per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
7
30
370
روایت زمان در رمانِِ از شیطان آموخت و سوزاند
Narrating the Element of Time in “She learned from Devil and burned”
فیروز فاضلی
drfiroozfazeli@yahoo.com
1
فاطمه تقی نژاد
fatemehtaghinezhad@yahoo.com
2
از شیطان آموخت و سوزاند نوشتة فرخنده آقایی از رمانهای برجسته معاصر فارسی است که موفق به دریافت جایزۀ منتقدان مطبوعات شده است. این اثر، روایتی از زندگی آدمهای شهری است. زندگی و وضعیت زن داستان در دنیای شهر، دغدغۀ اصلی نویسنده را شکل میدهد. استفاده از تکنیک قدیمی، اما جذاب یادداشتهای روزانه، و توجه خاصّ به عنصر زمان در روایت، از ویژگیهای درخور توجه این کتاب است. نویسنده با این تمهید هنری، رمان را به سمت یک بافت درخشان فرمی پیش میبرد و زمانی نزدیک به دو سال از زندگی شخصیت اصلی را روایت میکند و بهخوبی، بیمکانی و بیخانمانی قهرمان داستانش را با این قالب روایی به تصویر میکشد.
برجستهسازی زمان، بهویژه انتخاب کانون روایت مناسب، در باورپذیری زندگی سخت شخصیت اصلی داستان و روحیّات او در ذهن مخاطب نقش تعیینکننده دارد. این مقاله به بررسی و تحلیلِ چگونگی روایت و روابط زمانمند آن در این اثر از نظرگاه ژرار ژنت میپردازد و اهمیت بهکارگیری عنصر زمان و وابستهها و همبستههای آن را به عنوان یکی از بنیانهای روایتهای مدرنیستی بازمینماید.
“She learned from Devil and burned” narrates the urban life. The author by making use of the classical but interesting technique of “Diaries”, depicts the heroine of her novel, while paying a special attention to the element of time. By using this technique, she narrates nearly a two year time-span of her protagonist’s life in a way that her homelessness can be deeply felt.
The laborious but monotonous life of the protagonist, through focusing on the element of time, seems effective and convincing enough. The theoretical framework adopted in this article is that of Genette for analyzing narratives. This model shows how important the role of time and its interrelated elements are as the focal techniques used in the Modernistic narratives.
https://adab.guilan.ac.ir/article_370_e8d9def71cd927c0bf69e2f482c68a40.pdf
روایت
ژرار ژنت
زمان
کانونی سازی
فرخنده آقایی
Narrative
Time
focalization
Farkhondeh Aghaee
Genette
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
119
140
377
نظریة استعارة مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون
Conceptual Metaphor Theory as Proposed by Lakoff and Johnson
زهره هاشمی
zhashemie@gmail.com
1
مقالۀ حاضر به بررسی دیدگاه معاصر استعاره در برابر دیدگاه کلاسیک آن میپردازد. برخلاف نظریۀ کلاسیکِ استعاره که استعاره را موضوعی صرفاً ادبی و زبانی میداند، نظریۀ معاصر ادعا میکند نظام ادراکی انسان اساساً سرشتی استعاری دارد و استعاره به شکل ناخودآگاه و غیراختیاری، در زندگی روزمرۀ انسان فراوان به کار میرود. این دیدگاه نخستینبار در سال 1980 توسط جورج لیکاف و مارک جانسون با انتشار کتاب استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم مطرح شد. این تحقیق با ارائۀ گزارشی از «نظریۀ استعارۀ مفهومی»، به معرفی و نقدِ انواع، ماهیت و کارکردهای استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون میپردازد.
The present article studies a new outlook on metaphor which opposes the traditional outlook. Rejecting the idea that metaphors have an absolutely linguistic and literary nature, this outlook, introduced by G. Lakoff and M. Johnson in their work Metaphors We Live By (1980), believes that people make use of metaphors in their daily lives. This article by giving a report of the “conceptual metaphor theory” , deals with the nature, function, and types of conceptual metaphor according to Lakoff and Jhonson.
https://adab.guilan.ac.ir/article_377_8e61a1134ea58bc0e159ce1fb81aff17.pdf
استعارة مفهومی
زبان شناسی شناختی
زبان روزمره
جورج لیکاف
مارک جانسون
conceptual metaphor
Cognitive Linguistics
daily language
G. Lakoff
M. Johnson
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
31
52
371
بررسی کارکرد راوی و شیوة روایتگری در رمان هم نوایی شبانة ارکستر چوب ها
A Study of the Narrator’s Function and the Narrative Style in “Nocturnal Harmony of Wood Orchestra”
کاووس حسن لی
hasanli_adab@yahoo.com
1
طاهره جوشکی
t-joushaki@yahoo.com
2
رمان همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها نوشتۀ رضا قاسمی، از آثار برجستۀ معاصر در حوزۀ داستاننویسی است. مهمترین ویژگی این رمان بهکارگیری نوعی خاص از راوی غیرقابل اعتماد است. بیماریهای روانی یدالله، راوی رمان، باعث ایجاد ابهام و مبنای شگردآفرینی روایی رمان است. نوع راوی و شیوۀ روایتگری او نیز تأثیر زیادی بر دیگر عناصر داستان نهاده است. در این مقاله ویژگیهای راوی و تأثیر شیوۀ روایت او بر دیگر عناصر داستان بررسی شده است. همچنین پیوند راوی با عناصر ابهامزای داستان تحلیل قرار شده است تا برخی از ابهامهای رمان تبیین و یا رمزگشایی شود. این بررسی نشان میدهد که درک این رمان و رمانهایی مانند آن، بدون شناخت راوی و شیوۀ روایتگری آن امکانپذیر نیست.
“Noocturnal Harmony of Wood Orchestra” by Reza Ghasemi is one of the outstanding contemporary Persian novels. The most important stylistic feature of this work is the employing of “unreliable narrator”. The narrator’s mental illness is the origin of ambiguities and thus narrative devices; meanwhile the type of narrator and his manner of narrating has greatly influenced the other elements of the novel. This influence is the first point to be discussed in the present article. The second point to be dealt with, is the demystification of some secrets of the novel through interrelating the narrator with elements that are the sources of ambiguities. This study is an attempt to prove that the reader fails to comprehend the novels like “Nocturnal…” unless s/he will have a sufficient knowledge of the narrator and his manner of narrating
https://adab.guilan.ac.ir/article_371_9a6ff8f08a3894ec02ee5a94a342ba43.pdf
شیوة روایت
زاویة دید
کارکرد راوی
داستان نویسی
رضا قاسمی
manner of narrating
point of view
narrator’s function
story telling
Reza Ghasemi
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
53
68
372
رمزگشایی اسطوره شناختی از ناسوزندگی سیاوش بر بنیاد اسطوره های زردشتی
Demystification of the Incombustible nature of Siāvash Based on Zoroastrian Mythology
بهروز اتونی
behroozatooni@yahoo.com
1
هر داستانی از شاهنامه را، آنزمان که پوستۀ تُنُک و نهچندان ستبر و استوارش را از هم فروشکافیم، بیهیچ شک و گمانی به اسطوره خواهیم رسید؛ چراکه نامۀ شگرف شاهنامه، یکسره از اسطورهها وام ستانیده است.
یک اسطورهشناس کارشناس و ویژهدان، هیچگاه در برخورد با متنی پهلوانی، چونان شاهنامه، فریفتۀ رنگرنگی و فریبایی داستانها نمیشود و با ژرفنگری و نازکبینی، به درون داستانها راه میجوید و آنها را میگزارد. این جستار هم، داستان سیاوش را فرومی-شکافد، به ژرفای آن راه میبرد و در آن نهانیها، به اسطورهای زردشتی دست مییازد و دلیل ناسوزندگی آتش و نسوختن سیاوش را اسطورهشناسانه برمیرسد و کندوکاو میکند. برپایۀ این جستار، اردیبهشت نماد مینویِ راستیِ اهورامزداست و آتش، نمود مادی اردیبهشت بر زمین. از دیگرسو، گوهر فرّه از آتش است و سیاوش نیز پادشاهی است فرهمند و از جنس آتش (نماد راستی)؛ و آتش هیچگاه آتش را نمیسوزاند.
If we go beyond the surface of Shāhnāme’s stories, we will realize how much these stories are indebted to mythology. The story of Siāvash is not an exception. This article, through tracing out the causes for the incombustible nature of Siāvash, finds out that in Zoroastrian mythology, Ordibehesht is a symbol for Ahurāmazdā’s idea of truth, and Fire is the material aspect of Ordibehesht. Meanwhile the essence of charisma is Fire, and Siāvash is a charismatic king; therefore it is impossible for the fire to burn the fire.
https://adab.guilan.ac.ir/article_372_290ab4d5e500ebba58a56dfb74c83c0d.pdf
رمزگشایی
اسطوره
سیاوش
آتش
فرّه
demystification
mythological
Siāvash
fire
charisma
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
69
87
373
همبستگی سطوح روایت و فراکارکردهای هلیدی در داستان «حسنک وزیر»
Correlation Between the Narrative Levels and Halliday’s Meta-functions in Hsanak Vazir
ابوالفضل حُری
horri2004tr@yahoo.com
1
در این مقاله ابتدا به سطوح داستان و متن روایی و ویژگیهای آن دو، سپس به همبستگی و تناظر میان این سطوح و فراکارکردهای هلیدی از دیدگاه زبانشناسیِ نقشگرا پرداخته می-شود. در این راستا، با اشاره به فراکارکردها و ویژگیهای زبانی آنها، امتزاجِ عملکردهای سطوح روایی و فراکارکردها با ذکر پارههایی از داستان حسنک، پی گرفته خواهد شد.
به نظر میآید هریک از فراکارکردهای هلیدی در دو سطح داستان و متن کارایی داشته باشند. کارکرد اندیشگانی در سطح داستان و متن، جهان داستانی نویسنده را رقم میزند. فراکارکرد بینافردی در سطح داستان، نحوة ارائة جهان داستانی را تعیین میکند و در سطح متن، کسی را که این جهان داستانی را نقل میکند (راوی). فراکارکرد متنی در سطح داستان، ناظر به توالی و نظم رخدادهاست و در سطح متن، ناظر به زمانمندی، ساختار اطلاعات متن و انسجام متن روایی. این فراکارکردها توانمندیهایی در تحلیل سطوح داستان و متن روایی برمیگشاید
This article deals firstly with narrative levels, narrative text and their features; and secondly with the correlations between these levels and Halliday’s metafunctions, from the perspective of functional linguistics. These correlations will then be documented in Hasanak Vazir, through examining the linguistic characteristics of the metafunctions.
It seems that the metafunctions are active at the two levels of story and text. The ideational function determines the fictive universe at the level of story, and the narrator at the level of text. Textual metafunctions correspond with the sequence and order of events at the level of story, and correlate with temporality, information structure and narrative text coherence at the level of text. In Short these metafunctions show capacities for analyzing the narrative levels and narrative text.
https://adab.guilan.ac.ir/article_373_09432919f053209acde9d7d96f285572.pdf
روایت
سطوح داستان
هلیدی
فراکارکردها
بیهقی
Narrative
narrative levels
Halliday
metafunction
Beyhaghi
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
89
103
374
دربارة دو تصحیف در تذکره الاولیا
On Two Perversions in Tazkerat-ol Owliyā
مجید منصوری
majid.mansuri@gmail.com
1
تذکرةالاولیا همانند بسیاری دیگر از تذکرههای عرفانی، تا حدودی ویژگیِ کشکولگونگی دارد؛ از اینرو، حتّی اگر امروز همة نسخههای اقدم و اصحّ این کتاب نیز وجود داشت، باز هم تصحیح آن با دشواریهای زیادی مواجه بود. نویسنده یا نویسندگان این کتاب، غالباً در حُکم مدوّن و گزینشگرِ مقامات و یا کُتُب شرح احوال بودهاند و این احتمال که به دلایل گوناگون، در منابع آنها تصحیفات و تحریفاتی راه یافته باشد، تقریباً قطعی به نظر میرسد. ممکن است نویسنده و یا نویسندگان تذکره نیز تصحیفی را وارد متن کرده باشند؛ این احتمال در باب پیرانی چون خرقانی که به لهجة محلّی خود سخن میگفتهاند و مریدان نیز سخنان آنها را با کمترین تغییر ثبت میکردهاند، بسیار قویتر میشود.
در مقالهای که فراروی خوانندگان است، به تصحیح دو تصحیف در تذکرةالاولیا پرداخته شده و سعی گردیده است صورت اصلی متن برپایة برخی شواهد بازیابی شود.
Tazkerat-ol Owliyā, the same as many other mystical mémoires, has almost made use of various literary forms. For the very reason it is very difficult to make necessary corrections in it, even if the most original and authorized versions are at hand. The scribes have often been compilers who have rather definitely made distortions and perversions in the books they corrected. This is more probable about the masters like Kharaghāni who used their vernacular languages and their disciples recorded their words to the full.
This article examines two perversions in Tazkerat-ol Owliyā in order to determine the original script by following a group of evidence.
https://adab.guilan.ac.ir/article_374_b8ab77a0b2482fbf15e748d2cc73f1dc.pdf
تذکره الاولیا
تصحیف
ابوالحسن خرقانی
ابوسعید ابوالخیر
تصحیح
Tazkerat
ol Owliyā
perversions
Abolhassan Kharaghāni
Abusaeed Abulkheyr
correction
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-01-01
4
12
103
118
375
تحلیل سندبادنامه از دیدگاه روان شناسی یونگ
A Jungian Study of Sandbād Nāme
طیبه جعفری
liutjafary@yahoo.com
1
ناخودآگاه جمعی از برجستهترین اکتشافات یونگ در حیطۀ ناخودآگاهی روان آدمی است که میان تمامی اقوام و ملل و مذاهب، مشترک و دارای محتویاتی یکسان است. از برجستهترین محتویات ناخودآگاه جمعی «فرایندِ فردیتِ روانی» است که به موجب تحقیقات گستردۀ یونگ، از یکسو در خوابها و رؤیاهای شبانه متجلی میشود و در جامۀ نمادهای مختلف، راه فردیت و کمال روانی را به فرد مینمایاند و از سوی دیگر، درونمایۀ سمبلیک بسیاری از اساطیر و افسانهها را به خود اختصاص میدهد.
سندبادنامه از جمله آثاری است که در آن فرایند فردیت روانی، نمودی برجسته یافته است. این اثر، روایتگرِ به فردیت رسیدن شاهزادهای است که به دعا از خداوند خواسته شده است. همچنین حاوی برجستهترین کهنالگوهایی است که نقشی اساسی در روند به فردیت رسیدن شخصیت اصلی داستان ایفا میکنند؛ کهنالگوهایی چون پیر دانا، مادر مثالی، سایه، آنیما و نفس. این داستان عرصۀ جدال نمادین و دیرین نیروهای خیر و شر است که در نهایت با برتری نیروهای خیر، گره داستان گشوده میشود.
Collective Unconscious is an epoch-making finding of Jung which is universal and can be applied to all nations and tribes. A very important element of collective unconscious is “psychological individuality process” which is manifested, according to Jung, in night dreams, and in various forms directs the individual towards psychological perfection. This process contains the symbolic themes of many myths and legends.
Sandbād Nāme is among those works in which psychological process is manifested vigorously and tells how a prince goes through a process to become a true individual. This book also includes the most remarkable archetypes such as Wise Old Man, Ideal Mother, Shadow, Anima, and Self that play essential roles in the process. The story symbolizes the eternal combat between Good and Evil and ends by the triumph of Good Spirits.
https://adab.guilan.ac.ir/article_375_46ad23ccad2fb6606ff34b257fe31fac.pdf
سندبادنامه
فرایند فردیت
ناخودآگاه
آنیما
کهن الگو
Sandbād Nāme
individuality process
unconscious
anima
archetype