%0 Journal Article %T رویکرد ریزوماتیک و درختی: دو شیوۀ متفاوت در آفرینش و خوانش اثر ادبی %J ادب پژوهی %I دانشگاه گیلان %Z 1735-8027 %A رامین نیا, مریم %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 9 %N 32 %P 31-61 %! رویکرد ریزوماتیک و درختی: دو شیوۀ متفاوت در آفرینش و خوانش اثر ادبی %K رویکرد درختی %K ریزوم %K ریزوماتیک %K دلوز %K بسگانگی %K اثر ادبی %R %X پیامد گفتمان درختی در آفرینش اثر ادبی، ترسیم نمودار بیپایانی از مفاهیم و واژگان تثبیت‌شده در جهان گذشته، حال و آینده و معرفت قاببندی شده است. چنین رویکردی در خوانش متن، مرکزگرا و قلمرو محور است. در مقابل، گفتمان ریزوماتیک برهم‌زنندۀ نظم پایگانی ساختار اندیشهورزی است که ایدهها، مفاهیم و موضوعات گونهگون را در شبکهای از روابط همسطح و افقی به هم پیوند میدهد و اثر ادبی را چونان مجموعهای گرد هم آمده ارائه میکند که در خوانش آن به‌جای جستجوی فهم معنای یکۀ اثر و دلالتی خاص، کارکردها و پیوندها پیگرفته میشود. این نوشتار، بی آنکه قصد برتری‌بخشیدن به یکی از این دو رویکرد را داشته باشد، به طور خاص به بررسی و بازگویی آراء دلوز و متفکرانی می‌پردازد که در نگرۀ خود به سوژه/ ابژه، من/ دیگری، مبانی فلسفی و معرفت‌شناختی گفتمان ریزوماتیک را فراهم کردهاند و در پی پاسخ به این پرسش است که: خوانش متنهای ادبی با رویکرد ریزوماتیک، چگونه و تا چه پایه میسر است؟ %U https://adab.guilan.ac.ir/article_1369_bb11430e2d0ed000d2c4b8475fb699e7.pdf