@article { author = {Zarghani, Seyd Mehdi}, title = {The Functions of Poetry According to Muslim Philosophers}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {9-27}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {When Greek poetics, through Translation Movement, was transferred to Islamic countries, it encouraged the Muslim philosophers to bring their own theories about poetry, as can be seen in the works of Fārābi, Avicennā, Abolbarakāt of Bagdad, Averroes, and Nasir of Toos. These ideas entered The School of Rhetoric by Hāzim Ghartājeni and others. Muslim philosophers are not to be considered the mere translators of Aristotle’s Poetics because they brought changes to his theory, among which the Greek tradition of geneography. This article concentrates on the civil functions of poetry as introduced in the works of Muslim philosophers who essentially considered two cognitive and educational-moral functions for poetry. It should be noted that the philosophers’ ideas can be followed both in their psychological and logical works.}, keywords = {poetic theory,philosophical poetics,functions of poetry,classical theory}, title_fa = {کارکردهای شعر در نظر فیلسوفان مسلمان}, abstract_fa = {پس از نهضت ترجمه و انتقال نظریة شعری یونانی به حوزة اسلامی، رساله‌های شعری یونانیان موجی از نظریه‌پردازی را در میان فیلسوفان مسلمان ایجاد کرد؛ چنان‌که فارابی، ابن‌سینا، ابوالبرکات بغدادی، ابن‌رشد و خواجه‌نصیر طوسی هرکدام بخشی از آثارشان را به نظریة شعر اختصاص دادند. نظرگاه فیلسوفان از طریق کسانی چون حازم قرطاجنی وارد آثار مدرسة بلاغیون مسلمان هم شد. تا آنجا که به نظریة شعر مربوط می‌شود، فلاسفة مسلمان مترجم صرف آراءِ ارسطو به شمار نمی‌روند، زیرا تغییراتی مهم در نظریة یونانی‌نسب ایجاد کرده‌اند. .این مقاله، صرفاً موضوع کارکردهای مدنی شعر را در بوطیقای فلسفی بررسی خواهد کرد. فیلسوفان مسلمان دو کارکرد اصلی برای شعر تعریف می‌کنند: معرفتی و تربیتی ـ اخلاقی. تمام گفتارهای آنان دربارة شعر و شاعری معطوف است به همین دو کارکرد. همچنین نظرات آنان دربارة شعر را هم باید در رساله‌های علم‌النفسی‌شان سراغ گرفت و هم در آثار منطقی و بوطیقایی آنها}, keywords_fa = {نظریۀ شعر,بوطیقای فلسفی,کارکردهای شعر,نظریۀ کلاسیک}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_419.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_419_a326afeff420fac2be92b96b7f269778.pdf} } @article { author = {Tashakkori, Manoochehr and Basirzade, Elham and Ghavimi, Mahvash}, title = {Description and its Major Functions in Novel}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {77-103}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Investigating the role of description and narration has always been important in studying literary genres, and narratology, in our time is an independent field of study. A fiction, although intermingles description and narration, indicates, from one side, the actions and accidents that constitute narration, and represents, from the other side, the things and characters that produce description. This article studies the importance of description in novel. One aspect of this study is the relation between description and narration that necessarily emphasizes the impact of description on the physiognomy of narrative. This study, therefore, after a historical review of description in novel, deals with the structure of description to examine, ultimately, the most effective functions of it in novel by adopting the perspective of structural analysis}, keywords = {Novel,Description,narration,Structure,structural criticism}, title_fa = {بررسیِ توصیف و کارکردهای برجستة آن در رمان}, abstract_fa = {از دیرباز بررسیِ توصیف و روایت در انواع ادبی مورد نظر پژوهشگران بوده و امروز روایت-شناسی خود به دانشی خاص و بایسته تبدیل شده‌است. هر متن داستانی- هرچند که در آن روایت و توصیف به‌طور ذاتی به هم آمیخته باشند- از یک سو، نشان‌دهندۀ اعمال و رویدادهایی است که روایت را می‌سازند و از دیگر سو، شامل بازنمایی اشیا و شخصیت‌هاست که به آن توصیف گفته می‌شود. در این راستا، مقالۀ حاضر می‌کوشد به بررسی توصیف و جایگاه آن در رمان بپردازد. مطالعۀ روابط توصیف و روایت، ما را متوجه کارکردهای توصیف در رمان می‌سازد؛ یعنی نقشی که بخش‌ها و حالت‌های توصیفی در ترکیب کلی روایتگری بر عهده‌ دارند. بنابراین سعی بر آن است که ابتدا تاریخچۀ توصیف در رمان، سپس ساختار توصیف و درنهایت مهم‌ترین کارکردهای آن در رمان از دیدگاه نقد و تحلیل ساختاری بررسی شود.}, keywords_fa = {رمان,توصیف,روایت,ساختار,نقد ساختارگرا}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_423.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_423_3ccba9cd354a9b15b0bfb870ca824f23.pdf} } @article { author = {Ghasemi Poor, Ghodrat}, title = {An Introduction to Literary Genre Theory}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {29-56}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {This article studies the basic themes and subjects related to discursive genres and literary genres which include: 1. The recurrent genre of speech acts which is the source of producing speech in similar situations; 2.any speech that depends on certain genre(s)in a way that it is impossible for poets to create their totally independent genres; 3. writers and poets can’t create their works except by benefiting some literary genres, although creativity is always a crucial item in their works; 4. In modern literary theories, the dynamic nature of literary genres is emphasized up to the point that it may cause its death; 5.a specific text or speech might be related to some or several genres; 6. Literary and discursive genres do not limit themselves to categorization but they possess an interpretive function and make a link between the speaker and the addressee}, keywords = {literary genres,discursive genres,dynamism of genres,intertextuality,genres}, title_fa = {درآمدی بر نظریة گونه‌های ادبی}, abstract_fa = {در این مقاله، موضوعات اصلی و جستار‌مایه‌های نظریۀ «گونه‌های سخن» و «گونه‌های ادبی» بررسی و تحلیل می‌شوند. این گزاره‌ها عبارت‌اند از: 1- گونه الگوی کنشِ گفتاریِ مکرر است که باعث تولید گفتار در موقعیت‌های مشابه می‌شود و گونه‌ها صرفاً ساختارهایی برای رده‌بندی متون نیستند؛ 2- هر نوع گفتاری وابسته به گونه یا گونه‌های ویژه‌ای است و یک فرد خود به‌تنهایی نمی‌تواند گونه‌ای بیافریند که سابقه‌ و پیشینه‌ای نداشته باشد؛ 3- نویسندگان و شاعران بدون مدد جستن از گونه‌های ادبی قادر به خلق اثر نمی‌شوند، اما به مدد نیروی خلاقۀ خود می‌توانند در قوانین و قواعدِ گونه‌های ادبی دخل‌وتصرف کنند؛ 4- در نظریۀ انواعِ ادبیِ معاصر بر نقش پویا و دگرگون‌پذیرِ گونه‌های ادبی تأکید می‌شود و آنها را به‌عنوان الگوهایی ثابت و پایدار لحاظ نمی‌کنند؛ بنابراین تطوّر گونه‌ای ادبی ممکن است منجر به مرگ آن شود؛ 5- یک متن یا سخن خاص ممکن است مرتبط با چند یا چندین «گونه» باشد؛ هیچ گونه‌ای منفرد و مجزا نیست؛ 6- گونه‌های سخن و گونه‌های ادبی صرفاً برای طبقه‌بندی نیستند، بلکه نقشی تأویلی هم بر عهده دارند و به‌عنوان عاملی ارتباطی بین گوینده و مخاطب عمل می‌کنند.}, keywords_fa = {گونه‌های ادبی,گونه‌های سخن,دگرگونی گونه‌ها,بینامتنیتِ گونه‌ها}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_420.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_420_2c294bcb67a730b5551e97d01169be9b.pdf} } @article { author = {Hagh Parast, Leila and Poor khaleghi, Mahdokht}, title = {Retribution of Perfidy and its Role in Murdering Esfandiâr}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {105-120}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {This article centers around a decisive factor in murdering Esfandiār which has not been noticed yet, and tries to find out how Fate supported by Mithrā determines the destiny of Esfandiār. To keep promises, is one of the duties of Mithrā who punishes those who break promises. Goshtāsb is among the ones to be punished because he has repeatedly promised the kingdom to Esfandiār but has not kept his promise. As the final consequence, Rostam , according to Mehryasht, kills Esfandiār in a battle.}, keywords = {Goshtāsb,Esfandiār,Mithrā,promise,Mehrdruj}, title_fa = {بررسی نقش پادافره پیمان‌شکنی در ماجرای مرگ اسفندیار}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی تأثیر عاملی ناگفته در مرگ اسفندیار می‌پردازد که تاکنون به آن توجه نشده‌است. بر این اساس، به این سؤال پاسخ داده می‏شود که تقدیر چگونه با پشتوانۀ ایزد مهر در تعیین سرنوشت اسفندیار ایفای نقش می‏کند. یکی از خویشکاری‏های ایزد مهر نگاه‏بانی از پیمان‏هاست و او کسانی را که به عهدهای خود وفا نمی‏کنند، به‏سختی مجازات می‏کند. گشتاسب نیز که پیوسته بر سر اعطای تاج و تخت به اسفندیار، با او پیمان‏های بی‏اساس می‏بندد، شایستۀ این پادافره است که طبق متن مهریشت، ایزد مهر فرزند برومند و جوانش را از وی بستانْد. به همین دلیل است که میان رستم و اسفندیار نبردی درمی‏گیرد و رستم به‌ناگزیرِ تقدیر، دست به خون اسفندیار می‏آلاید.}, keywords_fa = {گشتاسب,اسفندیار,ایزد مهر,پیمان,مهردروج}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_424.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_424_4f0c83af2610721650bcaf9c1a785884.pdf} } @article { author = {Fazeli, Firooz}, title = {Literary Style and its Components}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {57-76}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {When analyzing style, we always come to two contrasting categories: linguistic style, and literary style. Linguistic style investigates the signs of a specific language to discover its general rules; these rules systematically describe the sounds, words, and the syntactic structures of the language and provide the speakers with definite criteria and norms. Literary style, from the other side, focuses on the elements of a work specified for its ways of using linguistic elements and tries to find out the ways through which the work goes beyond the general rules of language. This article, in describing the literary style, follows three hypotheses: 1. It is impossible to give a universal and proper definition of literary style; 2.it is possible to describe the literary style and examine the described elements; 3. Both literary and linguistic style contain the same elements, but while these elements are deliberate and systematic in the former, they are random and casual in the latter}, keywords = {style,Thought,language,Emotion,balance,imagination}, title_fa = {توصیف سبک ادبی}, abstract_fa = {در بررسی سبک، همواره دو مقولۀ متوازی به صورت تقابلی مطرح می‌شوند که عبارت‌اند از سبک زبانی و سبک ادبی. در سبک زبانی به تحلیل نشانه‌های موجود در زبانی خاص می‌پردازیم تا قوانین عام آن زبان را کشف کنیم؛ قوانینی که هنجارهای ثابت و معیاری مشخص را در اختیار اهل زبان قرار می‌دهند و به توصیف نظام‌مند آواها، اجزای کلام، ساخت‌های نحوی و واژگان می‌پردازند. اما در سبک ادبی، تکیة اصلی بر مشخصه‌های هدفمند اثری خاص است که آن را در بهره‌گیری از امکانات زبانی متمایز می‌کند و هدفِ بررسی این سبک، کشف عدول از قوانین عام زبانی در آثار نویسندگان و گویندگان برجسته است. مقالة حاضر بر سه فرضیه استوار است: 1- ارائة تعریفی جامع و مانع از سبک ادبی عملاً غیرممکن است؛ 2- سبک ادبی قابلیت توصیف دارد و می‌توان مبتنی بر مشخصه‌ها و نشانه‌های موجود، جوانب این توصیف را کاوید؛ 3- عناصر موجود در سبک ادبی، در سبک زبانی هم دیده می‌شوند و تفاوت این دو، در تصادفی یا هدفمند بودن بهره‌گیری از این عناصر است.}, keywords_fa = {سبک,اندیشه,زبان,عاطفه,توازن,تخیّل}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_421.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_421_d2a83801410546975af2b7df73798d5d.pdf} } @article { author = {Jahandideh, Sina}, title = {A Comparative Study of Perceiving Time in Western and Iranian Fictional Narrative}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {121-150}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Time is a metaphor that shows itself in transition, repetition and space; Man is the only being who endures and knows himself in metaphor. Fictional narratives are the most distinguished structures to represent man’s existential time, so they not only cause identities but are affected by them. This article tries to prove, through tracing out the different interpretations of time in fictional narratives (myth, epic, legend and tale, romance, historical novel and novel) that they have introduced new identities to each specific period. These identities, apart from interpreting time, have interpreted themselves. Te central idea of the article is that Iranian fictional narratives have experienced time differently, compared to the western narratives, and as a result, Iranians, being primarily influenced by the analogical imagination of mystic discourse, have experienced the historical narratives much later.}, keywords = {perceiving time,interpreting time,Identity,western and Iranian fictional narratives}, title_fa = {زمان، هویت و روایت: چگونگی فهم زمان در روایت‌های تخیّلی غرب و ایران}, abstract_fa = {زمان استعاره‌ای است که خود را با گذار، تکرار و مکان نشان می‌دهد و انسان تنها موجودی است که با این استعاره، هم استمرار می‌یابد و هم خود را می‌شناسد. روایت‌های تخیلی عالی‌ترین ساختارهایی هستند که زمان وجودی انسان را نشان می‌دهند. از این‌رو، هم هویت‌سازند و هم تحت تأثیر هویت‌ها. این مقاله با بررسی شکل‌های زمان در روایت‌های تخیلی نشان می‌دهد که چگونه در هر برهه‌ای، منجر به هویت‌های ویژه شده‌اند. این هویت‌ها نه‌تنها در بازتولید روایت‌ها به‌گونه‌ای زمان را تأویل کرده‌اند، بلکه به شکلی به تأویل و تببین خود نیز پرداخته‌اند. اصلی‌ترین مسألة این تحقیق آن است که روایت‌های تخیّلی ایران به شکل روایت‌های تخیّلی غرب، زمان را تجزیه نکرده‌اند؛ از این‌رو، انسانِ ایرانی چه در تولید روایت‌های تخیّلی و چه در دریافت آن، دیرتر به تخیّلِ تاریخی رسیده و بیشتر متأثر از تخیّلِ تمثیلیِ گفتمانِ عرفانی بوده‌است.}, keywords_fa = {فهم زمان,تأویل زمان,هویت,روایت‌های تخیّلی غرب و ایران}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_425.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_425_e7341dbd73fe708e366d5c44a2469f1f.pdf} } @article { author = {Gandomkar, Rahele}, title = {A Perceptual Approach to Understanding Metaphor in Persian}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {6}, number = {19}, pages = {151-167}, year = {2012}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {A crucial point in studying metaphor is to consider a reliable linguistic unit for understanding metaphors. The traditional search of meaning based on words has never been a success in proper analysis of metaphors. This article in its attempt to find out the more reliable units than words for getting the deep meaning of metaphors concentrates on the metaphorical adjectives, and proves that to understand these adjectives one should go beyond the lexical level to deal with the co-occurring units in the syntactic level. In this regards the semantic unit for understanding metaphors is no longer “word” but “sentence”.}, keywords = {Metaphor,cognitive semantics,perceptual approach,metaphorical adjective}, title_fa = {نگاهی تازه به چگونگی درک استعاره در زبان فارسی}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین مسائل در بررسی استعاره، تعیین واحدی است که می‌تواند در درک معنی استعاره عمل کند. در سنت مطالعۀ معنی، غالباً واژه به‌عنوان واحد بررسی معنایی مدنظر قرار گرفته‌ و چنین نگرشی تا کنون نتوانسته‌است تحلیل درستی از درک واحدهای استعاری زبان به دست دهد. این مقاله بر آن است تا نشان دهد واحد درک استعاره چه باید باشد. به دلیل گستردگی بحث، در نوشتۀ حاضر صرفاً صفت‌های استعاری مورد توجه قرار گرفته‌اند تا به کمک این داده‌ها ثابت شود که درک استعاره‌های صفتی، برخلاف آنچه در سنت مطالعۀ استعاره مطرح می‌شود، در سطح واژه قابل بررسی نیست و به درک واحدهای همنشین این دسته از استعاره‌ها در سطح جمله وابسته‌است. بنابراین، با توجه به اینکه درک در لایۀ جمله شکل می‏گیرد، واحد مطالعة معنی را باید «جمله» در نظر گرفت.}, keywords_fa = {استعاره,معنی‌شناسی شناختی,رویکرد ادراکی,صفت استعاری}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_426.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_426_ce93ab3898cfc87aa60722a9c02f272c.pdf} }