@article { author = {Fotoohi, Mahmood and Alinezhad, Maryam}, title = {The Relation Between Mystical Experience and Pictorial Language in Abharolâsheghin}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {7-25}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The present article, through studying the content and theme of Abharolāsheghin by Roozbahān Baghli, firstly examines the imagery and image structures of this work, and secondly tries to see how the imagery and other rhetorical devices manifest the ideas of this writer. The findings of the research show that the metaphorical pole is dominant in this work, which is in fact a reflection of the mentality of Roozbahān. This pole that is the process of formation of associations according to ”similarity axis”, appears in conceptual, aesthetic and even personal polysemic symbols. The specific outlook of Roozbahān which is founded on the principle of “secrecy” (eltebās) and recalls a kind of mystic worldview, shadows on his work and language. Believing in a visual perception, Roozbahān prefers visual metaphors to auditory metaphors.}, keywords = {image,language,mystical experience,Roozbahān,Abharolāsheghin}, title_fa = {بررسی رابطة تجربة عرفانی و زبان تصویری در عبهرالعاشقین}, abstract_fa = {مقالة حاضر ضمن اشاره‌ای گذرا به محتوا و درونمایة عبهرالعاشقین نوشتة روزبهان بقلی شیرازی (522ـ606) بر آن است که در گام نخست به تصویرپردازی و ساختارهای تصویری روزبهان در این اثر عرفانی بپردازد، سپس نقش این تصاویر و شگرد‌های بلاغی را در بازنمایی اندیشه و ذهنیات روزبهان، و نیز نحوة ارتباط میان آنها را مورد بررسی قرار دهد. حاصل این پژوهش آن است که با توجه به ذهنیت استعاره‌گرای روزبهان، «قطب استعاری زبان» (به معنای فرایند تداعی‌ها و حرکت زبان بر محور شباهت) در نوشتار او غالب است و این جنبه از زبان وی در ساخت‌های تشبیهی عقلی به حسی تا نمادهای شخصی چند معنا متجلی می‌شود. بنیاد آگاهی روزبهان در این اثر که بر پایة «التباس» (پوشیدگی/ پوشیده شدن) نهاده شده است و بیانگر نوع ذهنیت و جهان‌بینی عرفانی اوست، بر سراسر این اثر، و بر تمام ابعاد زبان استعاری او سایه افکنده است و از آنجاکه طریقت روزبهان مبتنی بر دیدار و یافت است، در اثر او خانوادة استعاره‌های دیداری بر خانوادة واژگان شنیداری غلبه دارد.}, keywords_fa = {عبهرالعاشقین,تصویر,زبان,روزبهان,تجربة عرفانی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_353.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_353_79bee9c811a560b773073b8cc2e68623.pdf} } @article { author = {Shafieioun, Saeed}, title = {Tazrigh, A Deviative Ironic Parody in Persion Literature}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {27-56}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The elucidation and ambiguity in art has always been a matter of dispute in a way that, in cases, a work of art could be credited only for being hard to obtain. Nevertheless, the honesty and sincerity of the artist has always been important, and due to this, many writers or poets have taken the risk of being very ambiguous. It must be said that interests for deviating the meaning goes beyond the works of Dadaists and Surrealists, and Persian classical writers particularly the mystics, were so much concerned with this device, that some critics in criticizing these futile efforts, invented a parody named Tazrigh. The present article, through a historical analysis, tries to prove that this device is too embracing to be called a fancy in the field of literature.}, keywords = {literary term,Indian Style,Tazrigh,meaninglessnes,Poetry}, title_fa = {«تزریق» نوعی نقبضة هنجار ستیزِ طنزآمیز در ادبیات فارسی}, abstract_fa = {ایضاح و ابهام هنری در ادبیات همیشه محل منازعه بوده است تا آنجاکه گاه امتیاز اصلی یک اثر تنها به دیریابی معنی آن وابسته بوده است. البته ارزش این تلاش تا حد زیادی به صداقت هنری باز می‌گردد. از این‌رو برخی از شعرا و نویسندگان عمدة همّتشان را بر سر این کار گماشته و سخن خود را به مخاطره افکنده‌اند. برخلاف تصوّر رایج، سابقة این سبکِ سخن در ادبیات فارسی بسیار بیشتر از مکاتب ادبی غربی‌ای چون دادائیسم و سوررئالیسم است و قدمای ما خاصّه آنان که در وادی عرفان قلم می‌زدند و یا آنها که با مضمون و صور خیال پنجه نرم می‌کردند سخنشان اغلب خصلت معنی‌گریزانه داشته است تا بدانجا که برخی از ُظرفا شاید در طعن این سخت‌کوشی‌های گاه مذبوحانه، نقیضه‌ای با نام تزریق برساختند تا با آن، شیوة مذکور را به نقد کشند. مقالة حاضر تمام تلاش خود را در تبیین تاریخی و تحلیلی این نوع ادبی به کار داشته تا اهمّیتش را فراتر از تفنّن و در حد یک اصطلاح فراگیر در نقد و انواع ادبی خاطرنشان سازد.}, keywords_fa = {اصطلاح ادبی,سبک هندی,تزریق,بی معنایی,شعر}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_354.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_354_f2ee41bde4c71fa7d9abc0efd9370604.pdf} } @article { author = {Ghaemi, Farzad and Yahaghi, Mohammad Jafar and Poor Xhaleghi, Mahdoxht}, title = {An Archetypical Criticism of the Symbolic Aspect of the Elements \"Earth\" and \"Air\" in Mythology and Ferdowsi’s Shâhnâmeh}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {57-82}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The present article, following an archetypical criticism, studies the symbolic aspect of the four elements-Fire, Water, Earth, Air- and their manifestations in Ferdowsi’s Shāhnāmeh. The embodiment of the essential opposition and the ultimate unification of the opposing elements is the result of the environmental subjects trying to overcome the nature. In this process, the emotional elements find their universal functions as manifested in all mythological works including Shāhnāmeh. In mythology, “Earth” is the substance for material life which at the same time is the essence of man’s physical life that leads to his worldly life and decay.” Wind”, on the other side, is a symbol for Nature’s revolt whose typical representation can be seen in the Myths of Flood and Spook.}, keywords = {Shāhnāmeh,unconscious,archetypical criticism,Earth,Air}, title_fa = {تحلیل نمادینگی عناصر خاک و باد در اساطیر و شاهنامة فردوسی براساس نقد اسطوره}, abstract_fa = {در این جستار براساس نقد اسطوره‌شناختی به بررسی نمادینگی عناصر متضاد چهارگانه در اساطیر، به‌ویژه اسطوره‌های خاک و باد و مشاهدة تبلور آن در شاهنامة فردوسی پرداخته‌ایم. تجسم ضدیت جوهری و وحدت نهایی میان عناصر متضاد، از فرافکنی محتویات ناخودآگاه در موضوعات بیرونی، در جهت غلبه بر طبیعت منتج شده است که در این میان، هر آخشیج صاحب نقش‌هایی شده‌ است که در اساطیر جهان، ازجمله شاهنامه عمومیت دارد. در اساطیر، خاک مادّة اولیّة تشکیل‌دهندة حیات مادّی و زندگی جسمانی انسان، و همچنین بستری برای مرگ و اضمحلال و پایان حیات گیتیانة او به شمار آمده است و باد نمادی از خشم طبیعت و بروز اختلال در تعادل میان طبایع است که بارزترین نمودهای آن را در اسطورة توفان (در تلفیق با آخشیج آب) و دیو باد می‌توان جستجو کرد.}, keywords_fa = {شاهنامه,ناخودآگاه,کهن الگو,نقد اسطوره ای,خاک و باد}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_355.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_355_f9a7a7f5e47f31f7a9bb0a31d8c6e4c9.pdf} } @article { author = {Bamdadi, Mohammad and Modarresi, Fatemeh}, title = {The Intertexts of Shafi’ee Kadkani’s Poems}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {83-108}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Intertextuality” says that the texts of the same field in different periods are so closely related to one another that each text affects the others and in turn is affected by them. This paper intends to search for the intertexts of Shafi’ee Kadkani’s poems. The incentive for such a study is the words of some critics who believe Shafi’ee is more an adroit poem-maker than an original poet, since his poetry is replete with the collocations, words and poetic images of the classical poets. The findings of this research, on the contrary, proves that, although Shafi’ee is deeply impressed by poets like Hafiz, Mowlavi, Sa’di and Roodaki, as well as some contemporary poets such as Akhavān and Shāmloo, this impression has enriched his creativity and has made him a truly original poet.}, keywords = {intertext,Shafi’ee,creativity,Russian Formalists,Poetry}, title_fa = {نگاهی به اثرپذیری اشعار شفیعی کدکنی}, abstract_fa = {استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، محقق، منتقد و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، از شاعران موفق و صاحب‌سبک نسل دوم شعر نیمایی به حساب می‌آید. او تاکنون با انتشار 12 دفتر شعری که در قالب دو مجموعة آیینه‌ای برای صداها و هزارة دوم آهوی کوهی به چاپ رسانده، برگی از دفتر قطور شعر معاصر را به خود اختصاص داده است. این پژوهش میزان اثرپذیری اشعار شفیعی را از آثار قدما مورد بررسی قرار داده است. برخی از منتقدان معتقدند که شفیعی بیشتر شعرساز ماهری است تا یک شاعر، چراکه اشعار او از مضامین، ترکیبات، واژگان و صورخیال تکراری و قدمایی پر است. یافته‌های تحقیق بیانگر این واقعیت است که هرچند رگه‌های ژرفی از سروده‌های بزرگانی چون حافظ، مولانا، سعدی، رودکی و ... و نیز نشانه‌هایی از شعر شاعران معاصر همانند اخون ثالث، شاملو و ... در اشعار او دیده می‌شود، اما خلاقیت شفیعی در این بین نقشی مضاعف عمل کرده، چنان‌که او را از ورطة تقلید صرف رهانیده است و این انتقاد جز در مواردی نادر بر قامت اشعار او راست نمی‌آید.}, keywords_fa = {تأثیرپذیری,شفیعی کدکنی,خلاقیت,صورت گرایان,شعر}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_356.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_356_3652a8f2385426085fc61c03c580067e.pdf} } @article { author = {Taheri, Mohammad}, title = {A Short History of Outlooks on Mimesis}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {207-226}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Mimetic theory, since the time of ancient Greek philosophers, has been the concern of thinkers, artists, poets and literary critics. Introduced by Democritus, the theory found a philosophical character in the works of Socrates. Aristotle and Plato, in their turns, presented different interpretations of mimesis, and Plotinus gave his own synthesis of it. In the Middle Ages, this topic became stagnant in the West, but Muslim thinkers such as Fārābi, Khāje Nasir, Ibn Roshd and Ibn Sinā, revived the idea of mimesis, enriching it with the achievements of Islamic culture. Since Rennaissance, thanks to the translations of the Muslim philosophers, the Western critics got interested once more in this theory. Mimesis theory, because of its very evolution, has been a matter of different studies in the area of philosophy and literature.}, keywords = {mimesis,Literature,philosophy,art,beliefs}, title_fa = {نگاهی به سیر آرا و عقاید دربارة نظریة محاکات}, abstract_fa = {نظریة محاکات از عصر حکمای یونان باستان تاکنون محل توجه فلاسفه، هنرمندان، شاعران و منتقدان هنری و ادبی بوده است. این نظریه نخست در آراءِ دوموکریت مطرح گردید. سقراط آن را به شکل جدی وارد مباحث زیبایی‌شناسی و فلسفة هنر کرد و افلاطون و ارسطو هریک با دیدگاه خاص خود آن را تفسیر کردند و فلوطین تلفیقی از آراءِ ایشان را ارائه نمود. در قرون وسطی اگرچه در جهان غرب این بحث از رونق افتاد، اما خوشبختانه حکمای اسلامی مانند فارابی، ابن‌سینا، ابن‌رشد و خواجه‌نصیر با ارائة نظریاتی بدیع و موشکافانه به این نظریه با مقتضیات فرهنگی خاص جوامع اسلامی تداوم بخشیدند. با آغاز عصر رنسانس مجدداً منتقدان و نظریه‌پردازان غربی به لطف ترجمه‌هایی که از تألیفات مسلمانان انجام شده بود، به این مباحث علاقه‌مند شده، کتاب‌ها و مقالات پرشماری درباب تفسیر نظریة محاکات تألیف نمودند. این نظریه از بدو پیدایش تا کنون تحولات گوناگونی را تجربه کرده و زمینة جذابی برای طرح مباحث فلسفی، ادبی و انتقادی فراهم نموده است.}, keywords_fa = {محاکات,ادبیات,فلسفه,هنر,عقاید}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_357.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_357_2deea018e33b81fa06694b7a42b56d83.pdf} } @article { author = {Safaee, Ali and Mozaffari, Kobra}, title = {A Descriptive, Analytical and Critical Study of Persian Popular Novels}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {109-136}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Literary works play an essential role in sociological studies. It happens that a specific form of literature, oriented by socio-cultural circumstances, can reflect the virtues and defects of a society. In recent years, the growing interest of Iranian readers to popular novels is a strong incentive for studying their characteristics. In this article some best-sellers of Persian popular novels have been studied contextually, structurally (20 novels) and semiologically (200 novels).}, keywords = {Novel,popular,best,seller,sociology,semiology}, title_fa = {بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمانهای عامه پسند ایرانی}, abstract_fa = {آثار ادبی از اساسی‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند به مطالعات جامعه‌شناسانه کمک ‌کند. گاه شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ به گونه‌ای است که نوع خاصی از ادبیات مورد توجّه مخاطبان و مردم قرار می‌گیرد. از این‌رو، شناخت و بررسی ادبیات مورد توجّه مردم به شناخت خواسته‌های آنها، و در نتیجه ساختار کلّی جامعه و گه‌گاه نقاط ضعف و نقص‌های فرهنگی آن کمک می‌کند. اخیراً با پدیدۀ رمان‌های عامه‌پسند مواجهیم. رشد و رواج این رمان‌ها که در برخی مواقع نگرانی منتقدان را نیز فراهم کرده، موجب این سؤال اساسی است که رمان‌های عامه‌پسند چه ویژگی‌هایی دارند که بر پرخواننده شدن آنها تأثیر می‌گذارد؟ در این مقاله به مطالعه، تحلیل و بررسی محتوایی، ساختاری و نشانه‌شناسی نمونه‌هایی از رمان‌های عامه‌پسند که در دو دهۀ اخیر جزو پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی بوده‌اند، پرداخته‌ایم. در بخش نشانه‌شناسی، دویست رمان و در بخش عناصر داستانی و ساختاری، بیست رمان به اجمال مورد بررسی قرار گرفته‌اند.}, keywords_fa = {رمان,عامه پسند,پرفروش,جامعه شناسی,نشانه شناسی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_358.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_358_b38f9fd9a4950f98a612f1a873ed0661.pdf} } @article { author = {Moosavi, Sayyed Kazem and Homayoon, Fatemeh}, title = {Hedâyat’s Interpretation of Existentialism and the Nostalgic dead end in \\\\\\\"Stray Dog\\\\\\\"}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {137-156}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {A group of critics believe that “Stray Dog” is among the stories of Hedāyat which is written under the influence of Sartre’s Existentialism. This story, following an existentialist outlook, depicts human pain and helplessness. “Pat”, the stray dog, is a symbol of nostalgia which ruins our life. This paper tries to trace out the representation of the Existentialism and Sartre’s interpretation of nostalgia in the “Stray Dog” of Hedāyat.}, keywords = {Existentialism,Hedāyat,Sartre,nostalgia,futility}, title_fa = {اگزیستانسیالیسمِ «هدایت» و بن بست نوستالژی در سگ ولگرد}, abstract_fa = {تأثیرپذیری برخی آثار هدایت از اگزیستانسیالیسم سارتر موضوعی است که بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده و از میان آثار او در داستان سگ ولگرد نمود یافته است. این داستان کوشیده است تا رنج و بیچارگی انسان را در این جهان با نگاهی اگزیستانسیالیستی به نمایش بگذارد و با تأکید بر مبانی اندیشگی سارتر زندگی رنج‌آور پات را به عنوان نمادی از زندگی انسان در این جهان به تصویر کشد؛ به گونه‌ای که داستان سگ ولگرد نوستالژی را به عنوان مهمترین عامل نابودکنندة زندگی و وجود آدمی معرفی می‌کند. این مقاله کوشیده است تا نمود اندیشه‌های اگزیستانسیالیستی و معنای خاص نوستالژی از دیدگاه سارتر را در این داستان بازنماید.}, keywords_fa = {اگزیستانسیالیسم,هدایت,سارتر,نوستالژی,پوچی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_359.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_359_af8a2dd6dcf8a18414eb04556549f593.pdf} } @article { author = {Hoseini Sarvari, Najmeh and Sarfi, Mohammad Reza and Modabberi, Mahmood and Mohseninia, Naser}, title = {Humorous Narratives in The Thousand and One Nights}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {157-186}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Humor is an unusual domain of reversed realities which simultaneously deals with the real and unreal. Therefore one must be attentive to various forms and types of humor in the texts studied in this regards. Humor might take the forms of satire, lampoon and irony, and can be seen in wits, anecdotes and tales. In this article, after introducing definitions for various forms and types of humor, examples of the humorous tales in “The Thousand and One Nights” are mentioned, classified in three categories, and studied according to the typical characters. In the final step the comic techniques of these tales such as reversal, heterogeneity, contradiction, exaggeration, conflict, and surprise ending are examined.}, keywords = {The Thousand and One Nights,humor,anecdote,tale,satire}, title_fa = {روایت های مطایبه آمیز هزار و یک شب}, abstract_fa = {مطایبه جهان ‌طرفه‌ای از واقعیت‌های معکوس است که همزمان به واقعیت و ضد آن می‌پردازد.. بنابراین برای بررسی دقیق متن مطایبه‌آمیز باید به اشکال، انواع و شگردهای مطایبه توجه کرد. مطایبه می‌تواند به شکل هزل، هجو و یا طنز ظاهر شود و شوخی‌های مبتنی بر هریک از این اشکال را می‌توان در قالب‌های لطیفه، حکایت، قصه و... بیان کرد. در این مقاله ضمن تعریف انواع و اشکال مطایبه و ذکر نمونه‌هایی از قصه‌های مطایبه‌آمیز هزارو‌یک‌شب، ابتدا این حکایت‌ها از لحاظ عنوان به سه دسته طبقه‌بندی گردیده، سپس از منظر صفات نوعی تیپ- قهرمان قصه‌ها مطالعه شده و در نهایت شگردهای خنده‌آور این قصه‌ها، ازجمله واژگونگی موقعیت، عدم تجانس، تضاد و اغراق و تصادف، پایان غیرمنتظره، اعمال غیرعادی اشخاص و ... مورد واکاوی قرار گرفته ‌است.}, keywords_fa = {هزار و یک شب,مطایبه,قصه,حکایت,هجو}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_360.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_360_b1b56c1e8775ff78736a96125ca281d3.pdf} } @article { author = {Reza’ee Dasht Arzhaneh, Mahmood}, title = {Karen Horney’s Psychological Approach in Reading a Story by James Turber}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {3}, number = {10}, pages = {187-206}, year = {2009}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {James Turber is one of the greatest contemporary American writers who has a worldwide reputation. He is known to be the second great satirist in America after Mark twain. In this article one of Turber’s famous stories, entitled “The Secret Life of Walter Mitty” is studied based on the Horney’s point of view. It is impossible to understand the hidden layers of the story without some kind of psychological criticism, and Horney’s approach demonstrates that Walter Mitty, the main character of the story, mirrors James Turber himself, who in the real life was so awkward, poor, and incapable; he attempts, thus, to compensate in the light of imagination, his misfortunes and inferiorities.}, keywords = {James Turber,short story,Walter Mitty,Psychological Criticism,Karen Horney}, title_fa = {نقد و بررسی داستانی از جیمز تربر بر اساس دیدگاه روان شناختی کارن هورنای}, abstract_fa = {جیمز تربر از داستان‌نویسان بزرگ معاصر امریکا و جهان است که او را بعد از مارک توین، بزرگ‌ترین طنزنویس امریکایی می‌دانند. در این تحقیق، یکی از داستان‌های معروف او با عنوان زندگی پنهان والتر میتی با توجه به دیدگاه روان‌شناختی کارن هورنای، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ داستانی که بدون آگاهی از نقد روان‌شناختی، فهم آن، چنانکه باید ممکن نیست. براساس دیدگاه روان‌شناختی کارن هورنای، والتر میتی، شخصیت اصلی این داستان، می‌تواند بازتاب خود جیمز تربر باشد، شخصیتی که در زندگی واقعی بسیار بی‌عرضه، حقیر و ناتوان است و از این‌رو، تنها با توسل به تخیل می‌کوشد کاستی‌ها و حقارت‌های خود را جبران کند.}, keywords_fa = {جیمز تربر,داستان کوتاه,والتر میتی,نقد روان شناختی,کارن هورنای}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_361.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_361_e593462c21eb7a42504ab03e605de413.pdf} }