@article { author = {Nikoo’i, Alireza and Barekat, Behzad and Ghayoori, Masoomeh}, title = {Historical Narrative of Yazdgerd I and Bahrām V Based on some Components of Critical Discourse Analysis}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {9-38}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Emergence of the mythical figure of Bahrām, twenty years after the peaceful kingship of Yazdgerd, is noticeable as a strategic action to fill the discursive gap in Zoroasterian society. The narrative tradition of Zoroasterianism places Bahrām in the discursive knot, and makes elements like courage, inland and outland wars to turn around him. This article intends to perform a critical analysis of “Death of Yazdgerd” and “Snatching the crown between two lions” based on three reports named Tārikh-e Tabari, Tārikh-e Sa’ālebi, and the historical part of Ferdowsi’s Shāhname. The theoretical basis of the research is a combination of Fairclough and Laclau and Mouffe’s reading of critical discourse analysis, and the goal of the study is to reveal the ideological infra-structures and power relations in the discursive order of the narrators and narratives. The comparison between the two narratives related to Yazdgerd and Bahrām implies the dominance of the ideological narrative on reformulation of religious myths and their role on historical configuration of the texts}, keywords = {Critical Discourse Analysis,Narrative,History,Yazdgerd I,Bahram V}, title_fa = {بازنگری روایات تاریخی یزگرد اول و بهرام پنجم با تأکید بر تحلیل ‌انتقادی گفتمان}, abstract_fa = {ظهور چهرۀ اسطوره­ای بهرام، پس از بیست سال حکومت مسالمت­آمیز یزدگرد، به­عنوان اتخاذ موقعیتی راهبردی برای جبران شکافِ گفتمانی در جامعۀ زردشتی قابل توجیه است. سنت روایی زردشتی، بهرام را در گره­گاهِ گفتمانی قرار می­دهد و عناصری چون شجاعت، جنگ­های داخلی و خارجی و کنش­های تاریخی او را با رمزگانی اسطوره‌ای و حماسی، حول آن می­تَنَد. هدف این مقاله، بررسی انتقادی «مرگ یزدگرد» و «تاج­ربایی بهرام گور از میان دو شیر» براساس گزارش سه متن (تاریخ طبری، تاریخ ثعالبی و بخش تاریخی شاهنامۀ فردوسی) است تا زیرساخت‌های ایدئولوژیک و مناسبات قدرت در نظم­ گفتمانی­ روایت­ها و راویان آشکار شود. از مقایسۀ روایت­های مربوط به یزدگرد و بهرام می­توان به سیطرۀ روایت ایدئولوژیکِراویان در بازسازی اسطوره­های دینی و احیای آنها در پیکربندی­ای تاریخی پی­برد. این تحلیل براساس تلفیقی از رویکرد فرکلاف و لاکلو و موفه در تحلیل انتقادی گفتمان صورت گرفته‌است.}, keywords_fa = {تحلیل انتقادی گفتمان,تاریخ,گفتمان روایی,یزدگرد اول,بهرام گور}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_508.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_508_4203fcf911833e7d3af4fef575ecb22f.pdf} } @article { author = {Rezvanian, Ghodsieh and Kiani Barforooshi, Haleh}, title = {Iranian Women Identity in the Stories Written by Women in 2000’s}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {39-63}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Women’s identity in Iran, the same as in other countries, has taken form under the influence of many socio-cultural institutions such as Family, Education, Media. In our time literature, due to the remarkable participation of women, has played an important role in the formation of this identity. This article studies seven Persian novels of 2000’s written by women whose concern has been, in one way or another, the matter of identity. The results of the study indicate three classifications in identity representation: 1) novels which are explicitly in search of women identity; 2) novels which are implicitly concerned with the concept of identity; 3) novels which show no interest in women identity. This third group falls mostly in the category of popular novels.}, keywords = {Identity,Persian novels of 2000’s,elite novel,Popular Novel}, title_fa = {بازنمایی هویت زن در آثار داستان‌نویسانِ زنِ دهۀ هشتاد}, abstract_fa = {شکل‌گیری هویت زنان ایران متأثر از تصورات و انتظارات اجتماعی­ای است که از طریق خانواده، منابع آموزشی، رسانه‌ها و درمجموع سیاست­گذاری‌های کلان اجتماعی و فرهنگی به افراد انتقال می‌یابد. در دوران معاصر، ادبیات و به­ویژه رمان نیز ازجمله عرصه‌های اندیشه بوده‌است که زنان در آن سهم انکارناپذیری داشته‌اند. این پژوهش با مطالعۀ هفت رمان دهۀ هشتاد از نویسندگان زن ایران، با سه رویکرد متفاوت به مقولۀ هویت پرداخته‌است. بر این اساس، رمان­ها در بازنمایی هویت زن به سه دسته تقسیم می‌شوند: رمان­هایی که به­طور مشخص در زمینۀ هویت‌یابی زنان نوشته شده‌اند؛ رمان­هایی که زنانی هویت‌یافته را نشان می‌دهند، اما هویت‌یابی موضوع محوری آنها نیست؛ و رمان‌هایی که نه به تأمل و خوداندیشی زنان پرداخته‌اند و نه زنان در آنها به فردیت دست یافته‌اند. در رمان­های گروه اول و دوم، هویت زنان دغدغۀ اصلی نویسنده است که در یکی برای دست­یابی به آن تلاش می­شود و در دیگری امری تثبیت­شده ‌است، اما در داستان­های عامه‌پسند، زنان داستان­ها فردیت و استقلال هویتی چندانی ندارند.}, keywords_fa = {هویت,زنان,رمان‌های دهۀ هشتاد,رمان نخبه‌گرا,رمان بینابین,رمان عامه‌پسند}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_514.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_514_dbd64cb3446db4d9c54d89d2a6b0d94d.pdf} } @article { author = {Razavi, Fatemeh and Salehinia, Maryam}, title = {Feminine Style in Tājossaltane’s Memoirs}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {65-90}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {One of the goals of feminine style is taking advantage of the findings of linguistic in order to analyze the stylistic features of the works written by women. This article intends to search for the feminine features of Tājossaltane’s Memoirs, a very remarkable feminine prose in Qajar dynasty. The studied features include markedness of the words, frequent use of the expressive elements like adjectives and adverbs, implicit or even ambiguous structures, the role of intensifiers, vocative and invocative sentences, paranthesis, ungrammatical forms, unfinished sentences, effect of suprasegmental features, simplification, particularism, and representation of feelings and body. It should be mentioned that the personal position and social status of the author have concealed some of the feminine elements. In addition, his high education is the reason for a great amount of complicated sentences}, keywords = {stylistics,gynesis,Tājossaltane’s Memoirs,Qajar prose}, title_fa = {سبکِ زبانِ زنانه در خاطرات تاج‌السلطنه}, abstract_fa = {تحلیل سبکی آثار زنانه با ابزارهای دقیق زبان­شناسی برای دست­یابی به مشخصه­های نثر زنان و درنهایت نقد علمیِ این آثار، از اهداف مهم سبک­شناسی زنانه است. این مقاله سعی دارد با مطالعۀ سبک­شناختی خاطرات تاج­السلطنه که یکی از آثار مهم نثر زنانۀ درباری در دورۀ قاجار است، ویژگی­های زنانۀ این اثر را شناسایی کند. نشانداری واژگان، کاربرد فراوانِ صورت­های بیانگر زبان همچون صفت و قید، صورت‌های مبهم و غیرصریح زبان و تشدیدکننده‌ها، کاربرد منادا و جملات معترضه و دعایی، صورت­های خلاف قواعد دستور زبان فارسی و جملات ناتمام، تأثیر عوامل غیرخطی زبان، ساده‌نویسی، جزئینگری، بیان احساسات و ازتن­نویسی. شرایط فردی و اجتماعی نویسنده موجب شده‌است تا برخی ویژگی­های زنانه در این اثر دیده نشود. همچنین به سبب سطح بالای تحصیلات نویسنده، درصد قابل‌­ملاحظه­ای از کاربرد جملات پیچیده مشاهده می‌شود و به دلیل موقعیت برتر خانوادۀ وی، وجهیت در سطح بالا است.}, keywords_fa = {سبک‌شناسی,زنانه‌نویسی,خاطرات تاج‌السلطنه,نثر دورة قاجار}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_533.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_533_0da1bd3bc246409aec8414d1d2255489.pdf} } @article { author = {Zarghani, Seyd Mahdi}, title = {The Complex Structure of Persian Classical Ghazal: The Case of Sanā’i}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {91-115}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {This article intends to prove that Persian Classical Ghazal has a complex structure. To do this, at first a definition will be given of the complex structure and then it will be shown that the components of Ghazal can be divided into two groups of “linguistic constituents” and “musical constituents”. Recursion, reference, collocation, synonymy, antonymy, substitution, hyponymy  belong to the former, and rhythm, rhyme, identical rhyme, alliteration, trace, crossed rhyme, and analogue belong to the latter. The interaction among these constituents gives existence to a network of relations that will lead to an internal system which we call “complex structure”. This can be, among all, the reason for the existence of paradigmatic interactions in ghazal.}, keywords = {: Persian ghazal,Paradigmatic Axis,linguistic constituents,musical constituents}, title_fa = {ساخت شبکه‌ای غزل کلاسیک فارسی (مطالعة موردی: غزل سنائی)}, abstract_fa = {این مقاله درصدد اثبات وجود ساخت شبکه­ای در غزل کلاسیک فارسی است. در ابتدا به تعریف مفهوم ساخت شبکه­ای پرداخته­ایم و در ادامه نشان داده­ایم که در غزل تمهیدات و مؤلفه­هایی وجود دارد که می­توان مجموعة آنها را در قالب دو گروه «سازه­های زبانی» و «سازه­های موسیقایی» جای داد. تکرار، ارجاع، هم­آیی، هم­معنایی، تضاد، جایگزینی و شمول معنایی، از تمهیدات مربوط به سازه­های زبانی، و وزن، قافیه، ردیف، تجنیس، ردها، ترصیع و موازنه از سازه‌ها و تمهیدات موسیقایی هستند. مجموع این مؤلفه­ها در درون غزل شبکه­های ارتباطی چندلایه­ای را پدید می­آورند که منجر به پدیدآمدن نظامی درونی می­شود. ما از این نظام درونی به «ساخت شبکه­ای» تعبیر می‌کنیم. این مقاله نشان می­دهد که ارتباط در محور عمودی غزل کلاسیک وجود دارد.}, keywords_fa = {غزل فارسی,محور عمودی,سازه‌های زبانی,سازه‌های موسیقایی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_535.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_535_a5e85aeec36da4b1ab756dd9fe98a216.pdf} } @article { author = {salami Koochi, Ebrahim and Sokoot Jahromi, Fatemeh}, title = {The Characters of Anārbānu and her sons from the Perspective of Kristeva’s Abject Body}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {117-135}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Julia Kristeva, the post structuralist literary critic, has a deep understanding of the concepts related to “Emigrant’s literature”, such as “Other”, “Otherness”, “Alien” and “Alienation”. In her book “Stranger to Ourselves”, she analyzes the psycho-sociological factors of “otherness” through concentrating on the constituents like identity, space and time, mother tongue, detachment from one’s culture, and negligence of the cultural heritage. In this article, Anārbānu and her Sons, from a collection entitle Another Place by Goli Taraghi, is analyzed as a text in which alienation and otherness are effectively represented. The study shows that  immigration as well as detachment from the motherland creates an “Other” which will never find a new “Self”.}, keywords = {Kristeva,abject body,otherness,Emigrant’s literature Goli Taraghi}, title_fa = {بررسی شخصیت‌های داستان «اناربانو و پسرهایش» از منظرِ «تن بیگانة» کریستوا}, abstract_fa = {ژولیا کریستوا، نظریه‌پرداز پساساختارگرای معاصر، ادراکی عمیق از بن‌مایه‌های مضمونی و نظریِ «ادبیات مهاجرت»، نظیر «دیگری»، «دیگربودگی»، «بیگانه» و «بیگانگی» به دست آورده‌است. او در کتاب بیگانه با خویشتن با واکاوی عوامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختیِ دیگربودگی و تحلیل عمیق مفاهیم بیگانه و بیگانگی درصدد برمی‌آید که مؤلفه‌های هویت، درک مکان و زمان نزد بیگانه، نقش زبان مادری، گسست از فرهنگ خودی و مرگ تبار را در ساحت آفرینش‌های ادبی بررسی کند. در این نوشتار، داستان «اناربانو و پسرهایش» از مجموعۀ جایی دیگر، اثر گلی ترقی را انتخاب کرده‌ایم تا ببینیم آثار ترقی چگونه نمونه‌ا­ی زبده از بازنمایی تجربۀ بیگانگی و دیگربودگی در متن ادبی به شمار می‌روند. خوانش این داستان با تکیه بر نظریۀ کریستوا نشان می‌دهد مهاجرت از سرزمین خود به سرزمینی دیگر، گسست «سوژه» از زبان مادری و درنهایت تزلزل هویتِ او را به دنبال دارد؛ «بیگانه» در هر مکان و زمانی، «دیگری» تلقی می­شود و تعلیق در مکان و زمان مانع  هویت‌یابی سوژه در مکانی مشخص می‌گردد.}, keywords_fa = {کریستوا,نظریۀ «تن بیگانه»,دیگربودگی,ادبیات مهاجرت ایران,گلی ترقی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_536.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_536_77bc00fe6d6b4bc7f11461db24797d52.pdf} } @article { author = {Javaheri, Sepideh and Nikmanesh, Mahdi}, title = {The Syntactic Representation of Narrative in Attār’s Mosibatnāme}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {137-157}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Structuralism, since its emergence, has adopted different perspectives for analyzing literary texts. One among them is narrative study which seems to be very interesting for scholars. Tzvetan Todorof, the Bulgarian critic, has developed a comprehensive framework for narrative analysis of literary texts which comprises semantic, syntactic and lexical aspects. This article focuses on the syntactic aspect of narrative in Attār’s Mosibatnāme. The results show that the macro-narrative of Mosibatnāme is made up of one major sequence and forty two minor sequences. The two series of sequences are connected to each other through chaining, and all of them are embedded in the third episode of the major sequence. Chaining of the sequences orders the forty stages in a narrative line so that they will be embedded as a journey in the great evolution that the disciples go through.}, keywords = {Narratology,syntactic aspect,Tzvetan Todorof,Mosibatnāme,Attār of Nishāboor}, title_fa = {نمود نحوی روایت در مصیبت‌نامۀ عطار نیشابوری}, abstract_fa = {نگاه ساختارگرایی به متون ادبی، از منظرهای متعددی صورت پذیرفته‌است. یکی از این منظرها مطالعۀ روایی است. از میان ساختارگرایان روایت­شناس، تزوتان تودوروف یکی از کامل‌ترین الگوها را برای مطالعۀ متون روایی به دست می­دهد که شامل سه نمود معنایی، کلامی و نحوی است. این مقاله به بررسی نمود نحوی روایت در مصیبت­نامۀ عطار، از دیدگاه تودوروف می­پردازد. در این پژوهش، تنها روایت کلان مصیبت­نامه مطالعه شده‌است. حاصل پژوهش آنکه مصیبت‌نامه را می­توان در یک پی­رفت پایه و چهل‌ودو پی­رفت فرعی مطالعه کرد که از راه زنجیره­سازی به یکدیگر متصل و همگی در اپیزود سومِ (اپیزود گذارِ) پی­رفت پایه درونه­گیری شده­اند. زنجیره­سازی پی­رفت­ها، مراتب چهل­گانه را از نظر روایی در طول یکدیگر قرار داده و این سفر چهل­مرحله­ای را در دل تحول بزرگ سالک به صورت درونه­گیری قرار داده‌است.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,نمود نحوی,تزوتان تودوروف,مصیبت‌نامه,عطار نیشابوری}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_537.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_537_af6ab649601a50768f84f166dfb5121e.pdf} } @article { author = {Baloo, Farzad and Khabbazi Kenari, Mahdi}, title = {Multi-dimensional Nature of Language in the Approaches of Nāser Khosro and Saussure}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {9}, number = {31}, pages = {153-173}, year = {2015}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The nature of language and its development has always been a matter of concern for philosophers and thinkers. Excluding the ideas of Plato, the studies on language throughout history have been diachronic. Nevertheless, Saussure Introduced a new approach called “synchronic” to the studies of language. Saussure, following the strategy of Kant, searches before everything, for the dimensions of language and finds out that three dimensions of langue, langage and parole can be distinguished. In Iran, it was Nāser Khosro who distinguished four dimensions of Nafs-e Nāteghe (rational soul), Notgh (speech), Ghowl (statement) and Kalām (parole). This article does its best to show the correspondence between the above-mentioned terms of the two thinkers.}, keywords = {Nāser Khosro,Saussure,language nature,langue,speech}, title_fa = {ماهیت چندساحتی زبان در اندیشۀ ناصرخسرو و سوسور}, abstract_fa = {ماهیت زبان و نحوۀ تکوین و تحقق آن از دیرباز دغدغۀ فیلسوفان و اندیشمندان بوده‌است. صرف‌نظر از تأملات فلسفی، مطالعات زبانی تا ابتدای قرن بیستم در قلمرو زبان­شناسی تطبیقی- تاریخی انجام می­گرفت. اما سوسور با نقد این نوع زبان­شناسی، حوزۀ تازه­ای را به نام زبان­شناسی هم­زمانی بنیاد نهاد. به این واسطه وی را پدر زبان­شناسی جدید نامیده­اند. سوسور به روش فلسفی- معرفت­شناختی در آغاز طرح خود هم­راستا با فلسفۀ نقدی کانت، از قلمرو زبان پرسش می­کند. در این جهت وی سه ساحت زبانی لانگاژ، لانگ و پارول را از هم متمایز می­کند که لانگ ابژۀ حقیقی و عینی زبان­شناسی است. در سنت فکری ما نیز ناصرخسرو تأملاتی درباب زبان و ماهیت آن داشته‌است. ناصرخسرو  میان چهارساحت زبانی نفس ناطقه، نطق و قول و کلام، تمایز قائل شده‌است. این مقاله می‌خواهد نشان دهد که لانگاژ، لانگ و پارول سوسور تاحدودی  با نفس ناطقه، نطق و قول ناصرخسرو متناظر است.}, keywords_fa = {ناصرخسرو,سوسور,ماهیت زبان,لانگ,نطق}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_538.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_538_fdfc1d106110b0f94703b35b1a42b55e.pdf} }