per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
7
25
334
بررسی تکنیکهای روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری
A Study of the Narrative Techniques in Shāzde Ehtejāb
کاووس حسن لی
hasanli_adab@yahoo.com
1
زیبا قلاوندی
ziba.ghalavandi@gmail.com
2
در داستاننویسی مدرن بسیاری از شیوههای سنتی روایت از میان رفته و معمولاً صناعت داستان بیشتر از محتوای آن در کانون توجه قرار گرفته است. رمان کوتاه شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری یکی از نخستین داستانهای ایرانی است که در آن به «فرم» داستان و شیوههای روایت بیش از هر چیز دیگر تکیه شده است. از نکتههای مهم این رمان، چرخشهای بهجا و بهموقع زاویة دید است. بررسی و تحلیل زاویۀ دید و شیوههای روایی با دیدگاههای متفاوت از بحثهای جدید نقد ادبی است که امروزه به عنوان شاخهای مستقل و مهم در مباحث داستاننویسی به آن توجه میشود. گلشیری در این رمان از تکنیکهای تکگویی درونی مستقیم روشن و تکگویی درونی غیرمستقیم بهشایستگی استفاده کرده و جریان داستان را پیش برده است. این اثر از نظر روایت، رمانی منسجم و ساختمند است که همۀ بخشهای آن به طور منظم و منطقی در جای خود قرار گرفتهاند. روایت در این رمان به شیوۀ رمانهای جریان سیال ذهن است اما اغتشاش آنگونه از رمانها ندارد.
Modern story-telling is no longer interested in the traditional ways of narrating and the content of the story is no more as significant as the narrative devices. The novelette Shāzde Ehtejāb by Hooshang Golshiri, is one of the early examples in Persian fiction in which a great emphasis is laid on \"form\" and \"techniques\" of narrating the story. A significant point in this work is the technical turn in point of view which has some crucial effects on the function of the other fictional elements. In Shāzde Ehtejāb, Golshiri has made use of both indirect and direct interior monologue. Our study tries to demonstrate that this work of fiction is so coherent and structured that all its elements do exactly the functions they are supposed to. Although benefiting the technique of the stream of consciousness, the work does not suffer from the confusion prevailing among the novels written by this technique.
https://adab.guilan.ac.ir/article_334_5a9713cac6868ef57d9f689aa88fd160.pdf
شازده احتجاب
رمان
راوی
زاویة دید
گلشیری
Shāzde Ehtejāb
narrator
interior monologue
indirect interior monologue
Golshiri
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
79
99
338
بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی با مهمترین آثار عرفانی ادب فارسی
A Comparative Study of the Element \"Light\" in Mathnavi
محمدکاظم یوسفپور
yusofpur@yahoo.com
1
اختیار بخشی
ekbakhshi@yahoo.com
2
این مقاله بر آن است که جلوههای گوناگون معرفتشناختی و هستیشناختی عنصر نور را در مثنوی بررسی و آن را با آثار عرفانی مهم فارسی مقایسه کند. نتیجۀ کار نشان میدهد که مولوی بیشتر به جنبههای معرفتشناختی عنصر نور با تکیه بر قرآن و شریعت پرداخته است و تلقّی او از عنصر نور و توابع آن، هم با تلقّی اصطلاحی صوفیانی مثل علی بن عثمان هجویری و ابوالقاسم قشیری و هم با تلقّی هستیشناختی و معرفتشناختی ویژۀ امثال عینالقضات همدانی و احمد غزّالی و نیز نظام اندیشهای ساختارمند و منسجم تأویلی ابن عربی و پیروانش تفاوت دارد. مولوی هرچند به ویژگیها و ارزشهای معرفتشناختی عنصر نور از جنبههای مختلف اشاره دارد، اما از دید هستیشناختی از چهارچوب قرآن و حدیث پا را فراتر نمینهد.
The present article intends to examine the various epistemological and ontological aspects of the element \"Light\" in Mathnavi and compare them with the function of \"Light\" in the other important mystic works of Persian literature. According to the findings of the article, Mathnavi is mostly concerned with these epistemological aspects of \"Light\" which deal with The Law and The Quran, and its interpretation of \"Light\" and the related concepts differ from both ontological and epistemological interpretation of the mystics such as Ali-ebn Othmān Hojviri Hamedāni and Ahmad Ghazzāli, and the systematic and coherent understanding of Ibn-Arabi and his followers. Molavi, although exploring the multiple features and values of \"Light\", never goes beyond the epistemology of Holy Quran and Tradition.
https://adab.guilan.ac.ir/article_338_2aa189ddfb2e59083795ef65b0058d5b.pdf
نور
عرفان
مثنوی
وحدت وجود
تجلی
epiphany
pantheism
Mathnavi
mysticism
Light
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
27
49
335
نقد روایتشناسانۀ مجموعۀ «ساعت پنج برای مردن دیر است» بر اساس نظریۀ ژرار ژنت
The Narratological Criticism of It is late to die at five
قدرتالله طاهری
ghodrat66@yahoo.com
1
لیلاسادات پیغمبرزاده
2
این پژوهش به تحلیل ساختاری داستانهای کوتاه امیرحسن چهلتن با تأکید بر نظریۀ ژرار ژنت، نظریهپرداز فرانسوی میپردازد. ژنت با کتاب گفتمان روایی خود، نقش بسزایی در شناخت روایت داشت. تلاش او در زمینۀ تعریف داستان و بررسی انتقادی پیرامون مقولۀ نظرگاه، نقطۀ آغازین بررسیهای بعدی در زمینۀ بوطیقای داستان بود. او متأثر از شکلگرایان روس، قصه را یکی از جنبههای روایت میدانست و آن را ترتیب واقعی روایت ارزیابی میکرد؛ در نتیجه توانست از تمامی روابطی که ممکن است بین توالی زمانی رخدادها و ترتیب روایت پیش آید تحلیلی دقیق ارائه دهد. نتیجۀ بررسی ساختاری آثار امیرحسن چهلتن نشان میدهد زمان به عنوان یکی از عناصر اصلی روایت، بیشتر مورد توجه نویسنده قرار میگیرد، به گونهای که به کمک آن و بر اساس تغییراتی که در نظم خطی آن ایجاد میکند، پیرنگ و شکل مطلوب و پیچیدۀ داستانی خود را بنا میسازد. نویسنده با در نظر داشتن قوانینی مانند رعایت اصل معناداری و علیت کنشها، در ترتیب نقل وقایع و کنشهای داستان دست به گزینش و انتخاب میزند و به این صورت زمانمندی خاص جهان داستانش را ایجاد میکند.
This article, based on the theory of Genette, intends a structural analysis of some short stories by Amir Hassan Cheheltan. Genette, by his Narrative Discourse, shed light on the concept of narrative; meanwhile his definition of fabula as well as his critical study of \"point of view\", became a turning point in the area of \"Poetics of Fiction\". Influenced by the Russian formalists, Genette saw fabula as a narrative aspect and the real order of narrating. He could thus give a precise analysis of all the possible relations between the chronology of events and the narrative order.
This study intends to demonstrate that in It is late to die at five, \"time\", as an essential element of narrative is in the focus of the writer, through which and by the change in its linear order, he will be able to establish his ideal complicated form of narrating the story. Keeping in mind the principle of meaningfulness and the causality of actions, Cheheltan finds the possibility of setting up his own order of narrating the story and finally creates the temporality he is after.
https://adab.guilan.ac.ir/article_335_99f25ea11b8f419bdb4c73ae0825cf5e.pdf
نقدادبی
ساختارگرایی
روایتشناسی
ژرار ژنت
امیرحسن
structuralism
short story
fiction
Literary Criticism
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
101
123
339
روش پایانبندی در شعر قیصر امینپور
Endings\" in the Poems of Gheysar Aminpoor
مهدی نیکمنش
nikmanesh44@yahoo.com
1
فاطمه مقیمی
moghimi2006@gmail.com
2
توجه به کلام پایانی در شعر از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است. این توجه در سرودههای کلاسیک به صورت حُسن مقطع و ردّ المطلع، و در شعر نو به شکل شیوهای که نیما آن را «برگردان» نامیده است، به چشم میخورد. پس از نیما توجه به پایان اشعار از حدّ کاربرد شیوۀ برگردان شعری فراتر رفته و در مسیر تکاملی شعر جای خود را به آنچه در دورۀ اخیر «پایانبنـدی» (Ending) میگویند، داده است. بسامد و تنوع شیوههای پایانبندی، شعر قیصر امینپور را از زیبایی و قدرت تأثیـر دوچندانی برخوردار کرده است. این توجه به «پایانبنـدی» و نوآوری در این شیوه به اندازهای است که میتوان وی را در پردازش پایانی شعر، شاعری خلّاق و صاحبسبک خواند. در این پژوهش، با نگاهی کوتاه به سیر توجه به پایانۀ اشعار و ضمن بیان کارکرد شگفت این شیوه، شگردها و نوآوریهای قیصر در پایانبندی اشعارش دستهبندی و بررسی شده است.
The technique of \"Fair Endings\", as it was traditionally called, has always been in the centre of attention of the Persian poets. In Modern Poetry, this technique continued to be an esthetic element. Nimā coined the term \"Refrain\", but this word, later on evolved to the general term of \"Ending\".
Concerning the poems of Gheysar Aminpoor, the frequency and variety of \"endings\" play such a significant role that they double the beauty and effect of the poems. It can even be said that Aminpoor has his own style of creating the \"endings\".
This article, while taking a look on the function of this technique, investigates and classifies the devices and innovations of \"endings\" in the poetry of Aminpoor.
https://adab.guilan.ac.ir/article_339_022658633475223e534e8180a0e02028.pdf
حُسن مقطع
ردّالمطلع
برگردان
پایانبندی
قیصر امینپور
Fair Endings
Refrain ending
Gheysar Aminpour
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
51
77
336
بررسی سبکی رمان «چراغها را من خاموش میکنم» با رویکرد فرانقش میانفردی نظریّۀ نقشگرایی
The Style in The Lights, I\'ll Turn Off An Interpersonal Metafunction Approach
محمّدرضا پهلواننژاد
rezapahlavan5@yahoo.com
1
فائزه وزیرنژاد
2
زبانشناسی نقشگرا یکی از سه نگرش اصلی زبانشناسی نظری است که در آن نقش و معنا توأمان در نظر گرفته میشود. از گرایشهای مختلف این نظریّه، نقشگرایی هلیدی را برگزیدهایم. در این نظریّه با سه نوع معنا روبهروییم: فرانقش تجربی، فرانقش میانفردی و فرانقش متنی. در این مقاله برآنیم تا رمان چراغها را من خاموش میکنم اثر زویا پیرزاد را با توجّه به فرانقش میانفردی (Interpersonal Metafunction) از نظریّۀ نقشگرای هلیدی بررسی کنیم. ابتدا به تبیین مبانی تئوری نظریّه پرداخته و سپس آن را بر روی متن مورد نظر پیاده کردهایم. بعد از تطبیق دادهها با مبانی نظری و نمایش آن به صورت نمودارهای آماری این نتایج حاصل شده است که بیشترین زمان به کار رفته در رمان مذکور، زمان گذشته است و برای زمان آینده کاربردی دیده نشد. همچنین وجه خبری از سایر وجهها بیشتر بهکار رفته است که گویای سبک روایی رمان میباشد. در انواع ادات نیز ادات کلامی بیشترین و ادات کیفی کمترین کاربرد را دارند.
Functional linguistics is one the three major trends of linguistics in which both function and meaning are simultaneously taken into account. In Halliday\'s functionalism, three kinds of meaning are concerned: Experimental Metafunction, Textual Metafunction, Interpersonal Metafunction, of which the third one is used in this article for analyzing The Lights, I\'ll Turn Off, by Zoyā Pirzād.
This article, after determining the theoretical principles of Halliday\'s functionalism, applies them to the novel of Pirzād. The statistical graphs produced by this application proves that the past tense is mostly used in the novel, while future tense is not used at all; meanwhile indicative mood which is comparatively used more, characterizes the narrative style of the novel. Concerning the adjuncts, the verbal adjuncts and the qualitative adjuncts have respectively the most and the least usage.
https://adab.guilan.ac.ir/article_336_d296b872ba6079ee54ee7849db7bc31d.pdf
نقشگرایی هلیدی
فرانقش میانفردی
زویا پیرزاد
رمان
زبانشناسی
interpersonal metafunction
Halliday\'s functionalism
Zoyā Pirzād
Novel
linguistic
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
125
141
340
مؤلفههای زمان و مکان روایی در قصص قرآنی
The Narrative Element of Space and Time in Quranic Anecdotes
زی با
1
ابوالفضل حُری
horri2004tr@yahoo.com
2
این مقاله زمان و مکان روایی را در قصص قرآنی بررسی میکند. ابتدا به عنصر زمان روایی از دیدگاه ژنت اشاره میشود و بر این اساس رابطۀ میان زمان داستان و زمان متن، مفاهیم «نظم»، «تداوم» و«بسامد» را با ذکر نمونههایی از قصص قرآنی تبیین میکنیم. سپس به سنخشناسی، شاخصهای متنی و کارکردهای مکان روایی با اشاره به سورۀ یوسف (از میان سایر قصص) میپردازیم. میتوان گفت که تحلیل زمان و مکان روایی در قصص قرآنی اولاً، به بسط و گسترش پیرنگ قصص، ثانیاً، شخصیتپردازی و در نهایت، تفسیر و درک سورهها کمک میکند
The present article studies the narratological space and time in Quranic anecdotes. At first, through examining the narratological time from Genette\'s point of view, the concepts of \"order\", \"continuity\", and \"frequency\" will be determined by referring to some Quranic anecdotes. Then, through reading the Joseph Surah (Surah Yoosef), the typology, textual indices, and function of the narratological space of the anecdotes will be discussed. The final achievement of the article is that the narratological analysis of space and time in Quranic anecdotes supports a better understanding of the anecdotes\' plots and characterization as well as a deeper reading of the Surahs.
https://adab.guilan.ac.ir/article_340_e14523f5cd6a33f418c104114fe91c68.pdf
قصص قرآنی
روایت
زمان و مکان
نظم
تداوم
frequency
continuity
Order
Narrative
Quranic anecdotes
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
143
170
341
گونهشناسی بومیسرودهای ایران
Typology of Iranian Aboriginal Songs
حسن ذوالفقاری
zolfagari_hasan@yahoo.com
1
لیلا احمدی
kamarposhti62@yahoo.com
2
بومیسرود به اشعاری گفته میشودکه شاعران محلّی با استفاده از فرهنگ، وازگان و درونمایههایبومی منطقۀ خود آن را میسرایند. این ترانهها در ادبیات شفاهی اهمیّت ویژهای دارند؛ زیرا ما را با مفاهیم و اندیشههای متعالی آنان آشنا می سازند.
بومیسرودها در حوزۀجغرافیای فرهنگی ایران بزرگ تنوع و گوناگونی فراوانی دارند. امیری، تبری، طالبا، نجما، کتولی، حقانی، سوتخوانی ، شرفشاهی، چهاردانه، کیلالی و لاکو؛واسونک، شربه، شروه، حاجیانی، فایزخوانی، شنبهای، کلهفریاد، دوبیتی، چهاربیتی، سرحدی، سرصوت، فریاد، نوا، فراقی، عاشقانه، شعردلبر، شعرجاهلی، حقیقی، سهخشتی، گورانی، بیت، نوول، فهلویات، هوره، حیران، لاوک و چهار لنگی، بایاتی، عاشیقی، آغی، باغلاما، قوشما، لایلالار، جیغالی، سالاما، الفلام، قایتارما، دیل ودؤئمز، لیکو، شیر، زهیرک، کردی و سیتک، تنها بخشی از بومیسرودها هستند که ضروری است تا پیش از نابودی آنها شناخته و گونهشناسی شوند.
در این مقاله پس از تبیین، پیشینه و تعریف بومیسرود، تاریخچه، ارزشها و ویژگیهای آن ارائه میشود، سپس بومیسرودهای برجستۀمناطق مختلف ایران از نظر حوزۀ جغرافیایی، وجه تسمیه، قالب، زیباییشناسی، محتوا و درونمایه بررسی و طبقهبندی میشوند.
Aboriginal songs that take advantage of local culture, language and themes, are of great importance in oral literature because they familiarize the readers with the elevated concepts and ideas of a specific region.
In the vast cultural area of Iran, the aboriginal songs benefit from a great variety and multiplicity: Amiri, Tāheri, Tālema, Najmā, Catooli, Haqāni, Soot khāni, Sharafshāhi, Chehārdāneh, Keylāee and Lāko, Sharbeh, Sharveh, Hājiāni, Fayezkhāni, Shanbehee, Dobeyti, Chehārbeyti, Sarhaddi, Sarsowt, Faryād, Navā, Farāghi, Asheqāneh,… are just a part of these songs which must be collected, identified and categorized before being metamorphosed into the vrersions of a dominant culture.
This article firstly, through studying the historical backgrounds of the aboriginal songs, defines their characteristics, and secondly investigates and clarifies the songs of various parts of Iran considering their geographical districts, appellation, form, esthetic aspects, subject and theme.
https://adab.guilan.ac.ir/article_341_4a0fc4521ce7434d9be8466ed1a7f6e4.pdf
ادبیات شفاهی
بومیسرود
فولکلور
درونمایه
وزن هجایی
oral literature
aboriginal songs
interior monologue
folklore
theme
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
171
188
342
تحلیل سه قطره خون با رویکردِ جامعهشناسی ساختگرا
A Structural Sociological Reading of Hedayāt\'s Three Drops of Blood
علی تسلیمی
bardiya_ghazvin@yahoo.com
1
زی با
2
جامعهشناسی ساختگرا یکی از رویکردهای اساسی نقد ادبی معاصر است. جامعهشناسان ساختگرا چون گلدمن آلتوسر و ماشری گاه متون سمبولیستی و سوررئالیستی را مورد بررسی قرار میدهند. داستان سه قطره خون صادق هدایت دارای ظرفیتهایی است که میتواند قرائتهای متفاوتی داشته باشد. معمولاً داستان سه قطره خون را از دیدگاه روانشناختی تحلیل کردهاند، اما این مقاله داستان حاضر را با رویکرد ادبی متفاوت، یعنی بر اساس نظریات جامعهشناسان ساختگرا بررسی میکند. بررسی نموده است. جامعهشناسان ساختگرا، بازتاب ایدئولوژی و ساختارها و صورتبندیهای اجتماعی را در متن جستجو میکنند و آنگاه توانایی نویسندگان و فردیت آنها را در تحولات اجتماعی نشان میدهند. داستان سه قطره خون واقعیات اجتماعی زمان خود را بازتاب میدهد و ناتوانی شخصیتهای آن را در زیر سیطرۀ ایدئولوژی آشکار میسازد
Structuralist sociology is among the decisive approaches of the contemporary literary criticism whose pioneers such as Althusser, Macherey and Goldmann, have sometimes analyzed the symbolistic and surrealistic texts.
Three drops of Blood by Sādegh Hedāyat, although mostly studied psychologically, has the capacity to be read from different viewpoints. The present study of this work is based on the ideas of the structuralist sociologists who look for the reflection of ideologies, social structures and formations in literary texts in order to picture the genius of their writers in representing social changes. Three drops of Blood as a representation of the social relationships of its time, reveals how an ideological society enfeebles its men and women by depriving them of their human rights.
https://adab.guilan.ac.ir/article_342_042aa58ac8e5f2e63392ce2b9d6a4466.pdf
سه قطره خون
صادق هدایت
جامعهشناسی ساختگرا
ایدئولوژی
Ideology
Three drops of blood
Sādegh Hedāyat
structuralist sociology
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
189
206
343
بررسی شعر هوشنگ چالنگی و تأثیر آن بر جریانهای شعری دهههای 50 تا 70
The Poetry of Hooshang Chālangi and its Influence on Persian Poetical Trends from 70\'s to 90\'s
منوچهر تشکری
dr_tashakori@yahoo.com
1
پروین گلیزاده
p.golizadeh@yahoo.com
2
دهۀ چهل شمسی یکی از درخشانترین مقاطع شعر معاصر فارسی است. در این دهه، جریانها و موج های زیادی مانند موج نو، شعر دیگر و شعر حجم از دل شعر نیمایی سر برآوردند. هوشنگ چالنگی از جمله شاعرانی بود که در این دهه به شعر بیوزن موج نو گرایش پیدا کرد و به همراه چند شاعر، گروه «شعر دیگر» را تشکیل دادند که بعدها هستۀ نخستین «شعر حجم» شدند. آموختهها و آموزههای شعری چالنگی در دهۀ پنجاه سرمشق شاعران جوان مسجدسلیمان قرار گرفت و از پس آن و با حمایت پرشور منوچهر آتشی، موج ناب پا گرفت. چالنگی از زبانی ویژه در سرودههایش بهره گرفته است. شعرِ او، شعری موجز است. توجه به عناصر اقلیمی و طبیعت زادبوم خویش در سرودههایش جلوهای تازه به شعرهایش بخشیده است. بازآفرینی اسطوره در شمایلی تازه، فراروی از تقطیع نیمایی، تصویرهای فراواقعی، آشناییزدایی و استعارهگرایی از دیگر ویژگیهای شعری اوست.
The 1340\'s is one of the most remarkable decades in Persian contemporary poetry in which many poetic trends and waves such as Moj-e Now (The New Wave), She\'r-e Digar (A Different Poetry), and She\'r-e Hajm (The Poetry of Dimensions) appeared , all originating from Nimā\'s poetical innovations. Hooshang Chālangi was among the poets who got interested in free verse, and together with some other poets founded a group called Gorooh-e She\'r-e Digar, later on developed as She\'r-e Hajm. In 1350\'s the poetic knowledge and achievements of Chālangi was a manifest for the young poets of Masjed Soleymān who were enthusiastically supported by Manoochehr Atashi, and finally established Moj-e Nab (The Pure Wave).
Chālangi is known for his unconventional poetic diction, conciseness and taking advantage of the natural elements of his native land. A different interpretation of the old mythology, going beyond the scansions of Nimā, as well as making use of surrealistic images, defamiliarization and metaphoric language are among the other features of Chālangi\'s poetry.
https://adab.guilan.ac.ir/article_343_46ea4fb6d0800b808d4393467e4b1bc4.pdf
شعر معاصر
هوشنگ چالنگی
موج نو
موج ناب
Hooshang Chālangi
New Wave
Pure Wave
poetic features
per
دانشگاه گیلان
ادب پژوهی
1735-8027
1735-8020
2010-10-01
3
شماره 7 و 8
207
230
344
نگاهی دیگر به نسخۀ قونیه وتصحیح فروزانفر از کلّیّات شمس
Another Look at Ghooniyeh Version and Foroozānfar\'s Collation of Divān Shams
زی با
1
رحمان مشتاقمهر
r.moshtaghmehr@gmail.com
2
دکتر توفیق سبحانی در حین تصحیح کلّیّات شمس بر اساس نسخۀ770 قونیه، بعضی اختلافهای نسخۀ اساس خود و تصحیح فروزانفر را که به زعم ایشان در آنها ضبط قونیه ترجیح داشته، استخراج و آنها را ضمن مقالهای طرح کرده است. اگر امر دایر بر استخراج اختلافهای نسخۀ قونیه به عنوان یکی از نسخههای مرجع فروزانفر و متن نهایی چاپ فروزانفر باشد، این اختلافها سر به هزاران مورد خواهد زد؛ چون همچنانکه تصوّر شده است، نسخۀ قونیه از نظر ضبط کلمات، برای فروزانفر نسخۀ اساس تلقی نمیشده و مرجعیّت تامّ نداشته است. در این مقاله یکایک موارد 93گانۀ مقالۀ دکتر سبحانی یک بار دیگر بررسی شده تا معلوم شود که ضبط کدام، مرجّح است و چرا.
While collating Kolliāt-e Shams based on Ghooniyeh Version 770, Towfigh Sobhāni extracted some cases which are different from those in the version used by Foroozānfar and through reasoning concluded that the Ghooniyeh Version is more authentic. If the comparison is to be based on the Ghooniyeh Version and the version finally published by Foroozānfar, the number of the differences will know no limits because Foroozānfar did not consider the Ghooniyeh Version as his only authentic text.
In this article the 93 cases mentioned by Sobhāni are once more examined in order to show which record is more authoritative.
https://adab.guilan.ac.ir/article_344_aa6891af12995ea7e033e0b76ec145f5.pdf
مولوی
کلیّّات شمس
فروزانفر
نسخة قونیه
سبحانی
Ghooniyeh
Foroozānfar
Molavi
Kolliāt
e Sham