@article { author = {Rezayati Kishekhaleh, Moharram and Jalalevand Alkami, Majid}, title = {Passive Verb in Iranian Languages and Dialects}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {9-34}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Passive verb has taken different forms during the history of Persian Language. The following structures are the essential forms of the passive verb since the early times: root/verb stem + passivizing suffix, past participle/infinitive + auxiliary verb, and third person plural of agentless transitive verbs. In contemporary Iranian languages and dialects each of the above-mentioned forms continues to live independently, but sometimes all forms accompany one another. This article by focusing on a number of Iranian languages and dialects, studies the ways of making passive verbs, and then, based on the existing sources, examines the evolution process, ways, and possibilities of producing passive structures in modern Iranian dialects.}, keywords = {passive verb,Iranian Dialects,Persian language,passive stem,past participle}, title_fa = {فعل مجهول در زبان‌ها و گویش‌های ایرانی}, abstract_fa = {فعل مجهول در ادوار تاریخ زبان فارسی شکل‌ها و کاربردهای مختلفی داشته‌است. به‌طور کلی از دیرباز تا امروز در زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، شیوه‌های زیر را می‌توان در ساخت یا مفهوم فعل مجهول مشاهده کرد: الف) ریشه / مادة فعل+ پسوند مجهول‌ساز؛ ب) اسم مفعول (صفت مفعولی) یا مصدر+ فعل کمکی؛ ج) صیغة سوم‌شخص جمع فعل‌های متعدی معلوم بدون عامل. در زبان فارسی و گویش‌های ایرانی امروز، هریک از شیوه‌های مذکور به‌طور مستقل و گاه در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه می‌دهند. در این مقاله با مطالعة زبان‌ها و شماری از گویش‌های ایرانی، به بررسی روش‌های ساخت فعل مجهول در آنها پرداخته‌ایم. ابتدا به چگونگی ساخت این فعل در زبان‌های ایرانی باستان و میانة غربی اشاره شده‌ و سپس براساس منابع موجود، روند تحول، شیوه‌ها و امکانات مختلف ساخت مجهول در گویش‌های ایرانی نو مورد بررسی و کاوش قرار گرفته‌است.}, keywords_fa = {فعل مجهول,گویش‌های ایرانی,زبان فارسی,مادة مجهول,صفت مفعولی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_398.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_398_bb99ba8ed14eaa9abe3eebf88bd8f887.pdf} } @article { author = {Pahlavannezhad, Mohammad Reza and Azadmanesh, Mahnaz}, title = {Formal and Functional study of Back Channel Responses in Persian}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {107-122}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Although linguistic signs such as \"hmm\", \"bale\", \"jeddan\", \"mm\", occur frequently in conversation, they have not been studied linguistically up to now. These sounds, named back channel responses, influence the ongoing conversations. Back channel is a verbal or non-verbal response provided by the listener to show his/her participation, and though it seems to be insignificant communicatively, misunderstandings arise if they are misused. Therefore, their overlooking in conversation analysis has dramatic effects on the results obtained. This research studies back channel responses with respect to their form, function, degree of influence and prosodic features.}, keywords = {back channel responses,prosodic features,form,function}, title_fa = {بررسی صوری و معنایی نشانه‌های بازخوردی در زبان فارسی}, abstract_fa = {اصواتی مثل «hmm»، «بله»، «جداً»، «mm» و... به‌کرات در گفتگوها شنیده می‌شوند، اما تاکنون در زبان فارسی بررسی نشده‌اند. این کلمات بر پیشبرد هرچه بهتر گفتگو تأثیر می‌گذارند. اهمیت نشانه‌های بازخوردی در زمان فقدان آنها فهمیده می‌شود. اگر نشانه‌های بازخوردی نا‌به‌جا به‌کار رود، در روند گفتگو اختلال ایجاد می‌کند، پس چشم پوشیدن از آنها در تحلیل ‌گفتگوها باعث نادیده گرفتن بخش مهمی از تعاملات روزانه می‌شود. در این مقاله این نشانه‌ها از نظر صورت، معنا، درجۀ تأثیر و خصوصیات زبرزنجیری مؤثر در معنا مورد بررسی قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {نشانه‌های بازخوردی,خصوصیات زبرزنجیره‌ای,زیر و بمی,صورت,معنا}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_403.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_403_99214ad8031a09b3cd5b7567272d110c.pdf} } @article { author = {Shiri, Ghahreman}, title = {The Musicality of Kalidar Structure}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {35-58}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Literature has always attempted to make the best use of musical elements, and the novel, compared with poetry, has the capacity to perform a symphony by adjusting the various instruments for creating harmonious monophonies and polyphonies. This symphony can be heard through a contemplative reading of Dowlatābādi’s Kalidar, and is formed by such elements as choice of well-formed words, harmonious use of phonemes and syllables, variety of sentence structures, contextual usages of words and phrases, diverse manners of expression, observing the prerequisites of literary genre, relation between the worldview and diction, balance between amplifications/concisions and the narrative rhythm, direct link of different subplots with narrative rhythm, intense accord of structure and types/classes, and the harmony of major and minor notes to form the music of the text.}, keywords = {Kalidar,Dowlatābādi,harmony,symphony,music}, title_fa = {موسیقایی بودن ساختار در کلیدر}, abstract_fa = {از آرزوهای ادبیات همواره آن بوده‌است که خود را به موسیقی نزدیک کند. در عرصة داستان‌نویسی، تلاش‌ها همواره معطوف بر ایجاد همانندی بین شعر و نثر در صُوَر خیال‌ و اغراض و موضوعات، و انواع موسیقی متداول در بطن و بافت عبارت‌ها بوده‌است. در مقایسه با شعر، داستان در به‌کارگیری هم‌زمان تک‌نوازی‌ها و گروه‌نوازی‌ها و هماهنگ‌سازی سازها و صداها و یا تغییر مداوم در آواها و نواها و رسیدن به ساحت هماهنگ سمفونی‌ها بسیار توانمند است. موسیقیِ متنِ رمان کلیدر، اثر محمود دولت‌آبادی، به‌وسیلة عناصر و عوامل مختلف شکل گرفته‌است که شماری از آنها به اختصار چنین است: گزینش کلمات خوش‌ساخت، رعایت تناسب هجاها و واج‌ها در چینش واژه‌ها و جمله‌ها، تنوع جمله‌بندی‌ها، تأثیرپذیری از موقعیت‌ها در انتخاب کلمات و ساختار جملات، تغییر مداوم در لحن بیان و ریتم روایت در آغاز فصل‌ها، تنوع در توزیع و ترکیب شیوه‌های بیان، رعایت ملازمات مرتبط با نوع ادبی، همسویی نثر و روایت با جهان‌نگری هنری، همنوایی اطناب‌ها و ایجازها با آهنگ روایت، پیوند مستقیم انواع پیرنگ با آهنگ روایت، هارمونی مضاعف با تیپ‌ها و طبقات، و نیز هماهنگی اجزای فرعی با ارکان اصلی در شکل‌دهی به موسیقی متن.}, keywords_fa = {: کلیدر,دولت‌آبادی,هارمونی,سمفونی,موسیقی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_399.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_399_0ccf35f6d63db0eb7adfa94c7a663bf3.pdf} } @article { author = {Ja’fari, Tayyebeh}, title = {The Analysis of Symbolic and Archetypal Elements In Nezāmi’s Me’rājnāme}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {123-145}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {A remarkable part in Nezāmi’s verse is his Me’rāj nāmes (Books of Ascension) , produced by imitating Sanā’i. Nezāmi, in describing this great religious and historical event, though following an artistic expression, has benefited from the tradition of hermeneutics. The significant point in Nezāmi’s Me’rājnāme is some symbolic and archetypal ideas which are difficult to understand. Meanwhile, the images depicted by the poet are related to the oldest prototypes. An example of Nezāmi’s artistic descriptions concerns Boragh, a pseudomythical horse of the prophet of Islam, which is impossible to understand unless the reader is provided with sufficient knowledge of symbols and archetypes. These concepts are embodied in miniatures depicting Me’rāj.}, keywords = {Khamse of Nezāmi,Me’rājnāme,astronomy,Boragh,individuation process}, title_fa = {تحلیل عناصر نمادین و کهن‌الگویی در معراج‌نامه‌های نظامی}, abstract_fa = {یکی از بخش‌های برجسته در منظومه‏های نظامی، معراج‏نامه‎های اوست که وی آنها را به تقلید از سنایی غزنوی سروده‌است. مطالعۀ این بخش از خمسۀ نظامی بیانگر آن است که شاعر در توصیف این واقعۀ عظیم دینی و تاریخی به منابع سیره و تفسیر توجه ویژه داشته و حوادث را آن‎گونه که در این منابع آمده، البته با نگاهی کلی‎تر و با بیان هنری و شاعرانۀ خود به رشتۀ نظم درآورده‌است. آنچه در معراج‏نامه‏های نظامی قابل‎توجه می‎نماید، برخی اندیشه‎های نمادین و کهن‎الگویی است که دریافت معنای آنها نسبتاً دشوار است و نیاز به تأویل و تفسیر و مراجعه به دیگر منابع دارد. برای مثال در شکل‎شناسی معراج، نظامی، تصویری کهن ارائه داده‌است که با قدیمی‏ترین اندیشه‏های بشری پیوند می‎یابد. در توصیف براق، اسب شبه‎اساطیری پیامبر (ص) نیز شاعر اوج هنر و دانش خویش را به‌کار برده و مفاهیمی را مطرح نموده‌است که تنها در پیوند با نمادها و کهن‏الگوها می‎توان آنها را دریافت؛ مفاهیمی که شکل مصور آن در مینیاتورهایی که معراج را به تصویر کشیده‏اند نیز منعکس شده‌است.}, keywords_fa = {خمسة نظامی,معراج‌نامه,نجوم,براق,فرایند فردیت,کهن‌الگو}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_404.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_404_71f3000354f3de9dbafcba9f462c1e2f.pdf} } @article { author = {Tabibzadeh, Omid and Zia Majidi, Leila}, title = {A Study of Meter in Persian Folk Poems Based on the Metrical Stress Theory}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {59-79}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {This article, following the Metrical Stress Theory of Bruce Hayes, studies the nature of meter in Persian folk poems. The accentual-syllabic meter of these poems is formed by the repetition of accents in equal syllabic distances. Metrical Stress Theory is a branch of generative phonology that has the capability of determining the poem’s rhythm and displaying them in tree diagrams. This article after explaining the Metrical Stress Theory, represents the rhythmical hierarchy of Persian folk poems - lines, half-lines, feet - in tree diagrams and presents the rules for accentual-syllabic meter in folk poems.}, keywords = {folk poems,Metrical Stress Theory,accentual,syllabic meter,half,line,foot}, title_fa = {بررسی وزن اشعار عامیانۀ فارسی براساس نظریۀ وزنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی وزن اشعار عامیانۀ فارسی براساس نظریۀ وزنی بروس هیز اختصاص دارد. شعر عامیانۀ فارسی وزنی تکیه‌ای – هجایی دارد؛ یعنی وزنی که براساس تکرار تکیه‌ها در فواصل هجایی مساوی به‌وجود می‌آید. نظریۀ وزنی که یکی از شاخصه‌های منشعب از واج‌شناسی زایشی است، سلسله مراتب وزنی را در شعر تعیین می‌کند و آنها را بر نمودارهای درختی نشان می‌دهد. در این مقاله پس از شرح نظریۀ وزنی، شعر عامیانۀ فارسی را که به ترتیب، مصراع، شطر و پایه‌ها هستند، بر نمودارهای درختی نشان می‌دهیم و قواعد مطابقۀ وزن تکیه‌ای – هجایی را در این نوع اشعار ارائه می‌کنیم.}, keywords_fa = {شعر عامیانه,نظریۀ وزنی,وزن تکیه‌ای– هجایی,شطر,پایه}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_400.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_400_12ffd298f47fed05065f37b36c4683fb.pdf} } @article { author = {Haddadi, Elham and Doroodgarian, Farhad}, title = {“Some Other Place”: A Story by Goli Tarraghi and an Archetype}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {147-170}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {The archetypal images are products of man’s collective unconscious that are actualized by the creativity and sensitivity of the artists. The present article intends to give a Jungian analysis of “Some Other Place” by Goli Tarraghi because the writer herself has spoken about the significant role of archetypes in her stories. The research, through investigating the archetypes such as ego, anima, animus, journey, wise old man, persona, shadow, individuation process, and rebirth, proves that the plot and character functions of the story give it a capacity for a Jungian reading in which the very “some other place” of the story can be considered as an archetype. In fact, as one is needed to get to this place through an internal journey and a rebirth, it is called “some other place”.}, keywords = {Jung,archetype,rebirth,some other place,Goli Tarraghi}, title_fa = {تحلیل کهن‌الگوییِ داستان جایی دیگر از گلی ترقی}, abstract_fa = {تصاویر کهن‌الگویی میراث ناخودآگاه فردی و جمعی انسان در طول تاریخ است که در ادبیات از طریق ذهن خلاق و حساس هنرمندان به فعلیت می‌رسد. این مقاله بر آن است که رمان جایی دیگر اثر گلی ترقی را برمبنای نظریات یونگ بررسی کند. در این پژوهش، کهن‌الگوهای خود، آنیما و آنیموس، سفر، پیر خردمند، نقاب، سایه و سرانجام فرایند فردیت و تولد دوباره در داستان تحلیل می‌شود و مشخص می‌گردد که پیرنگ و نقش شخصیت‌های داستان بر پایۀ نظریات یونگ قابل بررسی است. «جایی دیگر» خود کهن‌الگوی دیگری است که ترقی داستان را با آن روایت می‌کند و کهن‌الگوی مهم رمان محسوب می‌شود، به این معنا که جای دیگری در روان انسان است که شخص باید طی فرایندی درونی از طریق تولد دوباره به آن دست یابد.}, keywords_fa = {یونگ,کهن‌الگو,تولد دوباره,داستان جایی دیگر,گلی ترقی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_405.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_405_92bf47fd6c75c8be6ffbff60fde37a10.pdf} } @article { author = {Atooni, Behrooz}, title = {The Hero’s Initiation in Mythical Epics}, journal = {Journal of Adab Pazhuhi}, volume = {5}, number = {16}, pages = {81-105}, year = {2011}, publisher = {University of Guilan}, issn = {1735-8027}, eissn = {1735-8020}, doi = {}, abstract = {Initiation, in its broadest sense is the proper performance of the expected and unexpected trials of life, since the very birth of an individual up to his death in order to lead him to his psychological and sociological maturity. In the domain of mythology, initiation ends in a symbolic death and rebirth. This article by following a double approach of psychology and sociology investigates the mythical epics, particularly those of Shāhnāme, and describes the initiation forms of the mythical heroes. We believe that such an approach to initiation has no previous records.}, keywords = {Shāhnāme,hero,mythological criticism,Psychological Criticism,initiation}, title_fa = {پاگشایی قهرمان در حماسه‌های اسطوره‌ای}, abstract_fa = {پاگشایی، در گسترده‌ترین معنای آن، پسِ پشت نهادنِ آزمون‌های سخت و دشوار است که هر انسانی از گاه زادن تا به هنگام مرگ، خواسته و ناخواسته برای رسیدن به رشد و بالش روانی و اجتماعی انجام می‌دهد، و اگر در بستر اسطوره‌شناختی کاویده و گزارده آید، مرگی نمادین و زادنی دیگرباره از آن به دست خواهد آمد. در این جستار، این آیین را با دو رویکرد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی می‌‌گزاریم و روشن می‌سازیم و با کندوکاوی در حماسه‌های اسطوره‌ای، به‌ویژه شاهنامه، گونه‌های پاگشایی یک قهرمان اسطوره‌ای را بَرمی‌رسیم و گزارش می‌نماییم. چنین نگرشی به آیین پاگشایی و همچنین قهرمان، نوآیین و بی‌پیشینه می‌نماید.}, keywords_fa = {شاهنامه,قهرمان,نقد اسطوره‌شناختی,نقد روان‌شناختی,پاگشایی}, url = {https://adab.guilan.ac.ir/article_401.html}, eprint = {https://adab.guilan.ac.ir/article_401_22ccb8ac76695dba6b2b622b438e0396.pdf} }