیگی, ساناز %D 2009 %\ 04/01/2009 %V 3 %N 9 %P 29-50 %! مشخصه‌های ادبی شعر ‌گفتار %K نقد ادبی %K شعر معاصر %K دهه هفتاد %K شعر گفتار %K فروغ فرخزاد %R %X با انقلاب مشروطه، شعر حضور بیشتری در میان عوام یافت و شاعران، شعارها و پیام‌‌های انقلابی را در قالب زبان سادۀ عامیانه برای آگاهی و تشویق مردم به کار گرفتند. نیما نیز از زبانی نزدیک به زبان گفتار در آثار خود بهره جست. پس از او شاگردانش، به‌ویژه فروغ فرخزاد شعر را به گفتار طبیعی نزدیک کردند؛ بنابراین آنچه را که در دو دهۀ اخیر به آن \"شعرگفتار\" می‌گویند، محصول شعرِ بعد از فروغ است. مدعیان این نوع شعر معتقدند با اتکا بر زبان روزمره و بهره‌گیری از وزن طبیعی کلام‌، آثاری می‌آفرینند که لحن‌گفتار بر آن حاکم است و چنان وا می‌نمایند که گویی برای مخاطب حاضر سخن می‌گویند. اما بعضی از آنها در هماهنگی با شیوۀ شاعران موج ‌‌نو و حجم، با زبان‌گفتار رفتاری نامتعارف کرده‌اند و به نوعی آشنایی‌زدایی افراطی در زبان دست زده‌اند. بدین سبب می‌توان شعرگفتار را به دو دستۀ معناگرا و معناگریز تقسیم کرد. نتیجۀ بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجوه تمایز این نوع شعر از سایر جریان‌های شعری معاصر، هنوز در حدی نیست که بتوان آن را یک جریان مستقل شعری به شمار آورد. %U https://adab.guilan.ac.ir/article_346_37799db6063b158bb889147758de6807.pdf