@article { author = {a, a and a, a}, title = {Structural Classification of Contemporary Short Poems}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {9-31}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Concise Writing is an important style in contemporary literature. In Western countries, this trend originated from haiku and minimalism, but in Persian poetry it has a long history and various forms. The earliest form can be seen in Gāhān in which each stanza stands by itself. A number of short poems can be traced in Manichean and Sassanid periods as well as in early centuries after Hijrah. This long history and great variety has made it difficult to classify the short poems. This article through explaining different point of views on short poems, introduces a kind of classification that falls into three groups: First, those poems like closed couplet, tetrastich, quatrain, and fragment; Second, the unprecedented poems such as now-khosravāni and seh-gāni; and Third, the poems in free forms like sketches and the unconventionals.}, keywords = {contemporary poetry,genre,short poem,form,Structure}, title_fa = {طبقه‌بندی ساختاری گونه‌های شعر کوتاه معاصر}, abstract_fa = {کوتاه‌سرایی از جریان‌های مهم ادبی دنیای معاصر است. این جریان در غرب، تحت تأثیر هایکوی ژاپنی و جنبش کمینه‌گرایی شکل گرفت و به عنوان ژانر ادبی هایکوسرایی شهرت یافت، اما در شعر فارسی با پیشینه‌ای کهن و متفاوت، محدود به یک ساختار و گونه نیست و گونه‌های فراوانی را در بر می‌گیرد. در ادبیات ما پیشینه مکتوب و موجود کوتاه‌سرایی به گاهان می‌رسد، که هر بند آن‌ برای خود ساختاری کامل و مستقل دارد. از مانویان و دورۀ ساسانیان و سده‌های نخستین هجری نیز شواهدی از کوتاه‌سرایی باقی مانده‌است. به سبب همین پیشینه و گستردگی کوتاه‌سرایی، در توصیف و تعریف و طبقه‌بندی گونه‌های آن سازگاری دیده نمی­شود. در این پژوهش دیدگاه‌های گوناگون دربارۀ شعر کوتاه بررسی می­شود. سپس با توجه به ویژگی‌ها و پیشینه، این طبقه‌بندی برای گونه‌های مختلف کوتاه‌سرایی پیشنهاد می­شود: گروه نخست: گونه‌هایی با برخورداری از پیشینۀ سنتی چون: مفرد، دوبیتی، رباعی و قطعۀ کوتاه. گروه دوم: گونه­های نو و بدون­پیشینه چون؛ نوخسروانی و سه‌گانی. گروه سوم: فرم‌های آزاد چون: طرح، فرانو.}, keywords_fa = {شعر معاصر,گونۀ ادبی (ژانر),شعر کوتاه,فرم,ساختار}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1784.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1784_1b167cee0aef20d26e7d6fc01bfb27a9.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {Allegorical Simile and Allegorical Metaphor in Books of Rhetoric}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {33-50}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Metaphor is one of the major topics of Rhetoric which has been a subject of permanent research. In our days conducting researches on metaphor is even more developed: some combine metaphorical and rhetorical dimensions, and some others do nothing but to repeat the already discussed ideas. One of the known combinations is allegorical metaphor which, in many cases, is wrongly taken for allegorical simile. This article through distinguishing between allegory, allegorical simile and allegorical metaphor, examines the different aspects of them in rhetorical books and finally proves that although they have some features in common, in essence they are distinct from one another.}, keywords = {analysis and examination,allegorical simile,allegorical metaphor,books of rhetoric}, title_fa = {تشبیه تمثیل و استعارۀ تمثیلیه در کتب بلاغی}, abstract_fa = {یکی از موضوعات اصلی بلاغت، استعاره است؛ مبحثی که همیشه ذهن بلاغیون را به خود معطوف کرده و محققان این حوزه به پژوهش در جوانب آن پرداخته­اند. این روند در روزگار ما  پویاتر شده و پژوهشگران از چشم­اندازهای متفاوتی بدان توجه کرده­اند. پژوهش در جوانب استعاره نشان می­دهد محققان اضلاع آن را گاه با دیگر مباحث بلاغی در هم آمیخته­اند و  گروهی نیز بی‌توجه به موضوع، نظر دیگران را تکرار کرده‌اند. ازجمله مباحثی که در این حوزه با دیگر موضوعات درآمیخته، استعارۀ تمثیلیه است. در بسیاری از کتب بلاغی این مبحث را با تشبیه تمثیل آمیخته و حتی یکی دانسته­اند. در این پژوهش ضمن تبیین تمثیل، تشبیه تمثیل و استعارۀ تمثیلیه، به نقد، بررسی و تحلیل این دو موضوع در کتب بلاغی پرداخته­ایم و نشان داده­ایم که هرچند این دو حوزه ممکن است در مؤلفه­هایی با هم اشتراک داشته باشند، برخلاف تصور برخی از پژوهشگران بلاغی، این دو قلمرو کاملاً از یکدیگر مجزا هستند.}, keywords_fa = {بررسی و تحلیل,تشبیه تمثیل,استعارۀ تمثیلیه,کتب بلاغی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1785.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1785_727ae2a07c1c632c1aa8f749df088b3e.pdf} } @article { author = {a, a and a, a}, title = {Disintegration of Inter-mentality in Dowlatābādi’s Solook}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {51-74}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Solook by Mahmood Dowlatābādi is a typical example of a novel to be studied from the perspective of narratology. The main technical concern of the story is representing the mental activities of the protagonist. The third person narrator does his best to show how Qeys, the protagonist, through reviewing his relations with his ex-lover, looks for the causes of disintegraton of his sole inter-mental experience. His interior monologues reveal that Qeys is enthusiastically tempted to know what goes on in the heads of the others. Considering the fact that representation of mental activities can be one of the elements of narratology, the present article intends to follow this mental process in order to represent the disintegration of the mental relations between Qeys and Niloofar from the eyes of the former}, keywords = {cognitive narratology,inter-mental,intra-mental,Solook,Dowlatābādi}, title_fa = {فرو‏پاشی بیناذهنیّت در سلوک محمود دولت‌آبادی}, abstract_fa = {رمان سلوک اثر محمود دولت‌آبادی، از نمونه‏های خوبی است که می‏تواند از دیدگاه نظریه‏های روایت‏شناسی شناختی تحلیل و تفسیر شود. مسألۀ اصلی در این رمان بازنمایی کنش‏های ذهنی شخصیت‌محوری است. راوی سوم‌شخص نشان می‏دهد چگونه قِیس از طریق مرور رابطه با معشوقۀ پیشین خود، در تلاش است دلایل از هم‏پاشی تنها تجربۀ بیناذهنی زندگی‏ خود را دریابد. آن‏طور که از گفتگوهای درونی او پیداست، تمایل سیری‏ناپذیر قِیس به شناخت دیگری سبب شکل‏گیری تئوری‏های ذهنی او نسبت به دیگران می‏شود تا از انگیزه‏ها، افکار و رفتار آنها سر در بیاورد. با توجه به اینکه میزان بازنمایی آگاهی و فعالیت‌‌های ذهنی شخصیت‏های داستانی از مشخصه‏های بنیادین تعریف روایت در روایت‏شناسی شناختی به شمار می‌رود، مقالۀ حاضر از یک‏سو در تلاش است نقش بازنمایی کنش‏های ذهنی شخصیت‏ اصلی را در صورت‎بندی پیرنگ سلوک نشان دهد؛ و از سوی دیگر، دلایل شکل‏گیری و ازهم‏پاشی رابطۀ بیناذهنی قیس و نیلوفر را از منظر ذهن قیس بررسی می‏کند.}, keywords_fa = {روایت‏شناسی شناختی,بیناذهنی,درون‌ذهنی,سلوک,محمود دولت‌آبادی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1786.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1786_2567e52bcc96fc030f5896e7d6683218.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {Nāser Khosrow and Post-Qasideh: A Study of Post-axiomatic indices in Nāser Khosrow’s Qasāyed}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {75-97}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Qasideh is a traditional verse-form with a special pedagogical and eulogical capacity. Meanwhile due to its single subject matter and the way it is elaborated in a closed frame work, qasideh is strong enough to convey its meaning and effects. Nāser khosrow’s Qasāyed, in contrast to those of Khorāsāni Tradition, are interpretive and thus multifaceted in a way that they can take the name of “Post-Qasideh”. This new version of qasideh, in fact, through performing a deconstructive process deprives the poem of its essentials and principles. The present article is an attempt to show the elements of this deconstructive process which includes among all: going beyond double articulations, creating paradoxical meanings, dynamic character of form, desubjectivization, decontextualization, and discourse formation.}, keywords = {: post-qasideh,Nāser Khosrow,semantic paradox,language game,desubjectivization}, title_fa = {ناصرخسرو و پساقصیده (تحلیل شاخصه‌های پسامحوری در قصاید ناصرخسرو)}, abstract_fa = {قصیده از سنتی­ترین قالب­های ادبی است که بنابه کلیت منسجمش ظرفیت ویژه­ای در مدح و تعلیم دارد. موضوع واحد و پردازش این موضوع در یک قالب و ساختار بسته باعث می­شود تا القای معنی و تأثیرگذاری قصیده بر مخاطب بیشتر شود. قصاید ناصرخسرو، برعکس قصاید رایج سبک خراسانی، بنابه تأویلی بودن زبان، فرمی فرارونده، صیروری و چندلایه به خود گرفته­اند که می­توان اصطلاح پساقصیده را برای آنها به کار برد. پساقصیده، ناظر بر فرایند زبانی و فرمیک است که قصیده را در فرایندی واسازانه قرار می‌دهد. پس در این تعریف، پساقصیده نوعی سبک­گریزی دوره­ای و شخصی است که بنیان‌ها و اصول موضوعۀ خود را ویران، برهنه و تجزیه کرده، از ثبات و استحکام می‌اندازد. در این پژوهش تلاش شده تا با روشی توصیفی- تحلیلی و رهیافتی پسامحورانه، شاخصه‌های واسازانه و فروپاشانندۀ زبانی و فرمی این قصاید بررسی شود. فراروی از تقابل‌های دوگانه، تناقض معنایی، چندلایگی زبان، صیرورت فرم، سوژه­زدایی، بافت­زدایی، گفتمان‌سازی و... مهم‌ترین شاخصه­های پسامحوری قصاید ناصرخسرو محسوب می‌شوند.}, keywords_fa = {پساقصیده,ناصر خسرو,تناقض معنایی,بازی زبانی,سوژه‌زدایی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1787.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1787_28f97940d9491046d5ff9eaf5ef749e8.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {The Champion/Dragon Battle in Iranian Heroic Narratives}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {99-128}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The battle between champions and dragons is among the well-known themes in heroic stories of different cultures. Each mythological trend has adopted its own perspective to analyze this battle. In Iranian mythology the battle between “Izadān” and “Ahriman” is the typical example of killing dragons. Such a story can be seen in the combat with Evils(Divān) and Evil doers (Patyaregān). In Iran, most researches focus on heroic narratives or written folk tales, and oral folklores have been rarely the matter of concern. This article deals with the latter case in Shāhnāmeh and provides the reader with some information about the origins of the champions as well as the ways they act in their battles.}, keywords = {dragon,champion,Shāhnāmeh,dragonicide,Iranian heroic narratives}, title_fa = {نبرد قهرمان با اژدها در روایت‌های حماسی ایران}, abstract_fa = {نبرد قهرمان با اژدها، یکی از عمده‌ترین مضامینی است که در اغلب اساطیر و حماسه‌های دنیا دیده می‌شود. اهمیت این نبرد آنچنان است که مکتب‌های گوناگون اساطیری، به بررسی و تحلیل آن پرداخته و هریک به زعم خود، اژدها را نماد برخی رویدادهای مربوط به زندگی انسان‌ها دانسته‌اند. در اساطیر ایران، نبرد ایزدان با اهریمن و آفریده­های او، گونه‌های متفاوت اژدهاکشی به شمار می‌آید. این نبرد در بسیاری از روایات حماسی ایران نیز آمده‌است و جلوه‌هایی از آن، به گونة نبرد قهرمانان با دیوان و برخی پتیارگان دیده می‌شود. در بیشتر پژوهش‌هایی که در ایران دربارۀ اژدها شده‌است، اغلب به بررسی قهرمانان اژدهاکش در منظومه‌های حماسی و شمار محدودی از روایات عامیانۀ ایران پرداخته‌اند‌ و به آن دسته روایاتی که در طومارهای نقالی و یا روایات شفاهی- مردمی شاهنامه آمده‌است توجه چندانی نداشته‌اند. در این مقاله، به معرفی آن دسته از قهرمانان اژدهاکش، که در مجموعه روایات حماسی ایران آمده‌است، می‌پردازیم؛ سپس دربارۀ نژاد این قهرمانان، چگونگی نبرد آنها با اژدها و همچنین پایان زندگی آنها بحث می‌کنیم.}, keywords_fa = {اژدها,قهرمان,اژدهاکشی,شاهنامه,روایت‌های حماسی ایران}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1788.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1788_defad83609721322fc2f889ec0c01e2c.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {Poetic Universes of Shafi’i Kadkani and Yadollāh Royā’i: Opposition of Two Discourses}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {129-152}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Shafi’i Kadkani, in his critical writings, has intentionally and explicitly opposed spasmentalism in general and Royā’i’s poetry in specific. He not only excluded spasmentalism from the history of Iranian contemporary poetry, but has ironically spoken about poets like Royā’i. This article, through introducing some evidence tries to discover the causes of such an outlook. The article concentrates on three topics: A) Different poetic perspectives of the two poets; B) Opposition of their ideologies; C) Personal opinion of Kadkani about spasmentalists..  }, keywords = {Shafi’i Kadkani,Yadollāh Roya’i,Spasmentalism,Discourse Analeysis}, title_fa = {تحلیل چرایی تقابل گفتمان محمدرضا شفیعی کدکنی با یدالله رؤیایی}, abstract_fa = {در آثار مکتوب محمدرضا شفیعی­کدکنی در باب شعر معاصر، همواره تقابلی واضح و روشن با جریان شعر حجم و به‌خصوص یدالله رؤیایی دیده می­شود که این تقایل به شکل­های مختلف نمود پیدا کرده‌است. از حذف عامدانة این جریان در بررسی­های تکوینی گرفته تا طعن و کنایه به شعرهای یدالله رؤیایی و استفاده از استعاره­های نیش­دار در تحلیل­های مرتبط با این جریان شعری. در این پژوهش پس از نشان‌دادن نمونه­هایی از این تقابل، به این سؤال پرداخته شده‌است که دلیل این تقابل آگاهانه و همیشگی چه بوده‌است؟ و چرا شفیعی­کدکنی این‌گونه در طول سالیان متوالی نقد و نظراتش درباب شعر معاصر را به‌گونه‌ای ارائه می­کند که یکی از مصداق­های بارزش رؤیایی و جریان شعر حجم است؟ در این تحقیق سه عامل اصلی ارائه شده که در ایجاد این موضع‌گیری نقش داشته‌است: 1- تفاوت دیدگاه شفیعی کدکنی با رؤیایی در زمینه‌های زیبایی‌شناسی شعری و هنری؛ 2- دیدگاه خاص شفیعی کدکنی نسبت به شاعرانی چون رؤیایی و پیروان آنها؛ 3- تفاوت ایدئولوژیک بین این دو (تعهدمدار و تعهدگریز).}, keywords_fa = {شفیعی کدکنی,یدالله رؤیایی,شعر حجم,تحلیل گفتمان}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1789.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1789_e0bafbf267e940bf140cc16d91af3249.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {Zorvāni Beliefs in Rostam-o-Esfandyār}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {153-177}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Studies on religious dimensions of Rostam-o-Esfandyār have always been a major concern of the researchers. This article is an attempt to find out the traces of Zorvāni beliefs in this heroic story. It is publically believed that Zorvānism has been a dominant religion in Old Persian epoch especially in Sasanid Dynasty. This fact, supported by many researches and accompanied by the belief in ominous destiny which finally condemns Esfandyār to death, indicates the direct effect of Zorvānism on Rostam-o-Esfandyār.}, keywords = {Rostam,Esfandyar,Zorvan,destiny,fortune,greed}, title_fa = {باورهای زروانی در داستان رستم و اسفندیار}, abstract_fa = {پژوهش در ابعاد دینی داستان رستم و اسفندیار ازجمله مواردی است که با وجود بررسی­های بسیار همچنان مورد توجه محققان است. هدف نوشتار حاضر بررسی و تحلیل عناصر زروانی این داستان و میزان تأثیر آنها در وقوع نبرد بین دو پهلوان است که تاکنون در تحقیقات انجام‌یافته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است. از آنجا که این داستان ریشه در عهد باستان دارد، به مانند هر اثر دیگری تحت تأثیر اوضاع و شرایط دینی عصر خود قرار گرفته‌است. باورهای زروانی که براساس بررسی پژوهشگران گرایشی غالب در عصر باستان به­خصوص در دورۀ ساسانی بوده این داستان را نیز متأثر ساخته و در بخش­های مختلف آن در قالب واژه­ها و اصطلاحات گوناگون به­ صورت پیوسته نمودار شده­است. بررسی­ها نشان می­دهد حجم مطالب زروانی در این بخش از شاهنامه به مقداری است که به­راحتی می­توان گفت داستان مذکور تحت تأثیر باورهای زروانی ‌است. نکتۀ مهم و قابل‌توجه در این داستان نقش تقدیر و بخت شوم اسفندیار در وقوع نبرد است که عاقبت او را به سوی سرنوشتی که از قبل برایش تعیین شده بود سوق می­دهد و بنابر پیش‌بینی جاماسب باعث مرگ او به دست رستم دستان شده­است.}, keywords_fa = {رستم,اسفندیار,زروان,زمان,تقدیر,بخت}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1790.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1790_3873a25c196b026249c6bdcc87b4e057.pdf} } @article { author = {a, a and a, a}, title = {Existentialism in Sādeq Chubak’s “The Baboon Whose Buffoon Was Dead”}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {179-205}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {This article investigates a few basic concepts of Existentialism such as excluding existentia necessaria or necessary being from social and individual relations, detachment, loneliness, and anxiety in one of the most successful prose works of Sādeq Chubak, “The Baboon Whose Buffoon was Dead”. Fidings of the research demonstrate that the story is highly influenced by these concepts, and through employing a symbolic language, it deals with the existential obsessions of the people whose world is nothing but a process of destruction. The protagonist can be seen as the representative of contemporary man who does his best not to be drowned and preserve some principles and values that might be a release from this catastrophic situation, but in this attempt he neglects the positive function of future and his life turns out to be no more than a deadlock.}, keywords = {Existentialism,Chubak,Sartre,absurdity,anxiety}, title_fa = {چوبک و اندیشة وجودی (تحلیل داستان «انتری که لوتی‌اش مرده بود» در پرتو فلسفۀ اگزیستانسیالیسم)}, abstract_fa = {در این نوشتار برخی از مؤلفه­های اگزیستانسیالیسم همانند حذف واجب­الوجود از مناسبات اجتماعی و فردی، وانهادگی، تنهایی و دلهره را در یکی از موفق‌ترین داستان‌های چوبک به نام «انتری که لوتی­اش مرده­بود» مورد بررسی قرار داده­ایم؛ نتایج حاصل از دریافت و تشریح این اثر حاکی است که داستان به‌شدت تحت تأثیر فلسفۀ اگزیستانسیالیسم قراردارد؛ داستان با بیانی سمبولیک به دغدغه­های وجودی انسان محصور در دنیای درهم‌شکستۀ معاصر می‌پردازد و به رنج‌های بی­پایان این موجود وانهاده در عرصۀ هستی اشاره می­کند. مخمل نماد و نمایندۀ انسان معاصر است که برای برون‌رفت از بحران‌های دنیای مدرن و بحران ذوب‌شدن در مفاهیم و مقولات کلی تلاش می­کند و با جداشدن از پایگاه معنوی نیرومند خود، به عنوان بزرگ‌ترین عنصر ارزشگذار، به امید بازیابی تفرد و قرارگرفتن در جایگاه عامل ایجاد ارزش­های مستقل پیش می­رود. اما واقعیت‌های موجود، امکان توجه به ساحت آینده را از او سلب می­کند و او درنهایت به دلیل عقبگرد به گذشتۀ تاریک، به بن­بستی نفوذناپذیر برخورد می­کند.}, keywords_fa = {اگزیستانسیالیسم,چوبک,سارتر,پوچی,اضطراب}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1791.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1791_0aa2a45eed890d39245890a5693ae285.pdf} } @article { author = {a, a}, title = {Reading the Stories of Akhavān Sales, the Storyteller}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {207-232}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Mehdi Akhavān Sāles, apart from his poems and literary articles, has written a number of stories which he names some kind of “incontinence”. A deep contemplation on the form and content of these stories, reveals the dialog that takes place between his poetry and story writing and manifests components such as conversation, characterization, and suspension. Meanwhile Akhavān’s introduction to “Old Tree and the Forest” says a lot about the suspension of Iranian intellectuals between tradition and modernity. Although these stories are valuable in their own turn, they can never replace his poetry for which he has established an elevated place in Iranian contemporary literature.}, keywords = {Akhavān Sāles,novel writing,elements of story,Critical Realism,Modernism}, title_fa = {ناپرهیزی‌های اخوان ثالث «دربارۀ اخوان ثالثِ داستان‌نویس و واکاوی داستان‌های وی»}, abstract_fa = {مهدی اخوان ثالث علاوه بر اشعار و تحقیقات ادبی، خودآزمایی­هایی هم در داستان­نویسی دارد که از آنها به «ناپرهیزی» تعبیر نموده­است. این داستان­ها، هرکدام مؤلفه­ها و شناسه­هایی دارند. درنگ بر زبان و محتوای آنها، ضمن تبیین چندوچون هنر داستان­نویسی و تعریف تعلیق و شخصیت­پردازی، از دیالوگی که در ابواب اندیشگی و زبانی میان داستان­ها و شعرهای وی برقرار شده‌است پرده برمی­دارد. همچنین هرکدام از آنها را می‌توان در ساحت­های گوناگون بررسی کرد. در جنب داستان­ها، مقدمة اخوان ثالث بر درخت پیر و جنگل نیز به قدر خود دربارۀ نگرش او به مدرنیسم داستانی محل تأمل است که بررسیدن آن با برخی مسائل دیگر، خود از سرگردانی روشنفکریِ ایرانی در میان سنت و مدرنیته خبر می­دهد. درنهایت آنکه با وجود قدر و قربی که می­شود برای داستان­های اخوان ثالث در نظر گرفت، باید پذیرفت که اخوان ثالث صرفاً با این داستان­ها صرف‌نظر از شعرها و برخی از نوشته­های تحقیقی، با اخوان ثالثی که می‌شناسیم و می­ستاییم، قابل مقایسه نیست.}, keywords_fa = {اخوان ثالث,داستان‌نویسی,عناصر داستان,رئالیسم انتقادی,مدرنیسم}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1792.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1792_fbf2c51463b8d6334823b3a36cf802d7.pdf} } @article { author = {}, title = {a}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {34}, pages = {1-232}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {برای دریافت فایل pdf کامل این شماره اینجا را کلیک کنید.}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1914.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_1914_86c7655236a95e129edee6d9a76675c4.pdf} }