دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701Narrative Quality of “Owl and Raven”روایت شناسی داستان بوم و زاغ در کلیله و دمنه728385FAعلیرضانبی لوJournal Article19700101Narratology studies the rules of narratives in order to discover the links and relations between their constituting elements. A group of structuralists such as Greimas, Tudorov, Genette and Bremon have focused on discovering the patterns and sequential motifs of the stories. Greimas, based on the ideas of Jakobson and Saussure believed that the essence of the formation of stories is the opposition of functions. He followed a binary method between subject/object; sender/receptor; helper/competitor. All stories can be classified upon the existence or non-existence of one of these actants.
Another topic in narrative system of Greimas is the concept of sequence which can be studied in three categories of “executive”, “treaty” and “singularity”. This article adopts the approach of Greimas for analyzing the narrative structure of “Owl and Raven” in Kalile va Demne.روایتشناسی یکی از حوزههای مطالعاتی است که به دنبال بررسی نظام حاکم بر روایتها و کشف و دریافت مناسبات و پیوندهای درونیِ اجزای سازندۀ روایت است. ساختارگرایانی نظیر گرماس، تودوروف، ژنت و برمون در مطالعۀ روایت بیشتر به کشف الگوها و بنمایههای زنجیرهای داستانها توجه کردهاند. گرماس کار خود را براساس زبانشناسی سوسور و یاکوبسن آغاز کرد و تحت تأثیر تفکر آنها، هستۀ پدید آمدن قصهها را در تقابل کنشگرها دانست. او به نقش تقابلهای دوگانه در داستان و روایت توجه زیادی داشت و این تقابلها بهگونۀ زیر در الگوی او دیده میشود: فاعل و هدف/ فرستنده، و یاریگر و رقیب/ گیرنده.
قصهها با توجه به وجود و عدم یکی از شش کنشگر مورد نظر گرماس، قابل دستهبندیاند. یکی دیگر از مباحث روایتشناسی گرماس، توجه به زنجیرههای روایی (پیرفت) است که به نظر او در سه قسم قابل بررسی است: اجرایی، پیمانی و انفصالی. در این مقاله به روایتشناسی داستان بوم و زاغِ کلیلهودمنه از منظر گرماس پرداخته شدهاست.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701Meaning of Locative Prepositions in “Sokhan Comprehensive Dictionary”: A Cognitive Semantic Approachبررسی معانی حروف اضافۀ مکانیِ فرهنگ سخن بر اساس معنی شناسی شناختی4966388FAمحمدراسخ مهندJournal Article19700101Since lexicographers are routinely concerned with meaning, their acquaintance with different definitions of meaning and various approaches to semantics can greatly help them.
This article through concentrating on how cognitive semantics determines meaning, examines the method of recording the meaning of locative prepositions in Sokhan Comprehensive Dictionary and shows the weak and strong points of this method. This approach concerns with encyclopedic meaning which is different from dictionary meaning, and thus, indicates that the knowledge of cognitive semantics can be very beneficial in presenting the exact meaning of all entries in a dictionary.هر فرهنگنگاری با معنی سروکار دارد و آشنایی با تعاریف مختلف معنی و رویکردهای متفاوت در معنیشناسی میتواند برای وی مفید باشد. در این مقاله نگارنده کوشیدهاست نحوۀ نگرش به معنی در معنیشناسی شناختی را معرفی کند. در این رهیافت، معنی دائرهالمعارفی مدنظر است که با معنای فرهنگوار متفاوت است. در این مقاله نحوۀ ضبط معانی حروف اضافۀ مکانی در فرهنگ فارسی سخن براساس معنیشناسی شناختی بررسی شده و نقاط قوت و ضعف آن براساس این الگو معرفی شدهاست. این مقاله نشان میدهد که آشنایی با معنیشناسی شناختی چگونه میتواند فرهنگنگاران را در تعیین معنای کامل مدخلها یاری کند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701A Review of Ghooniye-based Collation of Fih-e Mā Fihنگاهی به تصحیح فیه ما فیه براساس نسخه قونیه131155393FAبهمننزهتJournal Article19700101Considering the fact that novel ideas and findings have been presented by researchers working on copies of mowlavi’s texts, It is necessary to renew the collation of Fih-e Mā Fih. The present article, while emphasizing the significance of this book among the works of Persian literature in general, and mystical writings in specific, examines the manuscript of Fih-e Mā Fih in Mowlānā library of Ghoonieh as wells as its printed copy which has recently been edited by professor Towfigh Sobhāni.با توجه به اینکه در زمینة نسخ خطیِ آثار مولوی پژوهشها، مطالب و یافتههای علمی تازهای ازسوی محققان ارائه شدهاست، تصحیح و ویرایش مجدد کتاب فیه مافیه برای تسهیل در خوانش و فهم این اثر ارزشمند، ضروری مینماید. در این پژوهش ضمن تبیین جایگاه کتاب فیه مافیه در میان آثار منثور ادب فارسی و اهمیت آن در مطالعات عرفانی، بهخصوص در مولاناشناسی، به معرفی و بررسی نسخة خطی فیه مافیه در کتابخانة موزة مولانا در قونیه و نسخۀ چاپی آن خواهیم پرداخت که اخیراً به همت دکتر توفیق ﻫ. سبحانی تصحیح شده و توسط انتشارات شرکت مطالعات و نشر کتاب پارسه منتشر شدهاست.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701Individuation Process in Shāhnāmeفرآید فردیت در شاهنامه با تکیه بر شخصیت رستم2948386FAعلیتسلیمیسید مجتبیمیرمیرانJournal Article19700101The application of modern theories to classical works of literature is one of the basics of literary study in our time that makes the works more dynamic. One of these theories is that of C.G.Jung. Meanwhile, considering the fact that Ferdowsi’s Shāhnāme, in its mythical, legendary and epic parts, is talented to be read by Jungian approach, the present article studies some major characters of this work, specially Rostam, based on the individuation process of Jung.یکی از محورهای بنیادی مطالعات ادبی امروز، قرائت متون ادبی کهن از دیدگاه نظریةپردازان امروزی است که مایة پویایی این متون میگردد. کارل گوستاو یونگ (1961-1875)، روانکاو قرن بیستم میلادی، در زمرة این نظریهپردازان است. از مهمترین نظریههای وی، نظریة فرایند فردیت است که دربردارندة کهنالگوهای ویژة اوست. شاهنامه اثر ارزندة ابوالقاسم فردوسی (411-329 هـ.ق) است که بخشهای افسانهای، اساطیری و حماسی آن ظرفیت تحلیل نقد یونگی را دارد. این مقاله به بررسی چند شخصیت شاهنامه، بهویژه رستم، از دیدگاه یونگ و در چارچوب فرایند فردیت میپردازد.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701A Comparative Study of Dowlat Abādi’s “Missing Soluch” and Pearl Buck’s “Mother”تحلیل تطیبقی جای خالی سلوچ دولت آبادی با رمان مادر اثر پرل باک6791389FAمیلادشمعیمینوبیطرفانJournal Article19700101Comparative literature intends to examine the historical relations between the literary works of two nations by the way of discovering their implicit links and contrasting their artistic, spiritual and contextual functions. Dowlat Abādi in “Missing Soluch”, based on a proper understanding of socio-cultural, historical and political conditions, artistically and realistically depicts the struggle of a community for life. Pearl Buck, from the other side, in “Mother”, presents an impressive picture of Chinese culture and traditions by focusing on incorrect socio-economical relations, and the impoverished and sorrowful life of the hard-working people in this country.
The present article intends to perform a structural and contextual comparison between “Missing Soluch” and “Mother”.پژوهشهای تطبیقی در حوزۀ ادبیات، به بررسی روابط تاریخی ادبیات ملی با ادبیات دیگر زبانها، کشف پیوندهای پیچیده بین آنها و مقایسۀ نقش و اثرگذاری هنری، معنوی، محتوایی، فنی و پیوندهای تاریخی آنها میپردازد. دولتآبادی در جای خالی سلوچ با درک بسترهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیرامون خود، روایت مبارزه و تنازع بقای انسان را، در زبانی هنرمندانه و بیانی واقعگرایانه، به تصویر میکشد. پرل باک نیز در رمان مادر با بازتابِ فرهنگ و آداب و رسوم مردمان روستایی چین و نمایاندن روابط ناسالم و نادرست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخیِ روستاییان، تصاویر غمبار و نکبتزدۀ زندگی مردمان زحمتکش را به نمایش میگذارد. در این گفتار به تحلیل ساختاری و محتوایی این دو رمان میپردازیم.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701Modal Verbs and the Concept of Exponence in Persianافعال معین و نمایش نمود در زبان فارسی93110390FAمهردادنغزگوی کهنJournal Article19700101In researches carried out on Persian grammar, the category of “exponence” has not been so much a matter of concern, as are the categories of “tense” and “aspect”. The grammatical capacities used for dealing with these three categories, are named “Modals”, which, by definition are formed through the process of modalization of lexical verbs. Modalization is among the general processes of grammaticalization whose grammatical capacities actualize as functional words, clitics, and inflectional affixes. Of all these, functional words and clitics take the position of modals.
This article studies the modals which designate the concept of exponence. The examined categories are among the complete, incomplete, approximate and initial exponences. The examples presented indicate two significant points: first, modal verbs might have various grammatical functions; second, two or more modal verbs might have the same grammatical function.در دستورهای فارسی برخلاف مقولههای دستوریِ «زمان» و «وجه»، به مقولۀ مهم «نمود» توجه کمتری شدهاست. طبق تعریف، کلیۀ امکانات دستوری که برای بیان این سه مقوله در زبانها مورد استفاده قرار میگیرد، «معین» نامیده میشود. معینها از رهگذر فرایند معینشدگیِ افعال قاموسی به وجود میآیند. معینشدگی از انواع فرایند کلی دستوریشدگی است. معمولاً امکانات دستوری حاصل از معینشدگی بهصورت کلمۀ نقشی، واژهبست و وند تصریفی هستند. از میان این سه صورت، کلمات نقشی و واژهبستها در مقام افعال معین جای میگیرند.
موضوع اصلی این مقاله افعال معینی است که بیانگر مفهوم نمود هستند. در این راستا نمودهای ناقص، کامل، تقریب و آغازی مورد بررسی قرار میگیرد. شواهدی که اینجا عمدتاً از فارسی جدید ارائه میکنیم مبیّن دو نکتۀ بسیار مهم است: اول اینکه فعل معین در عینحال میتواند چند نقش دستوری داشته باشد، و دوم اینکه دو یا چند فعل معین میتوانند نقش دستوری یکسانی داشته باشند.دانشگاه گیلانادب پژوهی1735-802741420110701Compound Rhetorical Structures and Their Application to Poetical Names for Eulogyساخت های بلاغی مرکب و کاربرد آنها در تخلص به مدح111130391FAرضاخبازهاJournal Article19700101The structures and forms used in Persian literature have shown to be increasingly complicated, since their very beginning up to now. One of the major ways of the formation of new structures has been producing the novel compound structures, but as in the books on rhetoric, the figures have traditionally been studied out of their contexts, it has not been possible to trace out the creative mechanisms in the back of them. This article, while emphasizing the necessity of studying the tradition of working on compound rhetorical structures, examines their application to poetical names for eulogy through introducing examples.معمولاً، هرچه از آغاز ادب فارسی به اینسو میآییم، صور و ساختهای مورد استفاده در خلاقیت کلامی پیچیدهتر و متنوعتر میشوند. یکی از روش های اصلی این امر ترکیب آرایهها با هم و ایجاد ساخت های مرکب است. اما در کتب سنتی بلاغت اسلامی، آرایهها جدا از یکدیگر مورد توجه قرار گرفتهاند. به همین جهت، با گذشت زمان، فاصلۀ بررسی های بلاغی با واقعیت خلاقیتهای کلامی بیشتر و بیشتر شدهاست. البته گاه به بعضی از این ساخت های مرکب، به سبب زیبایی و فراوانی کاربرد توجه شدهاست. در نوشتار حاضر، ضمن بررسی ضرورت و نشاندادن سابقۀ توجه به ساختهای مرکب بلاغی، مهمترین ساختارهای مرکب سازندۀ تخلص با ذکر نمونههایی بررسی خواهد شد.